Πώς θα γίνεται η διαχείριση ύποπτου κρούσματος και των επαφών του στις διακοπές
Η διαχείριση των ύποπτων κρουσμάτων κατά την περίοδο των διακοπών είναι το μεγάλο «στοίχημα» που καλούνται να αντιμετωπίσουν το υπουργείο Υγείας και ο ΕΟΔΥ.
Με αφορμή το άνοιγμα των πυλών της χώρας μας στους πολίτες των περισσοτέρων χωρών του κόσμου οι ειδικοί εξέδωσαν οδηγίες για το πώς θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ένας επισκέπτης ή ένας υπάλληλος του ξενοδοχείου που παρουσιάσει συμπτώματα συμβατά με την λοίμωξη COVID-19.
Πρωτίστως ο υπεύθυνος του καταλύματος πρέπει να καλέσει τον γιατρό με τον οποίο συνεργάζεται το τουριστικό κατάλυμα για να αξιολογήσει το περιστατικό. Αν υπάρχει πρόβλημα προσέλευσης ιατρού στο τουριστικό κατάλυμα, ο ασθενής μπορεί να μεταβεί ή να μεταφερθεί με όχημα (με την ενδεικνυόμενη χρήση ΜΑΠ) εάν η κλινική του κατάσταση το επιτρέπει προς τοπική Μονάδα Υγείας, αφού πρώτα ειδοποιηθεί τηλεφωνικά η μονάδα αυτή.
Αν ο ασθενής έχει επείγουσα ανάγκη νοσηλείας, αν δηλαδή παρουσιάζει σοβαρή κλινική εικόνα, τότε διακομίζεται στην πιο κοντινή μονάδα υγείας, ως ύποπτο κρούσμα COVID-19. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει δυνατότητα διαχείρισης περιστατικού COVID-19 από τις υγειονομικές υποδομές της περιοχής πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για μεταφορά του ασθενή με ΕΚΑΒ ή πλωτό ασθενοφόρο ή με αεροδιακομιδή στην πλησιέστερη μονάδα υγείας η οποία μπορεί να διαχειριστεί το περιστατικό.
Αν ο ασθενής εμφανίζει ήπια κλινική εικόνα, σύμφωνα με την κλινική εκτίμηση λαμβάνεται από τον ασθενή δείγμα για εργαστηριακή επιβεβαίωση COVID-19.
Εφόσον το περιστατικό επιβεβαιωθεί ως COVID-19, ο υγειονομικός υπεύθυνος του ξενοδοχείου επικοινωνεί άμεσα με τον ΕΟΔΥ στα τηλέφωνα 210 5212054 ή τον ειδικό τετραψήφιο αριθμό 1135 (όλο το 24ωρο), για δήλωση του κρούσματος και οδηγίες αντιμετώπισής του. Ο γιατρός οφείλει να δηλώσει το επιβεβαιωμένο κρούσμα μέσω του Μητρώου COVID-19. Αν δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει την ειδική αυτή πλατφόρμας του Μητρώου, μπορεί να δηλώσει το κρούσμα στο Τμήμα Επιδημιολογικής Επιτήρησης του ΕΟΔΥ μέσω του συστήματος Υποχρεωτικής Δήλωσης στο (https://eody.gov.gr/covid-19-deltio-dilosis).
Ο ασθενής που έχει ήπια κλινική εικόνα πρέπει να παραμείνει στο δωμάτιό του, να βγουν τα αποτελέσματα του εργαστηριακού ελέγχου. Καθ’ όλη τη διάρκεια που μένει στο δωμάτιο του, δεν επιτρέπεται η είσοδος προσωπικού σε αυτό, αν δεν υπάρχει σημαντικός λόγος. Αν παρουσιαστεί ανάγκη, ένα μέλος προσωπικού του καταλύματος συνιστάται να ασχολείται κατά αποκλειστικότητα με το πιθανό κρούσμα.
Ο γιατρός και το προσωπικό του ξενοδοχείου που θα εισέλθουν στο δωμάτιο του ύποπτου ή αργότερα επιβεβαιωμένου κρούσματος πρέπει να χρησιμοποιήσουν μάσκα υψηλής προστασίας, γυαλιά ή προσωπίδα, αδιάβροχες μιας χρήσης ρόμπες αν κατά την κρίση του γιατρού, υπάρχει πιθανότητα έκθεσης σε μολυσματικό αερόλυμα (π.χ. διαχείριση ασθενούς που βήχει ανεξέλεγκτα και αδυνατεί να χρησιμοποιήσει μάσκα). Το προσωπικό καθαρισμού, που θα ασχοληθεί με το καθαρισμό δωματίου ασθενή με COVID-19, πρέπει να φορά μάσκα, γάντια και ποδιά προστασίας, καθώς και γυαλιά προστασίας ή προσωπίδα, αν υπάρχει κίνδυνος εκτόξευσης βιολογικών υγρών ή χημικών καθαριστικών.
Αν επιβεβαιωθεί ως κρούσμα COVID, πρέπει αυτό να απομονωθεί σύμφωνα με τις ισχύουσες κείμενες διατάξεις (βλ. Αντιμετώπιση Επιβεβαιωμένου Κρούσματος COVID-19 Εκτός Νοσοκομείου) και να αντιμετωπιστεί ως επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19 εκτός νοσοκομείου ή να μεταφερθεί σε κατάλληλη υγειονομική μονάδα, αν χρήζει νοσηλείας. Αν δεν επιβεβαιωθεί ως κρούσμα COVID-19, αντιμετωπίζεται στο χώρο του ξενοδοχείου με τις οδηγίες του εξετάζοντος ιατρού.
Ο ασθενής μεταβαίνει ή μεταφέρεται με όχημα (με την ενδεικνυόμενη χρήση ΜΑΠ) στον ορισμένο χώρο απομόνωσης ή την τοπική Μονάδα Υγείας, αφού πρώτα ειδοποιηθεί τηλεφωνικά η Μονάδα αυτή.
Αν υπάρχει συνοδός του ασθενούς, που επιθυμεί να μείνει κοντά του για να τον φροντίζει για παράδειγμα σύζυγος ή γονέας, πρέπει να χορηγηθεί στο συνοδό απλή χειρουργική μάσκα και να του συστηθεί να πλένει τα χέρια του, κάθε φορά που έρχεται σε επαφή με εκκρίσεις του ασθενή (π.χ. σάλιο) και οπωσδήποτε πριν ο συνοδός αγγίξει το πρόσωπό του ή φάει ή πιει.
Πρέπει πάντα να καταγράφονται τα στοιχεία επαφής συγγενικού προσώπου του ασθενή σε περίπτωση που χρειαστεί συναίνεση για ιατρικές επεμβάσεις, αν ο ασθενής δεν μπορεί να επικοινωνήσει.
Ο χρησιμοποιημένος προστατευτικός εξοπλισμός (απλή χειρουργική μάσκα μίας χρήσεως, γάντια) πρέπει να απορρίπτεται σε κάδο και σε καμία περίπτωση να μην ξαναχρησιμοποιείται. Μετά την απόρριψη του προστατευτικού εξοπλισμού πρέπει τα χέρια να πλένονται καλά με νερό και σαπούνι. Τονίζεται ότι η χρήση γαντιών δεν υποκαθιστά το πλύσιμο των χεριών, το οποίο και αποτελεί σημαντικότατο μέσο πρόληψης.
Ο καθαρισμός και η απολύμανση του δωματίου και άλλων κοινόχρηστων χώρων πρέπει να γίνονται σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ: https://eody.gov.gr/wp-content/uploads/2020/05/covid19-apolimansi-14-05-20.pdf.
Πώς γίνεται η διαχείριση των στενών επαφών κρούσματος
Σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ, αν ένας επισκέπτης ή υπάλληλος του ξενοδοχείου αξιολογηθεί ως στενή επαφή με επιβεβαιωμένο κρούσμα συστήνεται η απομόνωση του σε ορισμένο χώρο καραντίνας, σύμφωνα με τις ισχύουσες ρυθμίσεις. Επίσης, το άτομο αυτό πρέπει να τρώει στο δωμάτιο του και να μη χρησιμοποιεί τους κοινόχρηστους χώρους του ξενοδοχείου.
Το προσωπικό του ξενοδοχείου να αποφεύγει να εισέρχεται στο δωμάτιο, αν δεν υπάρχει σημαντικός λόγος και αν πρέπει να μπει, τότε συστήνεται η χρήση απλής χειρουργικής μάσκας και γαντιών. Κατά την έξοδο από το δωμάτιο, τα χρησιμοποιημένα γάντια και μάσκα απορρίπτονται και ακολουθεί υγιεινή των χεριών. Είναι προτιμότερο μάλιστα μόνο ένα άτομο από το προσωπικό να έρχεται σε επαφή με το άτομο που είναι σε καραντίνα.
Κλείνοντας, να σημειώσουμε ότι οι οδηγίες του ΕΟΔΥ μπορεί να τροποποιούνται σε τακτά χρονικά διαστήματα, ανάλογα πάντα με την πιθανή εξέλιξη της επιδημίας και με βάσει τις αποφάσεις και εγκυκλίους των αρμόδιων υπουργείων.
Της Ανθής Αγγελοπούλου – naftemporiki.gr