Facebook: Επιτρέπει τις στοχευμένες διαφημίσεις σε ανηλίκους για αλκοόλ, τσιγάρα και τζόγο
Την αποκάλυψη έκανε μια αυστραλιανή οργάνωση, που επιβεβαίωσε το γεγονός μέσα από ένα πείραμα
Το Facebook επιτρέπει τις στοχευμένες διαφημίσεις σε παιδιά ακόμη και 13 ετών, που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το κάπνισμα, την ακραία απώλεια βάρους και τον τζόγο, πολλές φορές ακόμη και έναντι μόλις $3, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η ομάδα πίεσης Reset Australia.
Η οργάνωση, που τηρεί γενικώς επικριτική στάση απέναντι στις ψηφιακές πλατφόρμες, δημιούργησε μια σελίδα στο Facebook και ένα διαφημιστικό account με την ονομασία «Ozzie news network» γι να ελέγξει τι είδους επιλογές διαφημίσεων θα της προσέφερε το Facebook μέσα από την πλατφόρμα Ads Manager.
Αν και το Facebook δεν επιτρέπει τις διαφημίσεις αλκοολούχων ποτών και άλλων ακατάλληλων προϊόντων σε άτομα κάτω των 18 ετών, δεν εμποδίζει τις εταιρείες από το να προβάλλουν περιεχόμενο σε παιδιά που βάσει του προφίλ τους μοιάζουν να δείχνουν ενδιαφέρον για το αλκοόλ, όταν οι διαφημίσεις τους δεν μοιάζουν με την πρώτη ματιά να αφορούν τέτοιου είδους προϊόντα.
Το Facebook έδωσε στη σελίδα τη δυνατότητα να διαφημίσει αδιακρίτως σε περίπου 740.000 παιδιά που ζουν στην Αυστραλία, ηλικίας 13 έως 17 ετών.
Όταν η οργάνωση άλλαξε τις παραμέτρους των διαφημίσεων που υποτίθεται ότι θα τοποθετούσε στην πλατφόρμα, διαπίστωσε ότι μπορούσε να διαφημίσει στοχευμένα σε εφήβους κάτω των 18 ετών που είχαν δείξει ενδιαφέρον για το κάπνισμα ή το άτμισμα, την ακραία απώλεια βάρους, το γρήγορο φαγητό και τις υπηρεσίες διαδικτυακών γνωριμιών.
Προκειμένου να διαφημίσει σε 52.000 εφήβους που είχαν εκφράσει το ενδιαφέρον τους για την κατανάλωση αλκοόλ, η εταιρεία θα έπρεπε να καταβάλει… $3,03, ενώ για να απευθυνθεί σε 14.000 εφήβους με ενδιαφέρον για τον τζόγο η τιμή ανέβαινε στα $11,24, ενώ το κόστος ανέβαινε σημαντικά στην περίπτωση των λιγότερων από 1.000 εφήβων που είχαν δείξει το ενδιαφέρον τους για τα τσιγάρα (ή τα ηλεκτρονικά τσιγάρα), όπου η τιμή κυμαινόταν μεταξύ των $138,50 και των $210,97.
Η οργάνωση στη συνέχεια έκανε ένα πείραμα: Κατάφερε να πάρει την έγκριση της Facebook για την προβολή «διαφημίσεων» σε εφήβους, που αναφέρονταν στην νίκη επάθλων ή στην κατανάλωση κοκτέιλ, αλλά και άλλες στις οποίες ρωτούσαν τους ανήλικους αν «είναι έτοιμοι για το καλοκαίρι». Οι διαφημίσεις, φυσικά, δεν προβλήθηκαν ποτέ.
Η Reset Australia έχει καλέσει την ομοσπονδιακή κυβέρνηση να αναπτύξει έναν κώδικα που θα ρυθμίζει πώς θα συλλέγονται και θα χρησιμοποιούνται τα δεδομένα των ανηλίκων, αναφέροντας ότι θα πρέπει να έχει προηγηθεί η συναίνεση τόσο των παιδιών όσο και των γονιών τους, αλλά και να υπάρχει πλήρης διαφάνεια για τον τρόπο με τον οποίο θα χρησιμοποιούνται όλα αυτά τα στοιχεία. Επιπλέον, το Facebook θα πρέπει να συλλέγει μόνο όσα δεδομένα είναι απαραίτητα για τη λειτουργία του.΄
«Η Facebook μοιάζει να διαχειρίζεται τα δεδομένα των παιδιών όπως ακριβώς και των ενηλίκων», υποστηρίζει ο Κρις Κούπερ, εκτελεστικός διευθυντής της οργάνωσης. «Αυτό ανοίγει μια πολύ απωθητική συζήτηση, για το πώς η Facebook βγάζει κέρδος από τα δεδομένα ανηλίκων και ακριβώς πόσο προστατευμένοι είναι οι έφηβοι απέναντι σε ακατάλληλες διαφημίσεις».
«Θα έπρεπε μια 13χρονη που έχει καταγράψει στο Facebook ότι δεν είναι σε σχέση, να λαμβάνει στοχευμένες διαφημίσεις από μια υπηρεσία διαδικτυακών γνωριμιών με πλούσιους άνδρες μεγαλύτερης ηλικίας; Θα έπρεπε μια 15χρονη που έχει αναφέρει ότι της αρέσει το αλκοόλ να βλέπει διαφημίσεις για συνταγές κοκτέιλ που να μπορεί να φτιάξει από τα ποτά στην κάβα των γονιών της; Θέλουμε τα 16χρονα παιδιά να βλέπουν διαφημίσεις που τα ωθούν στον τζόγο ή τον πολιτικό εξτρεμισμό;»
Το Facebook ελέγχει κάθε διαφήμιση πριν αυτή αναρτηθεί, όμως ένας εκπρόσωπος δήλωσε ότι οι διαφημίσεις είναι εφικτό να ελέγχονται εκ νέου και μετά την προβολή τους, ενώ θα πρέπει να συμμορφώνονται και με τις υπάρχουσες νομοθεσίες των επιμέρους χωρών.
Με πληροφορίες από Guardian