Η Black Friday έφυγε, ήρθε η Cyber Monday
Μπορεί την περασμένη Παρασκευή οι ουρές στις τράπεζες να ήταν μεγαλύτερες απ’ ό,τι στα καταστήματα (λόγω πληρωμών την τελευταία εργάσιμη του μήνα), αλλά το ιστορικό κέντρο της Αθήνας, τα malls και οι εμπορικές πιάτσες σε όλες τις μεγάλες πόλεις της χώρας έσφυζαν από ζωή τις τελευταίες ημέρες, λόγω της Black Friday, που στη χώρα μας λαμβάνει διαστάσεις εβδομαδιαίου εμπορικού γεγονότος, το οποίο ρίχνει αυλαία σήμερα με τη Cyber Monday, το αντίστοιχο γεγονός για τα online καταστήματα.
Οι περισσότεροι καταναλωτές, ακόμη κι αν επισκέφθηκαν τα καταστήματα, φαίνεται ότι έκαναν τις αγορές τους μέσω διαδικτύου φέτος, κάτι που μένει να επιβεβαιωθεί από το «ταμείο» στο τέλος της σημερινής ημέρας.
Οι καταναλωτές
Ο ευνοϊκός καιρός, η χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα και οι εκπτώσεις που έφταναν σε επίπεδα outlet, ξεπερνώντας σε ορισμένα προϊόντα το 70%, αποτέλεσαν κίνητρο για τους καταναλωτές που πήγαν «διαβασμένοι» στα καταστήματα, αφού όλα τα εμπορικά σήματα είχαν επιδοθεί τις προηγούμενες ημέρες σε ένα μπαράζ μηνυμάτων με στόχο να αποσπάσουν καλύτερα μερίδια αγοράς.
Η προετοιμασία του εμπορικού κόσμου άρχισε από τον Οκτώβριο και κλιμακώθηκε το δεύτερο δεκαήμερο του Νοεμβρίου, δηλαδή με τη λήξη της περιόδου των ενδιάμεσων εκπτώσεων, στις 15 του μήνα.
Οι Έλληνες, δηλαδή, σε αντίθεση με τους καταναλωτές άλλων χωρών, είχαν μπει ήδη σε κλίμα αγορών και ορισμένοι δεν περίμεναν τη Black Friday για να πάρουν αποφάσεις.
Επίσης, η τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου (25/11) άρχισε σχεδόν υποτονικά, αν μιλάμε για το σύνολο της αγοράς, όπως αναφέρουν στη «N» επιχειρηματίες. Η επισκεψιμότητα αυξήθηκε κατακόρυφα στα καταστήματα από την Πέμπτη, καθώς οι περισσότεροι λιανέμποροι έτρεχαν καμπάνιες τριημέρου με επίκεντρο την Black Friday.
Αν και ορισμένοι είχαν στήσει κολωνάκια για να διαχειριστούν δυνητική κοσμοσυρροή, η προσέλευση ήταν έντονη συγκριτικά με τις προηγούμενες ημέρες, αλλά διαχειρίσιμη και σε καμία περίπτωση δεν είδαμε φαινόμενα μαζικής προσέλευσης, ακόμη και στις αλυσίδες ειδών τεχνολογίας που ομολογουμένως έκλεψαν και φέτος την παράσταση.
Ο απολογισμός
Εν κατακλείδι, ο τζίρος στο λιανεμπόριο αυξήθηκε, αλλά μοιράστηκε στις μέρες πριν και μετά τη Black Friday, ενώ μεγάλο μερίδιο απέσπασε η online αγορά.
Στην πρώτη γραμμή βρέθηκαν οι μεγάλοι retailers Public, Πλαίσιο, Praktiker, Media Markt, Κωτσόβολος, Leroy Merlin κ.ά. Το ίδιο ισχύει και για τα πολυκαταστήματα. Ενισχυμένη επισκεψιμότητα παρατηρήθηκε σε Notos Galleries αλλά και Hondos Center, καθώς τα καλλυντικά βρέθηκαν στο επίκεντρο. Έτσι και στο attica επικρατούσε το αδιαχώρητο από την Παρασκευή στο συγκεκριμένο τμήμα, όπου οι εκπτώσεις ορισμένων οίκων έφταναν το 60%. Στον χορό των προσφορών μπήκαν όλες οι αλυσίδες ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ, ακόμη και μικρές ανώνυμες επιχειρήσεις σε όλο το φάσμα των κλάδων, μέχρι τα σούπερ μάρκετ, αλλά και τις εταιρείες που προσφέρουν υπηρεσίες.
Η μεγαλύτερη μερίδα καταναλωτών δήλωνε ικανοποιημένη από τις προτάσεις του εμπορικού κόσμου, αλλά ακούσαμε και σχόλια του τύπου: «εγώ ψώνισα στις ενδιάμεσες εκπτώσεις», «αυτό που αναζητούσα είχε έκπτωση μόνο 20%», «κάποιοι ανέβασαν τις τιμές στις αρχές του μήνα και εμφανίζουν πλασματική έκπτωση» κ.ο.κ.
Της Σοφίας Εμμανουήλ-naftemporiki.gr