Τέσσερα χρόνια από την τραγωδία με το Boeing 737 MAX
Τη 10η Μαρτίου 2019, έξι λεπτά μετά την απογείωσή του από την Αντίς Αμπέμπα, το αεροσκάφος που εκτελούσε την πτήση ET302 με προορισμό το Ναϊρόμπι συνετρίβη σε χωράφι νοτιοανατολικά της πρωτεύουσας, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους και οι 157 επιβαίνοντες, επιβάτες και μέλη του πληρώματος.
Οικογένειες θυμάτων της συντριβής αεροσκάφους Boeing 737 MAX της Ethiopian Airlines συγκεντρώθηκαν την Παρασκευή 10/3 μπροστά στην έδρα του κολοσσού της αεροναυπηγικής, κοντά στην Ουάσιγκτον, τέσσερα χρόνια μετά την τραγωδία, για να καταγγείλουν την «πλήρη ατιμωρησία» της εταιρείας.
«Δεν έγινε καμία έρευνα από δικαστική και από ποινική σκοπιά στις ΗΠΑ για ανθρωποκτονία από αμέλεια», τόνισε στο Γαλλικό Πρακτορείο η Κατρίν Μπερτέ, γαλλίδα υπήκοος που έχασε την κόρη της Καμίλ στο δυστύχημα.
Στεκόταν πλάι σε άλλα μέλη οικογενειών, που πήγαν εκεί για την επέτειο, μεταξύ άλλων από τον Καναδά και τη Γερμανία, κρατώντας κάτω από τη βροχή πορτρέτα αγαπημένων τους που έχασαν το 2019, μπροστά στο επιβλητικό κτίριο που αποτελεί την έδρα της εταιρείας σε προάστιο της Ουάσιγκτον.
Τα δύο μοιραία δυστυχήματα
Τη 10η Μαρτίου 2019, έξι λεπτά μετά την απογείωσή του από την Αντίς Αμπέμπα, το αεροσκάφος που εκτελούσε την πτήση ET302 με προορισμό το Ναϊρόμπι συνετρίβη σε χωράφι νοτιοανατολικά της πρωτεύουσας, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους και οι 157 επιβαίνοντες, επιβάτες και μέλη του πληρώματος.
Το δυστύχημα έγινε προτού συμπληρωθούν καν πέντε μήνες έπειτα από εκείνο, υπό παρόμοιες συνθήκες, 737 MAX της Lion Airlines, όταν έχασαν τη ζωή τους 189 άνθρωποι.
Οι δύο αλλεπάλληλες τραγωδίες, που βύθισαν τη Boeing στη χειρότερη κρίση της ιστορίας της, έφεραν στο φως τα προβλήματα στο λογισμικό ελέγχου πτήσης, πιο συγκεκριμένα στο σύστημα αποφυγής απώλειας στήριξης MCAS. Έπειτα από 20 μήνες καθήλωσης όλου του στόλου των 737 MAX στο έδαφος, τα αεροσκάφη αυτά έλαβαν ξανά άδεια να εκτελούν πτήσεις στις ΗΠΑ.
«Τέσσερα χρόνια μετά (…) αυτό το αεροσκάφος βρίσκεται ακόμα στον αέρα κι είναι το best-seller της Boeing, ενώ παραμένει επικίνδυνο», στηλίτευσε η κυρία Μπερτέ.
Οι αμερικανικές αρχές και η Boeing έκλεισαν στις αρχές του 2021 συμφωνία δυνάμει της οποίας η βιομηχανία παραδέχθηκε πως δύο υπάλληλοί της παραπλάνησαν τις αρχές στη διαδικασία πιστοποίησης του 737 MAX και δέχθηκε να καταβάλει 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια ως πρόστιμα και αποζημιώσεις, με αντάλλαγμα να αρχειοθετηθούν οι ποινικές διώξεις σε βάρος της.
Η συμφωνία αυτή όμως αμφισβητείται από την Κατρίν Μπερτέ και άλλα μέλη οικογενειών θυμάτων.
Ομοσπονδιακός δικαστής με έδρα το Τέξας αποφάνθηκε στις αρχές Φεβρουαρίου πως δεν έχει τη δικαιοδοσία να κάνει δεκτή την προσφυγή τους. Η διαδικασία βρίσκεται στο στάδιο της έφεσης.
Στην υπόθεση αυτή η αμερικανική κυβέρνηση και η Boeing «βρίσκονταν στην ίδια πλευρά του δικαστηρίου, εναντίον των οικογενειών που απαιτούν δικαιοσύνη», τόνισε χθες ο Αντναάν Στούμο, που έχασε την αδελφή του, τη Σαμία, όταν συνετρίβη το αεροσκάφος.