ΕΛΛΑΔΑ

Ταμεία: Στον «αέρα» οι παλαιές ρυθμίσεις λόγω 120 δόσεων

Οι επιχειρηματίες πιέζουν για ένταξη στο νέο καθεστώς και όσων είναι ήδη ρυθμισμένοι, εξηγώντας ότι διαφορετικά θα υπάρξουν 2 ταχύτητες οφειλετών, προκαλώντας νομικά ζητήματα.

Ρόλο-“κλειδί” αναμένεται να παίξει για τη σχεδιαζόμενη ρύθμιση των 120 δόσεων η στάση του υπ. Εργασίας απέναντι σε εκείνους τους ελεύθερους επαγγελματίες οι οποίοι είναι ήδη ενταγμένοι σε κάποιον παλιότερo διακανονισμό οφειλών ή έχασαν στο παρελθόν ρυθμίσεις.

Και αυτό γιατί ενδεχόμενος αποκλεισμός –όπως εξετάζεται, χωρίς όμως ακόμη να έχει οριστικά αποφασισθεί– ειδικά των ήδη “ρυθμισμένων” οφειλετών θα εγείρει ακόμα και νομικά θέματα, σημειώνουν στο “Kεφάλαιο” στελέχη του επιχειρηματικού κόσμου.

Τα θέματα αυτά θα μπορούσαν να προκύψουν επειδή, στην παραπάνω περίπτωση, θα υπάρξουν δύο κατηγορίες οφειλετών: Εκείνοι των οποίων θα έχουν επανυπολογισθεί –και έτσι μειωθεί– με βάση τον νόμο Κατρούγκαλου τα παλιά χρέη και θα εξοφληθούν σε έως 120 δόσεις και εκείνοι των οποίων τα παλιά χρέη θα παραμείνουν ως έχουν υπολογισμένα με προ του νόμου Κατρούγκαλου διατάξεις και θα εξοφλούνται με πολύ λιγότερες δόσεις…

Νομικές “νάρκες”

Σημειώνεται πως ο επερχόμενος διακανονισμός θα έχει μια κομβική ιδιαιτερότητα σε σχέση με όλες τις προηγούμενες.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες, θα συνδυάζεται με τον επανυπολογισμό των εισφορών – με βάση τον νόμο Κατρούγκαλου (δηλαδή ανάλογα με το εκάστοτε εισόδημα των οφειλετών ή το ελάχιστο ασφαλιστέο εισόδημα του 2017) τις οποίες δεν πλήρωσαν οι επαγγελματίες κατά τη διάρκεια της περιόδου 2002-2016. Ο επανυπολογισμός αυτός θα οδηγήσει σε μείωση 60%-65% των παλιών οφειλών. Οι επανυπολογισθείσες αυτές οφειλές είναι εκείνες που θα μπορούν να καταβληθούν σε έως 120 δόσεις.

Με άλλα λόγια, θα επανυπολογισθούν και, έτσι, θα μειωθούν μόνο εκείνες οι απλήρωτες, προ του 2016, εισφορές οι οποίες βαραίνουν εκείνους τους οφειλέτες που θα δεχθούν να τις εξοφλήσουν σε έως 120 δόσεις.

Αντίθετα, όσοι δεν δεχθούν να ξοφλήσουν σε 120 δόσεις, δεν θα τους επανυπολογισθούν και, έτσι, δεν θα μειωθούν οι προ του 2016 απλήρωτες εισφορές τους.

Έτσι, αν αποκλεισθούν όσοι είναι σήμερα ενταγμένοι σε μια ρύθμιση, θα συνεχίσουν να πληρώνουν μέχρι εξοφλήσεως τις παλιές υψηλές οφειλές. Με άλλα λόγια, σ’ αυτή την περίπτωση, ο νόμος (Κατρούγκαλου) θα αντιμετωπίζει με αυστηρότερη στάση οφειλέτες, οι οποίοι ρύθμισαν παλιότερα τα χρέη τους και κατάφεραν έως τώρα να είναι συνεπείς, καταβάλλοντας κάθε μήνα τις δόσεις τους.

Αντίθετα, όσοι έως τώρα οφειλέτες δεν ήταν ενταγμένοι σε καμία ρύθμιση, θα μπορέσουν να ενταχθούν στη ρύθμιση των 120 δόσεων και να εξοφλήσουν τις μειωμένες –λόγω του επανυπολογισμού των εισφορών– οφειλές τους.

Σ’ αυτή την περίπτωση, δηλαδή, ο νόμος (Κατρούγκαλου) θα αντιμετωπίσει πιο ήπια εκείνους τους επαγγελματίες οι οποίοι δεν μπορέσαν στο παρελθόν αν ενταχθούν σε κάποια ρύθμιση, δίνοντάς τους πλέον τη δυνατότητα του επανυπολογισμού-μείωσης των παλιών χρεών τους.

Αυτό σημαίνει πως, αν το υπ. Εργασίας δεν δώσει τη δυνατότητα στους ήδη “ρυθμισμένους” οφειλέτες να ενταχθούν στις 120 δόσεις, θα ισχύουν δύο μέτρα και δύο σταθμά απέναντι στους οφειλέτες, με τους ήδη “ρυθμισμένους” οφειλέτες να είναι οι χαμένοι και οι μελλοντικοί “ρυθμισμένοι” να είναι οι κερδισμένοι…

Άλλη μία γκρίζα ζώνη

Χαμένοι θα είναι, φυσικά, και εκείνοι οι οποίοι δεν θα ενταχθούν στη σχεδιαζόμενη ρύθμιση, γιατί απλώς και μόνο δεν θα έχουν τη δυνατότητα να καταβάλλουν ακόμα και τις προβλεπόμενες μειωμένες –λόγω του επανυπολογισμού– εισφορές τους.

Αυτοί θα χάσουν, διαπαντός, τη μοναδική ευκαιρία του επανυπολογισμού των παλιών υπέρογκων χρεών τους και, έτσι, τη μείωσή τους.

Το ενδεχόμενο αυτό γίνεται πολύ πιο πιθανό για ορισμένες κατηγορίες οφειλετών, οι οποίοι βρίσκονται σήμερα σε δεινή οικονομική θέση, καθώς, σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες από κύκλους των Ταμείων, η προετοιμαζόμενη ηλεκτρονική πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων για ρύθμιση θα παραμείνει “ανοιχτή” για 3 έως 6 μήνες, δηλαδή για το χρονικό διάστημα μεταξύ Μαρτίου και Μαΐου ή και Αυγούστου.

Με άλλα λόγια, όποιος δεν μπορέσει να ενταχθεί στη σχεδιαζόμενη ρύθμιση κατά την προαναφερθείσα περίοδο, θα χάσει για πάντα το “τρένο” του επανυπολογισμού-μείωσης των χρεών του. Δηλαδή, θα παραμείνει φορτωμένος εσαεί με τις παλιές υψηλές εισφορές οι οποίες υπολογίστηκαν με νομικές διατάξεις οι οποίες δεν ισχύουν πια.

Ο λόγος για εκείνες τις διατάξεις οι οποίες ίσχυαν έως και τις 31/12/2016 και φόρτωναν κάθε δύο-τρία χρόνια με επιπλέον ασφαλιστικές εισφορές ανάλογα με τα έτη ασφάλισης τους ελεύθερους επαγγελματίες.

Ως γνωστόν, από την 1/1/2017, βάσει του νόμου Κατρούγκαλου, οι εισφορές των επαγγελματιών υπολογίζονται με βάση το εισόδημά τους. Με άλλα λόγια, από το 2017 συντελέστηκε μια θεμελιακή ανατροπή στον τρόπο υπολογισμού των εισφορών, καθώς αυτές δεν υπολογίζεται ανάλογα με τα έτη ασφάλισης (όπως ίσχυε έως το τέλος του 2016), αλλά με βάση το εκάστοτε εισόδημά τους.

Συνεπώς, όπως τονίζουν κύκλοι των ενώσεων των μικρομεσαίων επιχειρηματιών στο “Κ”, το λογικό και δίκαιο θα ήταν να συντελεσθεί ένας οριζόντιος, χωρίς όρους, επανυπολογισμός των απλήρωτων εισφορών προ του 2016, ανεξάρτητα από το αν ενταχθεί ή όχι κάποιος στη σχεδιαζόμενη ρύθμιση των 120 δόσεων. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν θα πρέπει να μπει ένα ορισμένο χρονικό διάστημα κατά το οποίο θα μπορεί κάποιος οφειλέτης να ενταχθεί στη ρύθμιση των 120 δόσεων, καθώς σε περίπτωση μιας μόνιμα “ανοιχτής” ρύθμισης με 120 δόσεις θα κατέρρεαν τα έσοδα από τρέχουσες εισφορές. Ωστόσο, θα πρέπει να παραμείνει μόνιμα “ανοιχτή” η δυνατότητα εξόφλησης των απλήρωτων εισφορών που θα επανυπολογισθούν και έτσι θα μειωθούν σε 12 δόσεις (“πάγια ρύθμιση”).

Η παράμετρος των συντάξεων

Υπάρχει και άλλη μία νομική “γκρίζα ζώνη” σε σχέση με την υπόθεση του επανυπολογισμού των παλιών εισφορών, τονίζουν οι ίδιες πηγές.

Ιδού ποια είναι αυτή : Οι καταβαλλόμενες κατά τις 12/5/2016 κύριες συντάξεις –ή, αλλιώς, οι λεγόμενες “παλιές” συντάξεις– επανυπολογίσθηκαν με βάση τον νόμο Κατρούγκαλου, ενώ με τον ίδιο νόμο υπολογίζονται οι “νέες” συντάξεις, δηλαδή εκείνες τις οποίες αιτήθηκαν ασφαλισμένοι μετά τις 12/5/2016.

Μ’ άλλα λόγια, ο νόμος, σε γενικές γραμμές, στην περίπτωση του υπολογισμού των συντάξεων (αν και τελικά δεν μειώθηκαν οι αρνητικές “προσωπικές διαφορές” την 1/1/2019) αντιμετώπισε με τα ίδια μέτρα και τα ίδια σταθμά τις συντάξεις (δηλαδή τόσο τις “παλιές”, δηλαδή εκείνες που καταβλήθηκαν έως και τις 12/5/2016, όσο και τις “νέες”, δηλαδή εκείνες που καταβλήθηκαν μετά τις 12/5/2016) των Ταμείων.

Συνεπώς, το ίδιο, τονίζουν στο “Κ” κύκλοι των ενώσεων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, πρέπει να συμβεί και σε σχέση με τις εισφορές, δηλαδή τόσο τις “παλιές”, δηλαδή εκείνες έως και τις 31/12/2016, όσο και τις “νέες”, δηλαδή εκείνες από την 1/1/2017 και έπειτα, με βάση τις οποίες υπολογίζονται τόσο οι παλιές όσο και οι νέες συντάξεις…

Του Δημήτρη Κατσαγάνη – capital.gr