In-Edit 2022: Το μεγαλύτερο φεστιβάλ μουσικού ντοκιμαντέρ στον κόσμο «κάνει στάση» στη Θεσσαλονίκη
Το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης γίνεται το απόλυτο σημείο συνάντησης για τους λάτρεις της μουσικής και του κινηματογράφου, με ένα πλούσιο πρόγραμμα μουσικών ντοκιμαντέρ που αποτυπώνουν σπουδαίες μουσικές ιστορίες από όλο τον κόσμο.
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ, ΤΑ TRAILER ΤΩΝ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΚΑΙ ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΘΕΣΕΩΝ ΕΔΩ
Το In-Edit κάνει στάση στη Θεσσαλονίκη και από τις 5 μέχρι τις 11 Μαΐου 2022 υπόσχεται ένα ανεπανάληπτο ταξίδι στην παγκόσμια μουσική σκηνή. Το μεγαλύτερο φεστιβάλ μουσικού ντοκιμαντέρ στον κόσμο, περιλαμβάνει στο φετινό του πρόγραμμα σπουδαία μουσικά ντοκιμαντέρ και στην οθόνη του συναντιούνται, μεταξύ άλλων, ο Nick Cave με τον Laurent Garnier, οι Beatles με την Billie Holiday και βετεράνοι ρεμπέτες με βιρτουόζους τζαζίστες.
Από την πρώτη του διοργάνωση στη Βαρκελώνη, το 2003, μέχρι σήμερα, το In-Edit έχει ταξιδέψει σε δεκάδες πόλεις του κόσμου, παρουσιάζοντας πάντα τις πιο σπουδαίες ιστορίες από τα παρασκήνια της μουσικής και το όνομά του αποτελεί πλέον συνώνυμο του μουσικού ντοκιμαντέρ. Φέτος, το In-Edit Festival, επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη και παρουσιάζει για μία ακόμη φορά, στην Αποθήκη Δ’, στο Λιμάνι της πόλης, μοναδικές μουσικές ιστορίες τόσο επί της οθόνης, όσο και εκτός αυτής!
Η αυλαία άνοιξε την Πέμπτη 5 Μαΐου και για μία ολόκληρη κινηματογραφική εβδομάδα, μέχρι την Τετάρτη 11 Μαΐου, το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης γίνεται το απόλυτο σημείο συνάντησης για τους λάτρεις της μουσικής και του κινηματογράφου, με ένα πλούσιο πρόγραμμα μουσικών ντοκιμαντέρ που αποτυπώνουν σπουδαίες μουσικές ιστορίες από όλο τον κόσμο.
Οι πολυαναμενόμενες ταινίες του φεστιβάλ
Για την έναρξη του φεστιβάλ, το Λιμάνι κατακλύζουν ηλεκτρισμένες μουσικές και ξεσηκωτική ενέργεια από το Πολιτιστικό Φεστιβάλ του Χάρλεμ, ενός από τα μεγαλύτερα μουσικά φεστιβάλ στην ιστορία της Αμερικής. Το πολυβραβευμένο Summer of Soul (…Or, When the Revolution could not be televised), μας μεταφέρει με ρυθμό και συγκίνηση στο καλοκαίρι «που πέθαναν οι νέγροι και γεννήθηκαν οι μαύροι».
Στο ταξίδι της μουσικής, όμως, μπορεί να ακολουθήσει, κανείς, πολλούς δρόμους. Στο ντοκιμαντέρ The Beatles and India, οι Beatles μάς παρασύρουν σε ένα ταξίδι δημιουργίας και αναζήτησης της πνευματικής ευδαιμονίας στην Ινδία, ενώ ο Max Richter, ένας από τους πιο χαρισματικούς συνθέτες του 21ου αιώνα, μάς μυεί στο έργο του, Sleep, ένα πολύ προσωπικό έργο – μανιφέστο για έναν πιο αργό ρυθμό ύπαρξης και μια προσωπική εξερεύνηση στο πώς η μουσική αλληλεπιδρά με τη συνείδηση.
Έχοντας ζήσει πολλές ζωές σε μία, ο Moby, το παγκόσμιο είδωλο με τον εκστατικό και εξωπραγματικό ήχο, μάς παρασύρει, μέσα από τη μουσική του, στην αναζήτηση της τέλειας ανθρώπινης ευτυχίας η οποία για τον ίδιο υπήρξε βαθιά σκοτεινή, αλλά και γόνιμη, ενώ στο a-ha: The Movie, αναδεικνύεται η προκλητική, δημιουργική και ιδιαίτερη δυναμική, της πιο δημοφιλούς νορβηγικής μπάντας, με αποτέλεσμα μια ιστορία εξαιρετικής μουσικής, μεγάλων φιλοδοξιών, διαλυμένων φιλιών – και ίσως συγχώρεσης.
Ιστορία σαν αυτή που αναγκάζονται να αναλογιστούν – και να αποδομήσουν – οι New Order, στην προσπάθειά τους να δημιουργήσουν κάτι εντελώς νέο, στο ντοκιμαντέρ – συναυλία New Order: Decades, με τον Liam Gillick και 12 διαφορετικά synthesizer σε απομονωμένα κελιά, με την ίδια ένταση που ο Laurent Garnier προσπαθεί, μπαίνοντας κρυφά, ανήλικος ακόμα, σε νυχτερινά μαγαζιά της ντίσκο, να “σκαρφαλώσει” κι ο ίδιος πάνω στη σκηνή και να βρεθεί πίσω από τις κονσόλες, κυνηγώντας το πάθος του για επικοινωνία με τον κόσμο μέσω της χορευτικής μουσικής.
Αν πάλι αναρωτιέστε πώς τρεις παράξενοι έφηβοι – μπλουζμεν – Billy Gibbons, Dusty Hill και Frank Beard- από το Τέξας, έγιναν ένα από τα πιο αγαπημένα συγκροτήματα στον κόσμο, διατηρώντας παράλληλα ένα σουρεαλιστικό μυστήριο που συνεχίζει να ιντριγκάρει τους θαυμαστές 50 χρόνια μετά την ίδρυση του συγκροτήματος, το φιλμ ZZ Top: That Little Ol’ Band From Texas, δίνει όλες τις απαντήσεις.
Έντονη, στο φετινό πρόγραμμα του φεστιβάλ είναι και η γυναικεία παρουσία. Γυναίκες πρωτοπόροι της ηλεκτρονικής μουσικής. Γυναίκες που αψηφώντας τα στερεότυπα και τα κατεστημένα της εποχής τους πρωτοστάτησαν στη μουσική σκηνή και μίλησαν ανοιχτά για τα πιο σημαντικά ανθρωπιστικά ζητήματα. Γυναίκες που ξεπέρασαν ακραίες δυσκολίες προκειμένου να διαμορφώσουν την καριέρα, την ταυτότητα και την κληρονομιά τους με τους δικούς τους όρους. Γυναίκες που βίωσαν την απόλυτη καταξίωση αλλά και την πιο σφοδρή σύγκρουση με την ιστορία. Γυναίκες ακτιβίστριες και πολιτιστικά είδωλα, μα πάνω από όλα γυναίκες μουσικοί! Η Billie Holiday, η Sinéad O’ Connor, η Tina Turner, η Patti Smith και οι Sirens από τον Λίβανο, θα διηγηθούν με ξεχωριστό τρόπο μερικές από τις πιο συναρπαστικές μουσικές ιστορίες.
Ακούτε ελληνικά;
Το In-Edit σίγουρα ναι! Αναγνωρίζοντας την ανάγκη ενίσχυσης της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής, παρουσιάζουμε μερικά από τα καλύτερα ελληνικά μουσικά ντοκιμαντέρ των τελευταίων χρόνων ενώ παράλληλα σχεδιάζουμε ένα ελληνικό διαγωνιστικό τμήμα μουσικών ταινιών μικρού μήκους. Από τα ελληνικά βουνά ως τις εμβληματικές σκηνές του BBC, στο ντοκιμαντέρ Dimitris Skyllas: AFTERPOP, ο Δημήτρης Ζιβόπουλος ακολουθεί τον 35χρονο provocateur συνθέτη Δημήτρη Σκύλλα και φανερώνει τα μυστικά της μουσικής του δημιουργίας στο σήμερα. Αντίστροφη πορεία ακολουθούν ο Γιάννης Κολαξίζης και ο Δημήτρης Παπαδόπουλος που αφηγούνται την ιστορία του Νατ Μπέρτσαλ, ενός από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της βρετανικής τζαζ σκηνής που φτάνει στη Λάρισα για τη δημιουργία του δίσκου ορόσημου Nat Birchall Quintet: Live in Larissa και κάνουν το μουσικόφιλο κοινό να αναρωτιέται “What happened in Larissa”?
Η περιπλάνηση στον μουσικό χάρτη της Ελλάδας συνεχίζεται με οδηγό τον Νίκο Σκαρέντζο και μια παρέα μουσικών που ταξιδεύει στη Σύρο για να συμμετάσχει σε ένα αφιέρωμα προς τιμήν του Μάρκου Βαμβακάρη. O ρεμπέτικος ήχος του Βαμβακάρη, αποτελεί σταθερή πηγή έμπνευσης και σημείο αναφοράς του σύγχρονου πολιτισμού. Όμως, η ιστορία και η διαφύλαξη της ταυτότητας του μπουζουκιού δε σταματά εκεί. Στον Σπασμένο Ήχο, του Φοίβου Κοντογιάννη επιχειρείται μια ιστορική, μουσική επισκόπηση, καθώς και μια πολιτιστική και κοινωνική αποτύπωση της εξέλιξης της ελληνικής κοινωνίας μέσα από συνεντεύξεις μεγάλων προσωπικοτήτων της σύγχρονης ιστορίας του μπουζουκιού, ενώ μία νέα και πολλά υποσχόμενη γενιά αναλαμβάνει το χρέος της συνέχειας της πολιτιστικής κληρονομιάς που έχει αφήσει ο λαμπερός ήχος του μπουζουκιού πίσω του.
Στη χρονιά της μεγάλης του επιστροφής, το In-Edit 2022 Thessaloniki Edition “κλείνει με κρότο”, εξασφαλίζοντας για το κοινό του την πρώτη παγκόσμια προβολή του νέου μουσικού ντοκιμαντέρ για τον Nick Cave THIS MUCH I KNOW TO BE TRUE στο πλαίσιο ενός μοναδικού παγκόσμιου event, που θα πραγματοποιηθεί παράλληλα στις 11 Μαΐου, σε πάνω από 300 αίθουσες σε όλον τον κόσμο και θα αποτελέσει την ταινία λήξης του φεστιβάλ.
Σκοπός, όμως, του IN-EDIT ήταν πάντα να προσφέρει μία ολοκληρωμένη μουσική εμπειρία τόσο επί της οθόνης όσο και εκτός αυτής! Έτσι, η ξεσηκωτική ενέργεια της ταινίας έναρξης, θα πυροδοτήσει ένα ρυθμικό party στο Ypsilon την Πέμπτη 5 Μαΐου, το οποίο θα δώσει τον τόνο των επόμενων ημερών. Εφτά φεστιβαλικών ημερών που θα ντυθούν με ήχους και μουσικές εντός και εκτός της κινηματογραφικής αίθουσας! In-Edit Bonus Tracks με ζωντανές συναυλίες μέσα στις αίθουσες, στο Φουαγιέ της Αποθήκης Δ’ αλλά και σε In-Edit spots μέσα στην πόλη, θα συνοδεύουν μουσικά τους θεατές μετά τις προβολές! Οι Kapten, Vikkie-Elephant, Phinix-Dj Waif, Tsop(skg), τζαζίστες και δεξιοτέχνες του μπουζουκιού, δίνουν τον τόνο!
Με την πρόθεση να συμβάλει στην εξασφάλιση της συμπερίληψης στον πολιτισμό και μάλιστα στην κινηματογραφική εμπειρία, το In-Edit Greece εστιάζει, φέτος, σε συνεργασία με την ALL (Accessible Limitless Living) στην προσβασιμότητα ατόμων με αισθητηριακή αναπηρία (άτομα με οπτική ή ακουστική βλάβη) και παρουσιάζει την ταινία The Beatles and India με ειδικό υποτιτλισμό για κωφούς (Subtitles for the Deaf and Hard of hearing – SDH) αλλά και ακουστική περιγραφή για τυφλούς θεατές. Παράλληλα, στο πλαίσιο του φεστιβάλ θα υλοποιηθεί ένα workshop για την αναπηρία στην τέχνη, με τη συμμετοχή των ίδιων των αναπήρων, ειδικών, ανάπηρων καλλιτεχνών αλλά και των εμπλεκομένων στη διαδικασία προσβασιμοποίησης με στόχος την ανάδειξη του δικαιώματος των αναπήρων και των εμποδιζόμενων ατόμων στην ισότιμη συμμετοχή στον πολιτισμό, τόσο ως θεατές όσο και ως παραγωγοί πολιτιστικών προϊόντων.
Την επιστροφή του In-Edit στην πόλη της Θεσσαλονίκης υποστηρίζουν ο Δήμος Θεσσαλονίκης, ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και το Film Office.