Το διαδικτυακό πέρασμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου
Πρόκειται ίσως για την ψηφιακή πρωτοβουλία που προσμέναμε σχεδόν συλλογικά. Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, σαν γιορτή που κάθε καλοκαίρι ολοκλήρωνε την πολιτιστική χρονιά και άνοιγε την όρεξη για την επόμενη, αναγκάστηκε φέτος να αναβληθεί ή και να περιοριστεί, επομένως μάλλον λείπει ήδη από το κοινό του. Ετσι, ξεκινάει κι αυτό τις διαδικτυακές προβολές του, στο πλαίσιο του σχετικού προγράμματος του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Η αρχή γίνεται το Σάββατο 25 Απριλίου, με την «Αντιγόνη», που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής στην Επίδαυρο το 2006. Η παράσταση είχε τύχει τόσο θερμής υποδοχής, που αντίθετα με τα ειωθότα, επαναλήφθηκε και την επόμενη χρονιά. Η Αμαλία Μουτούση στον πρωταγωνιστικό ρόλο, η Εύη Σαουλίδου ως Ισμήνη, ο Βογιατζής ως Κρέοντας, ο Δημήτρης Ημελλος (Φύλακας), ο Νίκος Κουρής (Αίμονας), η Αγλαΐα Παππά (Τειρεσίας) και πολλοί ακόμα, ήταν εκεί και το 2007. Είναι αυτή, η δεύτερη εκδοχή της παράστασης, που το κοινό θα παρακολουθήσει στο κανάλι του Φεστιβάλ στο YouTube (ονόματι Greek Festival), από το Σάββατο στις 7 μ.μ. και για 24 ώρες.
Αν πάντως, κάποιος γκρινιάρης παραπονιόταν ότι η πρωτοβουλία σαν να καθυστέρησε λιγάκι, ένας άλλος θα αποκρινόταν ότι ήρθε την κατάλληλη στιγμή. Πέραν της προσμονής και του αισθήματος ολοκλήρωσης που επικαλεστήκαμε πιο πάνω, υπάρχει και η επίλυση των τεχνικών –τουλάχιστον– ζητημάτων που προϋποθέτουν οι online παραστάσεις. «Πίσω από κάθε έργο υπάρχει ο μόχθος πολλών ανθρώπων. Ευχαριστούμε από καρδιάς όλους τους καλλιτέχνες που έδωσαν την άδεια να προβληθούν τα έργα τους», γράφει στο σχετικό σημείωμά της η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Κατερίνα Ευαγγελάτου. Στην ενημέρωση που συνοδεύει την ανακοίνωση της προβολής της «Αντιγόνης», επισημαίνεται και ότι παρόμοιες βιντεοσκοπήσεις έχουν γίνει με στόχο την τεκμηρίωση και όχι την αναπαραγωγή. Η κατανόηση για τυχόν ατέλειες, είναι κάπως αναγκαία.
Στο κάτω κάτω, όπως θα έλεγαν οι παλιότεροι, από τις παραστάσεις του Λευτέρη Βογιατζή μπορεί κανείς να «φάει και τις φλούδες». Ή, όπως σημείωνε πάλι η Ευαγγελάτου (εκ των βοηθών σκηνοθέτη στη συγκεκριμένη, περίφημη «Αντιγόνη»), «το ζωντανό Θέατρο, η Μουσική, ο Χορός δεν κινδυνεύουν από αυτές τις βραχύβιες λύσεις ανάγκης για τις διψασμένες μας ψυχές. Σας προσφέρουμε ορισμένες ξεχωριστές στιγμές από την Ιστορία μας, με την ελπίδα να ανταμώσουμε σύντομα στα Θέατρά μας».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΖΩΗΣ-kathimerini.gr