ΕΛΛΑΔΑ

Το χρονικό της τουρκικής παρενόχλησης στη Χάλκη

Τα ελληνικά επιχειρησιακά μέσα, σκάφη και ελικόπτερο, παρενοχλήθηκαν από την τουρκική ακτοφυλακή κατά τη χθεσινή επιχείρηση διάσωσης αλλοδαπών από θαλάσσια περιοχή δυτικά της Χάλκης, όπως σημειώνουν πηγές από το Λιμενικό.

H επιχείρηση έρευνας και διάσωσης πραγματοποιήθηκε 21 ναυτικά μίλια δυτικά της Χάλκης. Πρόκειται για διεθνή ύδατα αλλά εντός της ελληνικής περιοχής Έρευνας και Διάσωσης, δεδομένο που αμφισβητεί η Άγκυρα.

Αφορούσε στη διάσωση μεταναστών που επέβαιναν σε θαλαμηγό που είχε αποπλεύσει από τις ακτές της Τουρκίας -πιθανόν το λιμάνι Φετιγιέ με προορισμό την Ιταλία. Στο πλοιάριο επέβαιναν σύμφωνα με τις μαρτυρίες των διασωθέντων «περίπου 100 άτομα».

Στην επιχείρηση συμμετείχαν σκάφη του Λιμενικού και του Πολεμικού Ναυτικού όπως επίσης και εμπορικά σκάφη που τη στιγμή του ναυαγίου έπλεαν στην περιοχή. Σύμφωνα με μαρτυρίες στελεχών του Λιμενικού ενώ ουσιαστικά είχε ολοκληρωθεί η περισυλλογή 96 ατόμων που επέβαιναν στη θαλαμηγό, δύο τουρκικές ακταιωροί ήρθαν στο σημείο και άρχισαν να παρενοχλούν τα σκάφη του Λιμενικού.

Επιπλέον, υποχρέωσαν τον Τούρκο πλοίαρχο ενός φορτηγού πλοίου που συνέδραμε την επιχείρηση να παραδώσει στις τουρκικές ακταιωρούς 19 μετανάστες που είχε περισυλλέξει από τη θάλασσα.

Το Ελληνικό Κέντρο Έρευνας και Διάσωσης ενημέρωσε το αντίστοιχο τουρκικό για παρενόχληση από δύο περιπολικά σκάφη της Τουρκικής Ακτοφυλακής, δίχως πάντως ανταπόκριση. Συνολικά, στη διάρκεια του επεισοδίου υπήρξαν τρεις απευθείας επικοινωνίες μεταξύ των δύο θαλάμων επιχειρήσεων με την ελληνική πλευρά να καταγγέλλει ότι «δεν υπήρξε ανταπόκριση από τους Τούρκους».

Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά οι δύο ακταιωροί παρενόχλησαν τα σκάφη του Λιμενικού προκειμένου να καταφέρουν να παραλάβουν από το τουρκικών συμφερόντων φορτηγό πλοίο (υπό σημαία Μάλτας «ALEXANDRA A») τους 19 διασωθέντες, ενώ πραγματοποίησαν παρεμβολές και παραπλανητικές εκπομπές μέσω ασυρμάτου στο κανάλι επικοινωνίας ενός Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας. Το ελληνικό ελικόπτερο παρέλαβε ένα τραυματισμένο μέλος του πληρώματος του φορτηγού πλοίου «OCEAN ANG», σημαίας Hong Kong, που επίσης συμμετείχε στην επιχείρηση έρευνας και διάσωσης.

Ο πλοίαρχος του παραπάνω πλοίου, σε επικοινωνία του με στελέχη του Λιμενικού φέρεται να παραδέχτηκε ότι υποχρεώθηκε από τις τουρκικές αρχές να παραδώσει στις ακταιωρούς τους 19 ναυαγούς που είχε διασώσει από τη θάλασσα, εκτελώντας αρχικά εντολές του ελληνικού Κέντρου Επιχειρήσεων.

Η πρώτη ενημέρωση για το ναυάγιο υπήρξε στις 4 το απόγευμα από μετανάστη που κάλεσε στο 112 ζητώντας βοήθεια χωρίς όμως να δώσει πληροφορίες για την περιοχή στην οποία βρίσκεται. Μέσω κεραιών κινητής τηλεφωνίας τα στελέχη του Λιμενικού εντόπισαν την ημιβυθισμένη θαλαμηγό στις 6 το απόγευμα. Η πρώτη φάση της επιχείρησης διάσωσης των 96 ναυαγών ολοκληρώθηκε στις 11 το βράδυ. Σκάφη του Λιμενικού παραμένουν στο σημείο διεξάγοντας έρευνες για ύπαρξη και άλλων ναυαγών. Οι διασωθέντες έχουν μεταφερθεί στη Ρόδο και την Κάρπαθο όπου υποβάλλονται σε τεστ για κορωνοϊό. Τρεις απ’ αυτούς συνελήφθησαν ως διακινητές.

Σε συνέντευξη Τύπου ο εκπρόσωπος του Λιμενικού Νίκος Λαγκαδιανός τόνισε ότι «h χώρα μας – και με αυτή την επιχείρηση – αποδεικνύει ότι, αφενός φυλάσσει τα σύνορα της Ελλάδας και της Ευρώπης, και αφετέρου σώζει ζωές που βρίσκονται σε κίνδυνο. Στο πλαίσιο αυτό, υπογραμμίζεται ότι, η αυξημένη επιτήρηση και προστασία των θαλασσίων συνόρων που πραγματοποιείται από το Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. έχει ως αποτέλεσμα τη μεγάλη μείωση των μεταναστευτικών ροών καθώς και αφίξεων μεταναστών στα ελληνικά νησιά μείωση κατά 95% σε σύγκριση με το περασμένο έτος 2019».

Αναφορικά με την στάση της Τουρκικής ακτοφυλακής ο κ. Λαγκαδιανός τόνισε τα εξής:

«Δυστυχώς, κατά τη διάρκεια της χθεσινοβραδυνής επιχείρησης προς εντοπισμό τυχόν αγνοούμενων και ενώ είχε ήδη διασωθεί με απόλυτη επιτυχία και σε ελάχιστο χρόνο, μεγάλος αριθμός ατόμων, κατέφθασαν στην περιοχή δύο (02) τουρκικές ακταιωροί.

Επισημαίνεται ότι τα ανωτέρω τουρκικά σκάφη δεν είχαν καμία ουσιαστική συνδρομή στην περιοχή για έρευνα προς εντοπισμό κινδυνευόντων στη θάλασσα, ούτε δήλωσαν στον έχοντα τον συντονισμό της επιχείρησης ΕΚΣΕΔ την παρουσία τους. Επίσης, καλούσαν συνεχώς τα παραπλέοντα πλοία που βρίσκονταν στην περιοχή να αποχωρήσουν.

Μάλιστα, σε αντίθεση με τη Διεθνή Σύμβαση περί Παροχής Υπηρεσιών Έρευνας και Διάσωσης στην Θάλασσα και του ασφαλούς συντονισμού και διεξαγωγής τέτοιων επιχειρήσεων, προσέγγισαν και παρέλαβαν από παραπλέον στην περιοχή πλοίο, σημαίας Μάλτας, τουρκικών συμφερόντων, δεκαεννέα (19) συνολικά διασωθέντες.

Έτσι, δυσχέραιναν ακόμα περισσότερο το έργο της Ελληνικής Ακτοφυλακής, τόσο για την ταυτοποίηση των διασωθέντων όσο και για την εξέλιξη της επιχείρησης έρευνας και διάσωσης τυχόν αγνοούμενων».

ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ – kathimerini.gr