ΕΛΛΑΔΑ

Τι αλλάζει στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας

Αλλαγές στον τρόπο απόκτησης διπλώματος οδήγησης, στην επιβολή των προστίμων, στο όριο ταχύτητας στις αστικές περιοχές, στα ΚΤΕΟ, κατηγοριοποίηση των προστίμων για παραβάσεις του ΚΟΚ περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων στο Εθνικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας, το οποίο ανακοινώθηκε χθες παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών.

Το υπ. Υποδομών έχει ήδη δρομολογήσει ένα εκτεταμένο πρόγραμμα επεμβάσεων βελτίωσης οδικής ασφάλειας, που προβλέπει διορθώσεις σε 7.000 επικίνδυνες θέσεις σε 80 οδικούς άξονες. «Το ενδιαφέρον για την οδική ασφάλεια σε μια χώρα που κάθε χρόνο θρηνεί πολλούς συμπολίτες μας στην άσφαλτο θα έπρεπε να ήταν αυτονόητο και η ευαισθητοποίηση δεν θα πρέπει να περιορίζεται σε μια εύκολη, πλην όμως βραχυπρόθεσμη αγανάκτηση», δήλωσε ο κ. Μητσοτάκης.

Οι κυριότερες αλλαγές που προγραμματίζονται σε θεσμικό επίπεδο αφορούν: εκπαίδευση παιδιών από τη νηπιακή ηλικία σε θέματα οδικής ασφάλειας, αρτιότερη εκπαίδευση των εκπαιδευτών υποψήφιων οδηγών, αυστηροποίηση προστίμων, αποτελεσματικό σύστημα επιβολής των κανόνων οδικής κυκλοφορίας και βελτίωση της ασφάλειας των υποδομών και των οχημάτων. Σε συνεργασία με το υπ. Παιδείας, από τον Σεπτέμβριο η διδασκαλία της κυκλοφοριακής αγωγής θα γίνει υποχρεωτική στα σχολεία. Παράλληλα, οι νέοι που έχουν συμπληρώσει το 17ο έτος της ηλικίας τους θα μπορούν να παρακολουθήσουν θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα οδήγησης.

ilektroniki-katagrafi-prostimon-kok0«Με το σχέδιο νόμου για την εκπαίδευση και εξέταση υποψήφιων οδηγών δημιουργούμε ένα νέο σύστημα, με διαφάνεια και αξιοπιστία. Να τελειώνουμε με την επικίνδυνη ελληνική πραγματικότητα, πολλοί οδηγοί πρώτα να παίρνουν το δίπλωμα και μετά, στον δρόμο, να μαθαίνουν όπως όπως να οδηγούν», δήλωσε ο υπ. Υποδομών – Μεταφορών Κ. Καραμανλής. Οι αλλαγές στις εξετάσεις για απόκτηση διπλώματος περιλαμβάνουν: νέα εγχειρίδια για εκπαίδευση υποψήφιων οδηγών, κατάργηση της εξέτασης σε προκαθορισμένες ερωτήσεις και δημιουργία τράπεζας θεμάτων, ενώ καθιερώνεται εγχειρίδιο για ειδικές κατηγορίες πληθυσμού (πολίτες με μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα ακοής κ.ά.). Προγραμματίζεται επιμόρφωση των εκπαιδευτικών με διεύρυνση της πλατφόρμας e-drive academy. Παράλληλα, οι εκπαιδευτές οδήγησης θα προχωρούν υποχρεωτικά σε πιστοποιημένη επιμόρφωση τουλάχιστον κάθε 3 χρόνια, ενώ ορίζονται αυστηρότερες προϋποθέσεις για απόκτηση άδειας εκπαιδευτή.

Ως προς τις αλλαγές στον ΚΟΚ, θα δοθεί έμφαση στις πέντε πιο συχνές παραβάσεις του (υπερβολική ταχύτητα, μη χρήση ζώνης – κράνους, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών, χρήση κινητού). Οι παραβάσεις θα έχουν διαβαθμισμένα χρηματικά πρόστιμα σε συνδυασμό με διοικητικές κυρώσεις. Θα διαχωριστούν οι κυρώσεις με κριτήριο διαφοροποίησης την οδηγική συμπεριφορά ή την κατάσταση του οχήματος. Σε όσα οχήματα διαπιστωθεί ότι έγιναν πλημμελείς έλεγχοι ΚΤΕΟ θα υπάρχουν κυρώσεις που υπό προϋποθέσεις θα φθάνουν και στην αφαίρεση της άδειας λειτουργίας του κέντρου τεχνικού ελέγχου. Επιπλέον, θα αυστηροποιηθεί το πρόστιμο για τον πλημμελή ιδιοκτήτη, ενώ θα επιβάλλονται και διοικητικές κυρώσεις, όπως αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας. Για τη διασφάλιση της είσπραξης προστίμων η διαδικασία θα περιλαμβάνει:

• Βεβαίωση και καταχώριση των παραβάσεων του ΚΟΚ με ηλεκτρονικά μέσα.

• Η ευθύνη για παράβαση που επιβάλλεται απουσία του οδηγού (κάμερες, ραντάρ) θα αποδίδεται στον ιδιοκτήτη του Ι.Χ.

• Δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής του προστίμου μέσω e-banking ή ATM.

• Βεβαίωση της υπερήμερης οφειλής στο Taxis.

«Το ευρωπαϊκό όραμα για μηδενικά θύματα από τροχαία το 2050 μπορεί να μοιάζει ουτοπικό, αλλά όσο παλεύουμε να το πετύχουμε ο αριθμός των θυμάτων θα μειώνεται», σημείωσε ο υφυπουργός Μεταφορών Γ. Κεφαλογιάννης.

Αλεξάνδρα Κασσίμη – kathimerini.gr