ΑΛΗΘΕΙΕΣ

Πώς να αντιμετωπιστούν οι ψευδείς ειδήσεις

Πώς να αντιμετωπιστούν οι ψευδείς ειδήσεις

Το κατασκευασμένο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο δημιουργεί έσοδα μέσω ενός πολύπλοκου, αποκεντρωμένου δικτύου

Mετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, ορισμένοι νεαροί Αμερικανοί δημιούργησαν ψεύτικους λογαριασμούς στο Instagram που μοιράζονταν βίντεο και φωτογραφίες σχετικά με τα γεγονότα που εκτυλίσσονταν. Παριστάνοντας τους δημοσιογράφους επιτόπου, προσέλκυσαν εκατομμύρια οπαδούς και επωφελήθηκαν από τις διαφημίσεις που τοποθετήθηκαν στις σελίδες τους προτού αυτές καταργηθούν. Δεν ήταν ένα μεμονωμένο περιστατικό. Η ευκαιρία για δημιουργία εσόδων μέσω της παραπλάνησης είναι η βάση μιας τεράστιας αγοράς ψεύτικων ειδήσεων.

Η εκρηκτική ανάπτυξη των ψευδών ειδήσεων είναι μια από τις πιο σημαντικές συνέπειες της επέκτασης του Διαδικτύου. Ενώ οι δημιουργοί ψευδών ειδήσεων έχουν μια σειρά από κίνητρα -από πολιτικούς στόχους έως σάτιρα – ο οικονομικός παράγοντας δεν μπορεί να παραβλεφθεί. Σύμφωνα με μια μελέτη του 2020 από τον Παγκόσμιο Δείκτη Παραπληροφόρησης (GDI), οι ευρωπαϊκοί ιστότοποι ψευδών ειδήσεων κερδίζουν περισσότερα από 76 εκατομμύρια δολάρια ετησίως.

Το κατασκευασμένο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο δημιουργεί έσοδα μέσω ενός πολύπλοκου, αποκεντρωμένου δικτύου που περιλαμβάνει παράγοντες που κυμαίνονται από μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας έως δημιουργούς TikTok μικρής κλίμακας. Συνδέοντας την τοποθέτηση διαφημίσεων με την επισκεψιμότητα, εταιρείες όπως το Twitter, το Facebook και η Google διευκολύνουν την αγορά των ψεύτικων ειδήσεων. Αλλά αποτελούν μόνο μέρος του συνολικού συστήματος. Οι εταιρείες τεχνολογίας διαφημίσεων είναι υπεύθυνες για το περιβάλλον που χρηματοδοτεί τις ψεύτικες ειδήσεις. Ο ευκολότερος τρόπος για να καταπολεμηθεί η διάδοση των ψευδών ειδήσεων είναι να αποτραπεί η δημιουργία εισοδήματος από αυτές. Η Revcontent, παγκόσμιος ηγέτης στο διαδικτυακό μάρκετινγκ περιεχομένου, ανακοίνωσε ότι θα απονομιμοποιήσει περιεχόμενο που έχει χαρακτηριστεί ως ψευδές από τουλάχιστον δύο διεθνείς οργανισμούς ελέγχου δεδομένων. Αυτό το είδος παρέμβασης θα έχει πιο σημαντικό αντίκτυπο εάν υιοθετηθεί από μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας. Η αποκάλυψη των δικτύων που συντηρούν αυτήν την αγορά είναι ένας άλλος τρόπος αντιμετώπισης του προβλήματος.

Υπάρχει ένα ισχυρό επιχείρημα ότι οι κυβερνήσεις πρέπει να φορολογούν τις πλατφόρμες για τα έσοδα που δημιουργούν από ψεύτικες ειδήσεις. Αλλά ένα τέτοιο σχέδιο θα ήταν δύσκολο να εφαρμοστεί χωρίς ορισμό του περιεχομένου. Και το άρθρο 230 του Αστικού Κώδικα των ΗΠΑ, το οποίο προστατεύει τις διαδικτυακές πλατφόρμες από την ευθύνη για περιεχόμενο που δημοσιεύεται από τρίτους φορείς, περιπλέκει περαιτέρω το έργο της ρύθμισης της κυκλοφορίας των ψεύτικων ειδήσεων.

Η αγορά των ψευδών ειδήσεων εξαρτάται από την ανταλλαγή της διαδικτυακής προσοχής με χρήματα. Ο καλύτερος τρόπος για να ωθηθούν οι εταιρείες να ασχοληθούν περισσότερο με το περιεχόμενο που προωθούν είναι να σταματήσουν όλοι να αγοράζουν αυτό που εκείνες πουλάνε.

Mohamed Suliman (Ο Mohamed Suliman είναι ερευνητής για θέματα παραπληροφόρησης στο Northeastern University Civic AI Lab)
Πηγή: ot.gr