ΤΕΧΝΕΣ

Neil Young – Dead Man Theme (long version)

Δεν είναι μονάχα η μουσική, αλλά ολόκληρη η ταινία…

Αμερικανική ταινία, σκηνοθεσία Τζιμ Τζάρμους με τους: Τζόνι Ντεπ, Ρόμπερτ Μίτσαμ, Ίγκι Ποπ, Γκάμπριελ Μπερν

Ο Γουίλιαμ Μπλέικ, λογιστής από το Κλίβελαντ, φτάνοντας στην πόλη Μηχανή, βρίσκει κατειλημμένη τη θέση του στο μεταλλουργείο. Περνά τη νύχτα με μια πόρνη και σε μια συμπλοκή με τον εραστή της βρίσκεται πυροβολημένος. Ένας περιφερόμενος Ινδιάνος, ονόματι Κανένας, αναλαμβάνει να τον περιθάλψει.

Αν κάποιος θελήσει να εξερευνήσει εις βάθος τον πλούσιο κινηματογραφικό κόσμο του Τζάρμους, τότε σίγουρα θα βρεθεί μπροστά στα παράδοξα δημιουργικά του ζευγαρώματα, αυτά που εν ολίγοις τον ανέδειξαν σε κορυφαίο auteur των καιρών μας. Για παράδειγμα, κανένας άλλος δεν κατάφερε να συνδυάσει με τέτοια επιτυχία στο σινεμά –θα τολμήσω να πω και σε άλλες τέχνες– το ροκ με την ποίηση. Ή το ανυπέρβλητο coolness με τη στιλιστική ακρίβεια χιλιοστού. Κι ελάχιστοι άλλοι δημιούργησαν τόσο αξιαγάπητους losers αντιήρωες που να χωράνε με απόλυτη φυσικότητα στη σκληρή κοινωνική πραγματικότητα. Κάπως έτσι, στην αδιαμφισβήτητα κορυφαία ταινία της φιλμογραφίας του, ο Αμερικανός βιρτουόζος τολμά να παντρέψει το υπαρξιακό ταξίδι-κάθαρση ενός νεκρού με την αμερικανική ιστορία και το συλλογικό ψυχισμό της χώρας του.

Σε αυτό το μετα-γουέστερν –το οποίο ουσιαστικά εμπλούτισε κι επανακαθόρισε το είδος– ο Τζάρμους χρησιμοποιεί την αδάμαστη και άκρως γοητευτική ποιητική του ελευθερία για να μας παρουσιάσει ένα εντελώς διαφορετικό ταξίδι στην Άγρια Δύση. Όσο ο πρωταγωνιστής λογιστής από το Κλίβελαντ Γουίλιαμ Μπλέικ απομακρύνεται από την πόλη της Μηχανής τόσο ο «πολιτισμός» μας αποδομείται και αποκαλύπτεται η βίαιη και παραδομένη στα ένστικτα προέλευσή του. Ο νεκροζώντανος Τζόνι Ντεπ και ο ινδιάνος Κανένας, δύο απόβλητοι από διαφορετικούς κόσμους, συνθέτουν ένα παράταιρο πρωταγωνιστικό ζευγάρι που οδεύει προς τη λύτρωση, συνοδευόμενο από το ηλεκτρισμένο ρέκβιεμ που συνέθεσε ο Νιλ ­Γιάνγκ. Ο θεατής γίνεται συνοδοιπόρος στο ασπρόμαυρο υπαρξιακό οδοιπορικό που μοιραία θα καταλήξει στο υγρό στοιχείο (εδώ και χιλιετίες σύμβολο του περάσματος στην άλλη ζωή) και από εκεί στην ελευθερία. Ένα σήμα κατατεθέν του αμερικανικού ανεξάρτητου σινεμά και κινηματογραφικό διαμάντι του ύστερου 20ού αιώνα, που επαναπροβάλλεται σε ψηφιακά επεξεργασμένες κόπιες.