efood: Η γέννηση της χρυσής ιδέας, η εκτόξευση και η ανώμαλη προσγείωση
Οι σταθμοί στην ξέφρενη πορεία της πιο επιτυχημένης πλατφόρμας παραγγελιών – Από την ίδρυση της εταιρείας το 2012 και την πώλησή της στη γερμανική Delivery Hero, έως το «λανθασμένο» e-mail και την κατακόρυφη πτώση των παραγγελιών
Σπουδάζοντας οικονομικά στο Κέιμπριτζ και ζώντας στο Λονδίνο, ο Παμίνος Κυρκίνης έμαθε πολλά για τις ψηφιακές πλατφόρμες και συνέλαβε τη χρυσή ιδέα να εφαρμόσει κάτι ανάλογο και στην Ελλάδα. Τον προσέλκυαν το «επιχειρείν», η τεχνολογία και οι ωραίες γεύσεις. Προσπαθώντας να συνδυάσει και τα τρία, επέστρεψε στην Αθήνα και μεσούσης της κρίσης, το 2012, ίδρυσε με τον αδελφό του Κωνσταντίνο και άλλους τρεις επιχειρηματίες την Online Delivery, την εταιρεία πίσω από την εφαρμογή efood.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ποια είναι τα δικαιωμάτων των ντελιβεράδων
Μέσα σε λίγα χρόνια η ψηφιακή πλατφόρμα παραγγελιών φαγητού εξελίχθηκε στο απόλυτο success story, καθώς διαρκώς βρίσκει νέους χώρους να επεκταθεί.
Οι σταθμοί
Σημαντικοί σταθμοί στην πορεία της εταιρείας Online Delivery ήταν η πώλησή της το 2015 στη γερμανική εταιρεία Delivery Hero. Στο πλαίσιο του νέου διεθνούς σχήματος θέτουν στόχους για μεγαλύτερη επέκταση και εφαρμογή νέων μοντέλων στις υπηρεσίες delivery.
O δεύτερος σταθμός είναι η συνεργασία με τον όμιλο Σκλαβενίτη, που είδε μέσα στην καραντίνα τη συνεργασία με την ψηφιακή πλατφόρμα ως μέσο να εξυπηρετήσει τους πελάτες του. Ηδη μέσα στο πρώτο δίμηνο της συνεργασίας επιτεύχθηκε η πλήρης κάλυψη της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ενώ πλέον η υπηρεσία είναι διαθέσιμη σε Λάρισα, Βόλο, Πάτρα, Ιωάννινα και Ηράκλειο Κρήτης.
Η Online Delivery κατά τον πρώτο χρόνο της πανδημίας είδε τον κύκλο εργασιών της να «εκτοξεύεται» κατά 49%, στα 64,4 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το 2019. Παράλληλα είδε τα καθαρά της κέρδη να αυξάνονται κατά 26,7%, στα 21,3 εκατ. ευρώ. Από τα τελευταία, τα 20 εκατ. ευρώ θα δοθούν ως μέρισμα στη «μαμά εταιρεία», τη γερμανική πολυεθνική Delivery Hero. Επίσης τα συνεργαζόμενα με αυτήν καταστήματα στις 30 Δεκεμβρίου 2020 είχαν ξεπεράσει τα 13.000.
Η εκτόξευση στη διάρκεια των lockdown ήταν η αρχή για τη σύλληψη νέων σχεδίων που αφορούσαν την επέκταση του delivery σε ζαχαροπλαστεία, μανάβικα, ιχθυοπωλεία κ.α.
Αύξηση των εργαζομένων
Παράλληλα προχωρούσε σε αύξηση του προσωπικού. Πριν από λίγους μήνες η εταιρεία είχε ανακοινώσει την πρόθεσή της να προσλάβει συνολικά 4.000 διανομείς στο πλαίσιο του νέου μοντέλου συνεργασίας που υιοθετεί, με την πρόταση σε δυνητικούς συνεργάτες να αφορά είτε μισθωτή εργασία είτε εξωτερική συνεργασία.
Η efood τα τελευταία χρόνια, προσφέροντας αυξημένες αμοιβές κατά 30% για 4ωρη ή 8ωρη απασχόληση, στολή και άλλες παροχές, κατάφερε να συγκεντρώσει την πλειοψηφία των «ντελιβεράδων», σε σημείο που οι περισσότερες ψησταριές της γειτονιάς να μη βρίσκουν ταχυμεταφορείς.
Η αλήθεια είναι ότι άλλες ανταγωνιστικές εταιρείες του κλάδου όπως η Wolt είχαν εξαρχής εφαρμόσει το μοντέλο του partner συνεργάτη, μοντέλο που συναντάται στις περισσότερες χώρες της ΕΕ μαζί με τη μισθωτή εργασία.
Το… λάθος
Ωστόσο η efood είχε «σαρώσει» την αγορά, δελεάζοντας τους ντελιβεράδες με τη μισθωτή εργασία που αποτελεί δικαίωμα για κάθε εργαζόμενο, ενώ τις τελευταίες ημέρες υπέπεσε στο ατόπημα, στέλνοντας μήνυμα στους υπαλλήλους της ότι μετά τη λήξη της σύμβασής τους θα πρέπει να επιλέξουν άλλο μοντέλο συνεργασίας.
Οι εργαζόμενοι έλαβαν email για το μέλλον της συνεργασίας τους το οποίο τους ενημέρωνε ότι το efood δεν θα προχωρήσει σε ανανέωση της σύμβασης που είχαν ως μισθωτοί εργαζόμενοι και αν θέλουν μπορούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα συνεργατών.
«Θέλουμε να συνεχίσεις να εργάζεσαι ως freelancer», ανέφερε το μήνυμα. «Θα έχεις την ευελιξία να διαμορφώσεις τις ώρες εργασίας σου και να αυξήσεις τις αποδοχές σου. Σε διαφορετική περίπτωση θα θέλαμε να σε ενημερώσουμε ότι δεν υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης της υπάρχουσας σύμβασης. Παρακαλώ να μας ενημερώσεις άμεσα μέσω ticket για την αποδοχή του παραπάνω, προκειμένου να σε ενημερώσουμε για τα επόμενα βήματα».
Η πρώτη πικρή γεύση έγινε αισθητή την περασμένη Παρασκευή, όταν πήρε διαστάσεις η υπόθεση με το μήνυμα που έλαβαν 115 διανομείς της εταιρείας ότι δεν σκοπεύει να ανανεώσει τις τρίμηνες συμβάσεις εργασίας και αντ’ αυτού τους πρότεινε να γίνουν, εάν το επιθυμούν, freelancers.
Κατακόρυφη πτώση των παραγγελιών
Σύμφωνα με συνεργάτες της εταιρείας στον κλάδο της εστίασης, το περασμένο Σαββατοκύριακο οι παραγγελίες που είχαν λάβει μέσω του efood ήταν 20% με 30% λιγότερες σε σχέση με αυτές που λάμβαναν προ του σάλου που δημιουργήθηκε. Σημειωτέον ότι η δημοφιλής εφαρμογή δέχεται πάνω από 200.000 παραγγελίες κατά μέσο όρο ημερησίως.
Όπως φαίνεται, το κύμα συμπαράστασης, ένα είδος ψηφιακού ακτιβισμού, φούντωσε εις βάρος των μεθοδεύσεων της εταιρείας, ενώ αύριο θα πραγματοποιήσουν μοτοπορεία οι ντελιβεράδες και οι courier της Αττικής στο πλαίσιο της προειδοποιητικής στάσης εργασίας που εξήγγειλαν μεταξύ 12:00 και 16:00. Η μοτοπορεία θα ξεκινήσει από τα Προπύλαια και θα καταλήξει στα κεντρικά γραφεία της efood στο Ηράκλειο Αττικής.
Η «λανθασμένη διατύπωση» και το νέο μήνυμα
Μετά τον αρνητικό θόρυβο η εταιρεία προσπάθησε να τα «μαζέψει». Πρώτα εξέδωσε ανακοίνωση λέγοντας πως επρόκειτο για «λανθασμένη διατύπωση της πρόσφατης επικοινωνίας που έγινε προς 115 διανομείς -σε σύνολο 3.000- των οποίων η σύμβαση λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2021». Μια «λανθασμένη διατύπωση», που «δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και την κουλτούρα της εταιρείας» και ως εκ τούτου την αποδοκιμάζει.
Λίγες ώρες αργότερα, με νέο μήνυμά της ενημέρωνε τους διανομείς της ότι στο σύνολό τους θα συνεχίσουν να έχουν την επιλογή:
Να ανανεώσουν με τη λήξη την υπάρχουσα σύμβασή τους με τους ίδιους όρους.
Εφόσον το επιθυμούν, να γίνουν freelancers.
Πηγή: imerisia.gr