ΤΕΧΝΕΣ

Το άδειο ταμείο της πανδημίας

Το box office του 2020 είναι ενδεικτικό της κατάστασης στο σινεμά

Μιλώντας με ανθρώπους της παραγωγής και της διανομής του ελληνικού κινηματογράφου στις αρχές του 2020, σχεδόν όλοι τους ήταν –έστω συγκρατημένα– αισιόδοξοι. Μετά σχεδόν μία δεκαετία κατήφειας, το κοινό έδειχνε να επιστρέφει σταθερά στις αίθουσες, ενώ και τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία (βλ. ΕΚΟΜΕ) έδειχναν πια την ευεργετική επίδρασή τους. Ολα αυτά βεβαίως μέχρι που η πανδημία χτύπησε την πόρτα μας και τα πάντα κατέρρευσαν. Τα σινεμά, όχι μόνο της χώρας μας αλλά ολόκληρης της υφηλίου, ερήμωσαν και ο κόσμος έμεινε καθηλωμένος στον καναπέ να περιμένει στωικά την επόμενη κυκλοφορία του Netflix.

Η εξέλιξη αυτή αποτυπώνεται ανάγλυφα και στο εγχώριο box office, που έκλεισε πριν από λίγες ημέρες με πτώση που άγγιξε σχεδόν το 70%, η οποία θα ήταν και μεγαλύτερη εάν οι πρώτοι δύο μήνες του έτους δεν ήταν τόσο (ειρωνικά) υποσχόμενοι. Τότε κυκλοφόρησε και η πιο επιτυχημένη εισπρακτικά ταινία της χρονιάς, το «1917» του Σαμ Μέντες με 258.770 εισιτήρια, το οποίο έφτασε μια ανάσα και από το Οσκαρ καλύτερης ταινίας. Και μόνο το γεγονός ότι ένα τέτοιο φιλμ, που δεν το λες και ακριβώς mainstream, βρίσκεται στην πρώτη θέση είναι ενδεικτικό του τι επακολούθησε. Την κορυφαία πεντάδα του box office συμπληρώνουν ακόμη το «Χαλβάη 5-0» του Μάρκου Σεφερλή (220.820 εισ.), η ρομαντική κομεντί «Για πάντα» (142.220 εισ.) και η περιπετειώδης κωμωδία «Jumanji: Η επόμενη πίστα» (93.210 εισ.), ενώ η μοναδική μετά πανδημίας ταινία που κατάφερε να φτάσει τόσο ψηλά ήταν το «Tenet» του Κρίστοφερ Νόλαν με 108.000 εισιτήρια.

Είναι χαρακτηριστικό πως οι πέντε αυτές πρώτες ταινίες δεν καταφέρνουν καν να πλησιάσουν σε άθροισμα τους σχεδόν 1 εκατ. θεατές που έφερε στα σινεμά μόνο του το «Τζόκερ» το 2019. Από εκεί και έπειτα, μέσα στην πρώτη εικοσάδα ξεχωρίζουμε κάποιες αξιόλογες ταινίες αλλά και μερικές ευχάριστες εκπλήξεις. Τέτοια ήταν η αργεντίνικη κωμωδία «Το κόλπο του αιώνα», που κατέφτασε το καλοκαίρι δίνοντας πνοή στα θερινά σινεμά και πιάνοντας τις 52.000 εισιτήρια. Καλή, δεδομένων πάντα των συνθηκών, ήταν και η επίδοση της «Μπαλάντας της τρύπιας καρδιάς» του Γιάννη Οικονομίδη, την οποία είδαμε σε δύο δόσεις, εκατέρωθεν του πρώτου lockdown, φτάνοντας τελικά τις 35.480 εισιτήρια.

to-adeio-tameio-tis-pandimias0
Το κινεζικό φιλμ «The Eight Hundred» κέρδισε τον τίτλο της μεγαλύτερης εισπρακτικής επιτυχίας της χρονιάς, έχοντας προβληθεί σχεδόν αποκλειστικά στη χώρα παραγωγής του.

Το «Κατηγορώ» του Ρόμαν Πολάνσκι, μία από τις σπουδαιότερες ταινίες της χρονιάς, ευτυχώς πρόλαβε και εκείνο να κάνει το πέρασμά του από τις αίθουσες ξεπερνώντας τους 40.000 θεατές, ενώ σχετικά κοντά (35.500) κινήθηκε και η σάτιρα του ναζισμού «Τζότζο» του Τάικα Γουαϊτίτι. Συνολικά ολόκληρη η κινηματογραφική σοδειά του 2020 κατάφερε να κόψει στα ταμεία του ελληνικού box office κάτι παραπάνω από 3,1 εκατ. εισιτήρια, σε σύγκριση με τα 9,6 εκατ. της περυσινής χρονιάς. Το δε 2021 μάς βρίσκει με τις αίθουσες ερμητικά κλειστές και κυριολεκτικά κανέναν να μην μπορεί να προβλέψει πότε αυτές θα ξανανοίξουν. Το μότο «ραντεβού κατευθείαν στα θερινά», δυστυχώς, ακούγεται όλο και περισσότερο…

Κινεζική… επέλαση

Και αν το κινηματογραφικό 2020 για την Ελλάδα μπορεί να χαρακτηριστεί απλώς αλλόκοτο, τότε σε παγκόσμιο επίπεδο μοιάζει ως κάτι παραπάνω. Εκεί αντί για τη συνηθισμένη εικόνα στην κορυφή του box office με 5-6 ταινίες της Marvel και μπόλικα σίκουελ, βρίσκουμε άγνωστους σε εμάς τίτλους, όπως «The Eight Hundred», «My People, My Homeland» και «Demon Slayer The Movie».

Πρόκειται φυσικά για κινεζικές ταινίες, με την πρώτη μάλιστα, ένα πολεμικό δράμα τοποθετημένο το 1937, να καταλαμβάνει τη θέση της μεγαλύτερης εισπρακτικής επιτυχίας της χρονιάς με 461 εκατ. δολάρια.

Γενικώς η κινεζική κινηματογραφική αγορά, μοναδική από τις μεγάλες που έμεινε σε στοιχειώδη βαθμό ανοιχτή, καταγράφει πέντε εγχώριες ταινίες στην πρώτη δεκάδα του παγκόσμιου box office. Στις υπόλοιπες θέσεις συναντάμε το «Bad Boys for Life» (Νο 2), που έφτασε τα 426 εκατ. δολάρια, το «Tenet» (Νο 4) ως το μοναδικό που άντεξε και εδώ την πανδημία, και το υπερηρωικό «Birds of Prey» (Νο 9) με τη Μάργκο Ρόμπι.

Box Office

Ελλάδα (εισιτήρια)

1. «1917» – 258.770 εισ.
2. «Χαλβάη 5-0» – 220.820 εισ.
3. «Για πάντα» – 142.220 εισ.
4. «Tenet» – 108.000 εισ.
5. «Jumanji: Η επόμενη πίστα» – 93.210 εισ.

Σύνολο 2020:
3,1 εκατ. εισ., έναντι
9,5 εκατ. το 2019

ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

1. «The Eight Hundred» – 461 εκατ. δολάρια
2. «Bad Boys for Life» – 426 εκατ. δολάρια
3. «My People, My Homeland» – 422 εκατ. δολάρια
4. «Tenet» – 362 εκατ. δολάρια
5. «Demon Slayer the Movie» – 318 εκατ. δολάρια

Αιμίλιος Χαρμπής – kathimerini.gr