Όσα Παίρνει ο Άνεμος: Η αυθεντικά κλασική ταινία που πέρασε στη σφαίρα του μύθου
Όσα παίρνει ο άνεμος/Gone with the Wind (1939): Είναι η μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία και μία από τις σημαντικότερες ταινίες όλων των εποχών, που εδώ και δεκαετίες έχει περάσει στη σφαίρα του μύθου, αλλά το κυριότερο ότι ακόμη και σήμερα μπορεί να συγκινεί, να συναρπάζει, να ταξιδεύει τον θεατή σε ένα κόσμο μαγικό, σε άλλες εποχές, στον αμερικανικό Νότο την εποχή του Εμφυλίου.
Και συνάμα να κρύβει την ηλικία της, καθώς παραμένει ολόφρεσκη παρά τα πολλά χρόνια από την πρώτη της προβολή, που έγινε στις 15 Δεκεμβρίου του 1939, ενώ εκατοντάδες χιλιάδες κόσμου είχαν κατακλύσει τους δρόμους της Ατλάντα για την άφιξη των πρωταγωνιστών.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Η Νύχτα του Κυνηγού»: Ένα από τα σπουδαιότερα ντεμπούτα στην ιστορία του σινεμά
Είναι τέτοια η αποδοχή της ταινίας από το κοινό που θεωρείται σχεδόν αδύνατο να αποτιμηθεί η εμπορική της αξία. Σίγουρα όμως αποτελεί έναν σταθμό για τον κινηματογράφο, όχι μόνο για τη φήμη της ή για τις 13 προτάσεις Όσκαρ (κέρδισε τα οκτώ), αλλά γιατί είναι ένας συνδυασμός πολλών συντελεστών που έδωσε εξωπραγματικές διαστάσεις στο Χόλιγουντ.
Τεράστιες ερμηνείες, εκατοντάδες κομπάρσοι και πανάκριβα γυρίσματα. Στην ταινία υπήρχαν επίσης εντυπωσιακά κοστούμια. Ένας μεγάλος έρωτας. Μια τραγική σελίδα στην αμερικάνικη ιστορία.
Μπορεί να υπάρχουν πολλές ακόμη ταινίες με σημαντικότερη καλλιτεχνική αξία, που αποτελούν σημεία αναφοράς για τον κινηματογράφο, δημιουργίες που έβαλαν το σινεμά στις Τέχνες, αλλά το “Όσα Παίρνει ο Άνεμος” έχει μια σπανιότητα που δύσκολα βρίσκεις σε μια ταινία.
Κι αυτό γιατί διαθέτει έναν πολύπειρο πανούργο μάστορα στη σκηνοθεσία, τρομερούς, με μια αξεπέραστη αίγλη, πρωταγωνιστές, εκπληκτικούς ηθοποιούς -ακόμη και σε δεύτερους ρόλους-, ένα εξαιρετικό σενάριο βασισμένο στο ομότιτλο βιβλίο της Μάργκαρετ Μίτσελ, τους καλύτερους μάστορες σε επίπεδο φωτογραφίας, κοστουμιών, σκηνικών, μουσικής κ.λπ. και μια παραγωγή που ο χαρακτηρισμός πλούσια μοιάζει φτωχός.
Είχε πρωταγωνιστές τη Βίβιαν Λι, τον Κλαρκ Γκέιμπλ, τον Λέσλι Χάουαρντ και την Ολίβια Ντε Χάβιλαντ. Διηγείται την έντονη, σκληρή, αγωνιώδη ιστορία μιας γυναίκας και όλων αυτών που υπάρχουν γύρω της. Δηλαδή, η οικογένειά της, ο έρωτας και η γη της “η Τάρα”. Τη γη, που θα διεκδικήσει με νύχια και με δόντια.
Εκατοντάδες οι γυναίκες που ερωτεύτηκαν τον ήρωα που υποδύεται ο Κλάρκ Γκέιμπλ. Δηλαδή, τον «Ρετ Μπάτλερ». Επιπλέον, εκατοντάδες γυναίκες μίσησαν με πάθος την Βίβιαν Λι ως «Σκάρλετ Ο’Χάρα».
Ταινία του παραγωγού
Ωστόσο, πάνω απ’ όλα είναι μια ταινία του παραγωγού. Του φημισμένου Ντέιβιντ Ο.Σέλζνικ, που προσπαθούσε στο ξεκίνημά του να επεκταθεί, να σπάσει το καθεστώς των μεγιστάνων του χώρου, να γίνει η πρώτος, κάνοντας μια ταινία για την οποία θα μίλαγαν όλοι, θα έβλεπαν όλοι και θα κέρδιζε τα Όσκαρ.
Ενός παραγωγού που ήταν έτοιμος να ρισκάρει τα πάντα για να τα καταφέρει. Αυτό φαίνεται και στην ταινία. Το θέμα της εξαιρετικό, δουλεμένο ακόμη και στη μικρότερη λεπτομέρεια. Το μεγαλείο της ταινίας οφείλεται εν πολλοίς στον παραγωγό. Και αυτό πρέπει να μας γεμίζει λύπηση, καθώς, αν έχουμε έλλειψη πλέον από σκηνοθέτες με καλλιτεχνικό όραμα, ιδέες και αποφασιστικότητα, παραγωγοί του μεγέθους Σέλζνικ μοιάζουν με είδος σε εξαφάνιση.
Στη σφαίρα του μύθου
Βεβαίως πίσω από την ταινία υπάρχουν ιστορίες και φήμες που τροφοδότησαν τη μυθολογία για την επική ταινία, όπως είναι η περιπέτεια της διανομής των ρόλων και οι καυγάδες μεταξύ των πρωταγωνιστών, αλλά πάνω απ’ όλα είναι η αποτελεσματικότητα που μπορεί να έχει ένα ρομαντικό δράμα.
Είναι όμως μόνο ένα τυπικό ρομαντικό δράμα; Φυσικά και όχι. Είναι μία ταινία ενός απίστευτα ξεχωριστού κοκτέιλ, που οι δόσεις του έχουν μετρηθεί με ακρίβεια γραμμαρίου: Έχει ως φόντο, αλλά με εξαιρετική δυναμική, την ιστορία του αμερικανικού εμφυλίου, διαθέτει τα στοιχεία της περιπέτειας και του σασπένς, είναι μια ταινία εποχής, κάνει το ψυχογράφημα των ηρώων, αναδεικνύοντας την υπαρξιακή τους αγωνία και βέβαια μια ιστορία πάθους, αγάπης και μίσους.
Η αναγνώρισή της ως μία αυθεντικά κλασική ταινία δεν είναι τυχαία. Έχει την παλαιομοδίτικη γοητεία, σκηνές και πλάνα μελετημένα και δουλεμένα στην εντέλεια, εντυπωσιακές εικόνες πλήθους (ποιος μπορεί να ξεχάσει την απελπισμένη Σκάρλετ ανάμεσα σε εκατοντάδες τραυματίες), πολυεπίπεδους χαρακτήρες, ακόμη και αν εμφανίζονται λίγα λεπτά στην οθόνη, την κλιμάκωση κάθε επί μέρους ιστορίας, την ανάπτυξη του θέματος, με την αφήγηση να αγγίζει την τελειότητα και φυσικά αξεπέραστες ερμηνείες.
«Ειλικρινά, αγαπητή μου δεν δίνω δεκάρα»
Η ταινία των 8 Όσκαρ με τον Κάρλ Γκέιμπλ και την Βίβιαν Λη έχει ένα από τα καλύτερα φινάλε στην ιστορία του κινηματογράφου. Μετά από μια ταραγμένη και καθηλωτική πλοκή, διάρκειας 4 ωρών. Τότε, ο πατέρας του παιδιού της και σύζυγος της Σκάρλετ Ο’ Χάρα, Ρετ Μπάτλερ, αποφασίζει να την εγκαταλείψει οριστικά.
Ο Ρετ Μπάτλερ βρίσκεται στην πόρτα του σπιτιού τους και εκείνη τον ρωτά απεγνωσμένα για το τι να κάνει αν αυτός φύγει. Τότε εκείνος της απαντά με την πιο διάσημη ατάκα στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου. «Frankly, my dear, I don’t give a damn». Δηλαδή, «Ειλικρινά, αγαπητή μου δεν δίνω δεκάρα». Τότε, κλείνει την πόρτα και χάνεται στην ομίχλη.