ΕΛΛΑΔΑ

Το σχέδιο για ώθηση στην ηλεκτροκίνηση – Τα κίνητρα για τους καταναλωτές

Ο πρωθυπουργός στέκεται δίπλα στο πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε στην Ελλάδα το 1973, στη Σύρο, ένα Εnfield 8000

Έναν εθνικό στόχο έθεσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην παρουσίαση του προγράμματος για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα και στην υπογραφή της «Πράσινης Συμφωνίας».

«Ένα στα τρία νέα οχήματα στην Ελλάδα του 2030 να είναι ηλεκτρικό», όπως ανέφερε εκφράζοντας την ευχή η τεχνολογία αλλά και η επιθυμία των καταναλωτών να κινηθεί στην ίδια κατεύθυνση βοηθώντας να αναθεωρηθεί αυτός ο στόχος σε ακόμη πιο φιλόδοξη κατεύθυνση.

«Η πράσινη στροφή είναι μια επιλογή, πρώτα απ’ όλα πολιτική»

Ο πρωθυπουργός τόνισε πως αποτελεί επιλογή πρώτα απ’ όλα πολιτική η πράσινη στροφή συμπληρώνοντας πως αφορά στο σύνολό της την ελληνική κοινωνία. Το Εθνικό Σχέδιο Μετάβασης στην Ηλεκτροκίνηση αποτελεί έναν από τους κεντρικούς πυλώνες της περιβαλλοντικής αντίληψης της κυβέρνησης για την εγκατάλειψη των ρυπογόνων καυσίμων. Ταυτόχρονα, όμως, αποτελεί κι ένα σχέδιο ολιστικό. Ένα σχέδιο το οποίο αφορά το κράτος, την τοπική αυτοδιοίκηση, τις περιφέρειες, τους δήμους, την αγορά, και σε όλες τις εκφάνσεις της και την κοινωνία των πολιτών. Γι’ αυτό και συνοδεύτηκε από την «Πράσινη Συμφωνία» που υπέγραψαν 19 φορείς, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος. Η συμφωνία θέτει το πλαίσιο της υποχρέωσης του κάθε φορέα έτσι ώστε αυτό το εθνικό σχέδιο αυτό να γίνει πράξη το συντομότερο δυνατόν.

«Η Ελλάδα… στην πρίζα του μέλλοντος»

O Kυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε ότι η μετάβαση σε αυτόν τον νέο πιο πράσινο τρόπο ζωής, μας επιτρέπει να διαμορφώσουμε και ένα νέο υπόδειγμα κοινωνικής συμπεριφοράς αλλά και πολιτισμού της καθημερινότητας που θα προδιαγράφει την ατμόσφαιρα στην Ελλάδα των επόμενων δεκαετιών. Τόνισε δε ότι άμεσος στόχος είναι καλυφθεί ένα μεγάλο άλμα ανάπτυξης: Να γίνει η προσέλκυση επενδύσεων στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης.

«Κίνητρα για εγκατάσταση μονάδων σε Δυτική Μακεδονία και Αρκαδία»

Όπως τόνισε ο πρωθυπουργός, στο πλαίσιο της προσέλκυσης επενδύσεων στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης θεσπίζονται κίνητρα για την εγκατάσταση παραγωγικών μονάδων στους νομούς της Δυτικής Μακεδονίας και της Αρκαδίας, όπου θα εξελίσσεται σταδιακά η απολιγνιτοποίηση, με σημαντική μείωση φόρων και άλλων βαρών. Όπως ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης, μονάδες που θα εγκατασταθούν στους τόπους αυτούς θα έχουν μικρότερο φορολογικό συντελεστή κατά 5% και για 5 κερδοφόρες χρήσεις, μειωμένες εργοδοτικές εισφορές για κάθε νέα θέση εργασίας την οποία ιδρύουν, αυξημένους συντελεστές απόσβεσης παγίων και οι δαπάνες γι΄ αυτά θα αφαιρούνται από τα ακαθάριστα έσοδά τους, προσαυξημένες μάλιστα κατά 15%.

Ειδικότερα, ο κ. Μητσοτάκης είπε: «Επιδοτούμε σε πρώτη φάση με 100 εκατομμύρια ευρώ και για 18 μήνες την αγορά αυτοκινήτων νέου τύπου. Υπολογίζεται ότι έτσι θα καλυφθεί το 25% του κόστους για περίπου 14.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Γιατί το όφελος ανά μονάδα, αν συνδυαστεί με το οικολογικό bonus και τις σχετικές φοροαπαλλαγές, θα προσεγγίζει τις 10.000 ευρώ. Κάτι που θα κάνει την ηλεκτροκίνηση, τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πιο προσιτά στο μέσο εισόδημα. Αλλά και σίγουρα θα τα κάνει και πιο συμφέροντα. Διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι παρά το αρχικό αυξημένο κόστος της απόκτησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ένα αυξημένο κόστος το οποίο έρχεται τώρα η πολιτεία να επιδοτήσει για να το κάνει πιο αποδεκτό, ο χρήστης ενός νέου τύπου αυτοκινήτου θα εξοικονομεί ετησίως κατά μέσο κοντά στα 2.000 ευρώ από ανεφοδιασμό, αλλά και από συντήρηση.

Το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» θα επιδοτεί κατά 15% την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά και ελαφρών φορτηγών. Και θα επιδοτεί επίσης και κατά 25% την αγορά ηλεκτρικών ταξί.

Επίσης αυτά τα οχήματα, τα ηλεκτρικά οχήματα, θα κυκλοφορούν ελεύθερα παντού. Και για δύο χρόνια θα απαλλάσσονται από τέλη στάθμευσης. Θα εξαιρούνται, επίσης, από το φορολογητέο εισόδημα οι δαπάνες για τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Και από τα εταιρικά έσοδα θα εκπίπτει το 50%, και το 70% στα νησιά, του κόστους αγοράς ή μίσθωσης ενός τέτοιου αυτοκινήτου. Οι ίδιες απαλλαγές θα ισχύουν και για τα έξοδα εγκατάστασης των εταιρικών σημείων φόρτισης. Ενώ αυξάνεται και ο συντελεστής απόσβεσης παγίων σε όσες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα.

Η δεύτερη κατεύθυνση του Εθνικού Σχεδίου ρυθμίζει την απολύτως κρίσιμη αγορά των υπηρεσιών φόρτισης. Και οργανώνει, επίσης, τις υποδομές υποστήριξης των νέων οχημάτων.

Το ρεύμα κίνησης θα παρέχουν οι Φορείς Εκμετάλλευσης Υποδομών Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων. Αυτοί θα αναπτύσσουν τα δίκτυα και τα σημεία φόρτισης σε όλη την Ελλάδα. Θα είναι, δηλαδή, οι διάδοχοι ουσιαστικά των σημερινών «βενζινάδικων». Οι Πάροχοι Υπηρεσιών Ηλεκτροκίνησης θα συνεργάζονται με τη σειρά τους, με τους Φορείς Εκμετάλλευσης.

Το συντονιστικό Ψηφιακό Κέντρο Διαχείρισης θα έχει την ευθύνη για την διαλειτουργικότητα όλων των υποδομών. Ενώ όλοι οι εμπλεκόμενοι θα πιστοποιούνται σε ένα ενιαίο Μητρώο Ηλεκτροκίνησης».