Στενάζει η αγορά – Επιδότηση δανείων εξετάζει το ΥΠΟΙΚ
Σφοδρές αντιδράσεις για την «ασφυξία» του lockdown – Κίνδυνος να χαθεί και ο τζίρος των εκπτώσεων
Τα επιδημιολογικά δεδομένα δεν επέτρεψαν ούτε τη μερική έστω λειτουργία του λιανεμπορίου με τη μέθοδο του «click away». Η αγορά θα μείνει «παγωμένη» για τουλάχιστον μία εβδομάδα ακόμη, αφού η επιτροπή των Ειδικών έβαλε φρένο στα σχέδια της κυβέρνησης να επαναφέρει την «παράδοση εκτός» μαζί με το άνοιγμα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στις 11 Ιανουαρίου και να κάνει το επόμενο βήμα, εκείνο του click in στα τέλη του μήνα.
Το οικονομικό επιτελείο επικεντρώνεται τώρα στο να απλώσει περαιτέρω το δίχτυ ασφαλείας. Μεταξύ άλλων όπως επιβεβαίωσε ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, εξετάζεται η επιδότηση δόσεων και στα επιχειρηματικά δάνεια.
Οι αντιδράσεις του εμπορικού κόσμου- που βιώνει το lockdown επί 8 εβδομάδες- είναι σφοδρότατες. Σύλλογοι και επιμελητήρια κάνουν λόγο για «ασφυξία» και ζητούν από την κυβέρνηση να συγκροτήσει ένα σχέδιο που δεν θα φέρνει συνεχείς ανατροπές. Με τα καταστήματα να έχουν υποστεί μεγάλες απώλειες στον τζίρο των εορτών (παρά τα όσα διέσωσαν το click away και τα eshop) εντείνονται οι φόβοι για μόνιμα «λουκέτα» και απολύσεις παρά τις συνεχείς ενέσεις ρευστότητας από τους πέντε γύρους της επιστρεπτέας προκαταβολής (με έναν έκτο να ακολουθεί τον Μάρτιο) και το συνολικό διχτυ ύψους 3 δισ. ευρώ για την προστασία των θέσεων εργασίας.
Αυτό που κυρίως τρομάζει είναι η παράταση της αβεβαιότητας. Όπως σχολιάζουν εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου, το λιανεμπόριο έρχεται αντιμέτωπο με συνεχείς εκπλήξεις. Μόλις προ ημερών ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, διαβεβαίωνε ότι θα λειτουργήσουν και πάλι με τη μέθοδο του click away από τη Δευτέρα, 11 Ιανουαρίου τα καταστήματα.
Η ανακοίνωση του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών είναι ενδεικτική. «Μία ακόμα έκπληξη προέκυψε για τον κλάδο του λιανεμπορίου. Είναι άξιο περιέργειας, γιατί προκρίνεται η επαναλειτουργία των σχολείων σε σχέση με την επαναλειτουργία του λιανικού εμπορίου, το οποίο βρίσκεται για όγδοη εβδομάδα κλειστό και υπό καθεστώς οικονομικής ασφυξίας» αναφέρει ο ΕΣΑ και προσθέτει: «Θεωρούμε κρίσιμη προτεραιότητα την άμεση επαναλειτουργία των καταστημάτων, αρχικά έστω και με τη μορφή του “click away” και σύντομα με τη μορφή του “click in shop”, προφανώς συνυπολογίζοντας τους υγειονομικούς δείκτες. H λειτουργία των σχολείων θα μπορούσε να ακολουθήσει στη συνέχεια,προβλέποντας ειδική μέριμνα για γονείς με παιδιά στη πρωτοβάθμια εκπαίδευση».
Σημειώνει μάλιστα ότι το λιανικό εμπόριο είναι για ακόμη μία φορά ο «εύκολος στόχος, πού ανοίγει και κλείνει κατά βούληση, ερήμην μας». Ο Σύλλογος αναμένει άμεσα την κρίσιμη τοποθέτηση της κυβέρνησης επί αυτού του θέματος, «γιατί έπειτα από την απώλεια του τζίρου των εορτών, θα είναι καταστροφικό να χαθεί και η περίοδος των εκπτώσεων.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης, προειδοποιεί για το «ενδεχόμενο καταγραφής στις αρχές του έτους ενός διψήφιου ποσοστού ύφεσης». Όπως επισημαίνει «οι αντοχές και οι δυνάμεις μας δοκιμάζονται πολύ σκληρά από τη ψυχολογική και οικονομική κόπωση της νέας παράτασης του lockdown».
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ εξηγεί πως η αγορά είχε εναποθέσει τις ελπίδες της όχι μόνο στην επιστροφή του click away, αλλά και στο click in για την περίοδο των εκπτώσεων.
Τι έδωσε το click away
Σύμφωνα με το ΕΒΕΠ στις γιορτές τρεις στους δέκα καταναλωτές επέλεξαν το click away με συνολικά 35.000 επισκέψεις καθημερινά και με τις μικρές επιχειρήσεις να κάνουν κατά μ.ο. το 15% του συνήθους ημερήσιου τζίρου τους. Για τις μεγαλύτερες πάντως η εικόνα ήταν καλύτερη, με το click away να σώζει κατά μ.ο. το 35% του τζίρου. Η επαναφορά λοιπόν του click away και της μετεξέλιξης του σε click in shop στο λιανεμπόριο, σε συνδυασμό με την έναρξη των χειμερινών τακτικών εκπτώσεων στις 11 Ιανουαρίου, θα έδινε μία ακόμα ευκαιρία, ώστε να αποφευχθεί ένα εαρινό κύμα λουκέτων και συνακόλουθα, απωλειών σημαντικού αριθμού θέσεων εργασίας, σημειώνει το Επιμελητήριο.
Πρέπει να θυμίζουμε πως ο χειμερινός εκπτωτικός τζίρος τα τελευταία 10 χρόνια της κρίσης κυμαίνεται από 4,5 έως 5,5 δισ. ευρώ, ενώ το 2020 με 5,3 δισ. ευρώ είχε παρουσιάσει ετήσια αύξηση 8% τον Ιανουάριο και 4,5% τον Φεβρουάριο.
Οι εμπορικές επιχειρήσεις κρατώντας μικρό καλάθι, είχαν θέσει, όπως εξηγεί ο κ. Κορκίδης, ως ρεαλιστικό στόχο να διασώσουν τουλάχιστον το 1/3 του περυσινού εκπτωτικού τζίρου, εάν βεβαίως τους δινόταν η ευκαιρία της «υβριδικής» λειτουργίας.
Πηγή: moneyreview.gr