Τουρισμός: Στην εγχώρια κίνηση και τις νέες αγορές το «κλειδί»
Αναγκαία η μείωση ΦΠΑ τονίζει ο ΣΕΤΕ
Στον εγχώριο τουρισμό αλλά και στις νέες διεθνείς αγορές, που φιλοδοξεί να “ανοίξει η Ελλάδα”, θα στηριχτεί εφέτος η τουριστική βιομηχανία της χώρας, όπως σημείωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Γιάννης Ρέτσος. Με τις παραδοσιακές αγορές για την Ελλάδα (Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία, Σκανδιναβικές χώρες κλπ) να έχουν βγει ουσιαστικά, εκτός των τουριστικών ροών προς τη χώρα μας, το βλέμμα στρέφεται στο Ισραήλ, στο Λίβανο, στα Αραβικά Εμιράτα, στην Κύπρο και τα Βαλκάνια, δεδομένης της καλής εικόνας που εμφανίζουν στο μέτωπο της πανδημίας.
Την ίδια στιγμή, σημαντικός κρίκος στην αλυσίδα βιωσιμότητας των ελληνικών ξενοδοχειακών μονάδων θα είναι εφέτος ο εγχώριος τουρισμός. Οπως μεταδίδει το ΑΠΕ- ΜΠΕ, ο κ. Ρέτσος εξήγησε πως μπορεί τα οικονομικά μεγέθη του εγχώριου τουρισμού να μην έχουν μεγάλη επίδραση στο ΑΕΠ της χώρας, αφού το 90% του τουρισμού της Ελλάδας πρόκειται για εισερχόμενο, ωστόσο ο Ελληνας επισκέπτης, αν ταξιδεύσει εφέτος εντός των ελληνικών ορίων, θα δώσει σημαντική ανάσα τα έσοδα των τουριστικών επιχειρήσεων. Μάλιστα ο κ. Ρέτσος υπογράμμισε ότι ένα από τα μέτρα που εισηγείται ο ΣΕΤΕ είναι και η τόνωση του εγχώριου μετώπου.
Εστιάζοντας στις νέες αγορές στόχους του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, ο κ. Ρέτσος ανάφερε ότι θα υπάρξει και ειδική καμπάνια επικοινωνίας για τις νέες αγορές στόχους της χώρας μας, προκειμένου να μετριαστούν οι μεγάλες απώλειες για το τουριστικό εισόδημα της. “Μέχρι τα 18 δισ. ευρώ που ήταν πέρυσι η συνεισφορά του τουρισμού στο ΑΕΠ της χώρας, κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τι θα συνεισφέρει ο τουρισμός εφέτος”, ανάφερε ο κ. Ρέτσος. Ελπίδα παραμένει, ότι όποια ανάκαμψη των τουριστικών μεγεθών θα υπάρξει, αυτή αναμένεται από το τρίτο και τέταρτο τρίμηνο του έτους, ενώ η ολική επαναφορά για τον ελληνικό τουρισμό αναμένεται το 2021.
Με δεδομένο το μεγάλο πλήγμα των τουριστικών επιχειρήσεων, ο κ. Ρέτσος στάθηκε στην επανεκίνηση της τουριστικής βιομηχανίας αναφέροντας πως εκτίμηση του είναι, ότι αν όλα πάνε καλά τον Απρίλιο στο μέτωπο της πανδημίας, τέλη Μαίου αρχές Ιουνίου θα μπορούν ανοίξουν τις πύλες τους οι ξενοδοχειακές μονάδες στην χώρα μας. Πρόβλεψη για το πόσες μονάδες θα ανοίξουν ή θα παραμείνουν κλειστές δεν έκανε. Ωστόσο εξέφρασε τη δυσσαρέσκεια του, σε φωνές που κάνουν λόγο για αφελληνσιμό ελληνικών ξενοδοχείων ελέω της παρούσας συνθήκης.
Προς την κατεύθυνση του μετριασμού των απωλειών των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων ο ΣΕΤΕ εκτιμά θετικά το μέτρο του Voucher 18μηνης διάρκειας που έχει άλλωστε ανακοινωθεί από το υπουργείο Τουρισμού, αναφέροντας ο κ. Ρέτσος ότι αυτό θα είναι μια ανάσα ρευστότητας που τόσο ανάγκη έχουν τα ξενοδοχεία αυτή τη στιγμή. Μάλιστα αναγνωρίζοντας ότι αυτό θα λειτουργεί με τη συγκατάθεση του πελάτη, ο κ. Ρέτσος ανακοίνωσε ότι σύνδεσμος θα εισηγθεί στα μέλη του και επιπλέον παροχές στους πελάτες, αφού με τη σειρά τους οι πελάτες δεν θα λαμβάνουν πίσω την προκαταβολή για τις διακοπές τους, αλλά θα μεταθέτουν αυτές εντός 18μηνου.
Παραμένοντας στο σκέλος της βιωσιμότητας των τουριστικών επιχειρήσεων, ο κ. Ρέτσος ζήτησε τη μείωση των συντελεστών ΦΠΑ σε όλο το τουριστικό πακέτο, που όπως είπε τώρα είναι πιο επιβελημένη από ποτέ. “Δεν μπορεί, όπως εξήγησε, στην επανεκίνηση της οικονομίας, η Ισπανία για παράδειγμα να έχει 10% ΦΠΑ στις μεταφορές και η Ελλάδα 24%.
Για την επανεκκίνση των τουριστικών επιχειρήσεων ο κ. Ρέτσος εκτιμά ότι τα κεφάλαια που θα πρέπει να ενισχύσουν αυτές, υπολογίζονται από 1.5 δισ. ευρώ εως 2 ευρώ δισ. ευρώ, με γνώμονα πάντα την συνεισφορά της τουριστικής βιομηχανίας στο ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας.
Ο κ. Ρέτσος αναφερόμενος στα μέτρα θωράκισης των επιχειρήσεων δήλωσε: “Η κρίση δεν είναι ευκαιρία για θαλασσοδάνεια και διαγραφή χρεών. Δεν πρέπει να γκρεμιστεί ότι έχει χτιστεί. Για το λόγο αυτό ο κ. Ρέτσος, όπως αναφέρει είναι αντίθετος με τον λαϊκισμό και τις εύκολες λύσεις”.
Να σημειώσουμε ότι σε έκθεσή της η Deutsche Bank επισημαίνει πως το πλήγμα για τους τουριστικούς προορισμούς της Μεσογείου μεταξύ των οποιών και η Ελλάδα θα είναι ισχυρό. Ωστόσο υπάρχουν τρόποι ώστε να μην χαθεί η θερινή τουριστική σεζόν, αλλά να διασφαλιστούν πολύτιμα έσοδα για την επιβίωση του κλάδου.