Πρωτοβουλίες για την παραγωγή πολιτισμού, κατά τη διάρκεια των έκτακτων μέτρων
Πρωτοβουλίες για να ενισχύσει τους εποπτευόμενους Οργανισμούς του Σύγχρονου Πολιτισμού αλλά και να στηρίξει τους καλλιτέχνες που δοκιμάζονται, δρομολογεί το ΥΠΠΟΑ, τη στιγμή που ο κοροναϊός επέβαλε την προσωρινή διακοπή της λειτουργίας τους.
Η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, με επιστολή της προς τους επικεφαλής των εποπτευόμενων πολιτιστικών Οργανισμών, ζητά να συστηματοποιήσουν και να αναπτύξουν εναλλακτικούς τρόπους παραγωγής Πολιτισμού, έτσι ώστε οι πολίτες να μην αποκοπούν από τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία. «Η εξεύρεση τρόπων πρόσβασης των πολιτών στον Πολιτισμό είναι σήμερα απολύτως αναγκαία, δεδομένων των έκτακτων μέτρων προφύλαξης, που έχουν επιβληθεί», γράφει η υπουργός.
Στο πλαίσιο αυτό, η κα Μενδώνη ζήτησε από τους εποπτευόμενους φορείς να αποτιμήσουν τον αντίκτυπο στον προγραμματισμό τους από τα μέτρα που έχουν ληφθεί και, ταυτόχρονα, να καταθέσουν τις προτάσεις τους για την ανάπτυξη πολιτιστικών δράσεων, οι οποίες θα είναι διαθέσιμες στο κοινό ψηφιακά.
Για να προχωρήσει το ΥΠΠΟΑ σε εκτίμηση της δημιουργηθείσας κατάστασης, χρειάζεται τη συνολική και πλήρη αποτύπωση των αλλαγών αλλά και των τροποποιήσεων που αναγκάστηκαν να επιφέρουν οι Οργανισμοί στο πρόγραμμά τους. Το Υπουργείο πρέπει να ενημερωθεί και για τις ενδεχόμενες ακυρώσεις δράσεων ή έργων που είχαν προγραμματιστεί από τους εποπτευόμενους φορείς για το προσεχές διάστημα και ενδέχεται να ακυρωθούν είτε λόγω παράτασης των μέτρων είτε γιατί, ενδεχομένως, οι συνθήκες να μην επιτρέπουν πλέον την υλοποίηση τους.
Η κα Μενδώνη σημειώνει ότι υπάρχει αρχειακό πολιτιστικό υλικό -παραστάσεις θεατρικών έργων, συναυλίες, όπερες, αναγνώσεις, διαλέξεις, παρουσίαση και ανάλυση έργων τέχνης, video art κ.λπ.- που μπορεί εύκολα να είναι προσβάσιμο στο κοινό ψηφιακά -με ή χωρίς χρέωση, και ζητά την προετοιμασία αυτού του πολιτιστικού υλικού, ώστε να ανεβεί στις ιστοσελίδες των Οργανισμών.
Επίσης, η ευφάνταστη δημιουργία εναλλακτικών τρόπων έκφρασης ώστε να παραχθεί νέο πολιτιστικό υλικό που μπορεί να διατίθεται μέσω των ιστοσελίδων των Οργανισμών -με ή και χωρίς χρέωση, είναι ευπρόσδεκτη στις υπάρχουσες συνθήκες. Τέλος, η υπουργός τονίζει ότι είναι απαραίτητο, για τη δημιουργία ή την καταγραφή της όποιας πολιτιστικής δράσης «να εφαρμόζονται σχολαστικά τα μέτρα προστασίας έναντι του κοροναϊού».
«Μένουμε σπίτι» αλλά πάμε ψηφιακή βόλτα στα Μουσεία και την Ακρόπολη…
Οι υπηρεσίες και οι εποπτευόμενοι πολιτιστικοί Οργανισμοί του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού προσφέρουν διαδικτυακές εφαρμογές περιήγησης και διαδραστικά ψηφιακά εκπαιδευτικά προγράμματα, προσκαλώντας μας να δούμε από κοντά τα μνημεία μας, να μάθουμε και να διασκεδάσουμε παίζοντας με τα αγάλματα.
Τις ημέρες αυτές που «μένουμε σπίτι», η τεχνολογία μάς επιτρέπει να θαυμάσουμε κορυφαία μνημεία και έργα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, χωρίς να χρειαστεί να επισκεφθούμε τις αίθουσες των Μουσείων. Βλέπουμε τα μοναδικά τους εκθέματα, χωρίς βιασύνη και συνωστισμό. Δε βγαίνουμε από το σπίτι για να περπατήσουμε στους αρχαιολογικούς χώρους. Κι αν μας έλειψε η Πινακοθήκη, μπορούμε να δούμε τις συλλογές της.
Μένουμε σπίτι για να περιηγηθούμε χώρους και τις πλούσιες συλλογές των Μουσείων, να παίξουμε με τα παιδιά μας εκπαιδευτικά παιχνίδια, μαθαίνοντάς τους την πολιτιστική μας κληρονομιά με πρωτότυπο και ψυχαγωγικό τρόπο.
Βλέπουμε, με άνεση, τις συλλογές των Μουσείων και της Εθνικής Πινακοθήκης με την ψηφιακή περιήγηση. Παίζουμε διαδικτυακά παιχνίδια με τη Ζωφόρο του Παρθενώνα και με όλα τα μνημεία της Ακρόπολης, με ξεναγό μας τη Γλαύκα, το ιπτάμενο ρομπότ! Παίρνουμε «πινέλα και χρώματα» και δημιουργούμε τις πιο απίθανες παραλλαγές των φημισμένων αγαλμάτων. Γινόμαστε οι αρχιτέκτονες ενός νέου Ναού στην Κλασική Αθήνα. Αυτά τα θαυμάσια συμβαίνουν μέσω των ευφάνταστων εφαρμογών, με τις οποίες το ΥΠΠΟΑ φέρνει τον Πολιτισμό στο σπίτι μας.
Διαδικτυακές εφαρμογές περιήγησης στα Αρχαιολογικά Μουσεία
Τα παρακάτω Μουσεία διαθέτουν διαδικτυακές εφαρμογές περιήγησης στις συλλογές αλλά και στους χώρους των εκθέσεών τους:
Α. Αρχαιολογικά Μουσεία του ΥΠΠΟΑ
- 1. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο www.namuseum.gr
- 2. Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης www.amth.gr Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης- εκθέσεις https://www.amth.gr/exhibitions
- 3. Λευκός Πύργος www.lpth.gr/
- 4. Νομισματικό Μουσείο www.nummus.gr
- 5. Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο www.ebyzantinemuseum.gr
- 6. Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού www.mbp.gr
- 7. Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου www.heraklionmuseum.gr Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου-Επιλεγμένα εκθέματα https://heraklionmuseum.gr/?page_id=641
- 8. Μουσείο Ασιατικής Τέχνης www.matk.gr
- 9. Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων www.amio.gr
- 10. Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας www.igoumenitsamuseum.gr
- 11. Αρχαιολογικό Μουσείο Τεγέας www.tegeamuseum.gr
Β. Εποπτευόμενα Μουσεία από το ΥΠΠΟΑ
- 1. Μουσείο Ακρόπολης
Το Μουσείο Ακρόπολης διαθέτει διαδικτυακά ψηφιακές εφαρμογές που αναδεικνύουν τα εκθέματα και “φωτίζουν” πτυχές του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. www.theacropolismuseum.gr/el/content/ekpaideftiko-yliko
Ενδεικτικά:
-«Χρωμάτισε την Πεπλοφόρο». Ο μικρός χρήστης διαλέγει το πινέλο και τα χρώματα που επιθυμεί δημιουργώντας πολλές και απίθανες παραλλαγές στην εικόνα του αγάλματος της Πεπλοφόρου https://www.theacropolismuseum.gr/peploforos/
–Πρόγραμμα Γλαύκα. Στο πολυεπίπεδο αυτό διαδικτυακό παιχνίδι, για παιδιά από 12 ετών, πρωταγωνιστής είναι η Γλαύκα, το ιπτάμενο ρομπότ. Στόχος της εφαρμογής είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τα έργα αποκατάστασης των μνημείων της Ακρόπολης. http://acropolisvirtualtour.gr/theglafkaproject/#/el/home
Εκπαιδευτικές ταινίες και βίντεο.
- 2. Στο Μουσείο Μπενάκη, (www.benaki.org) λειτουργούν εικονικές περιηγήσεις, σε όλες τις αίθουσες. Παρουσιάζονται, επίσης, εκατοντάδες έργα τέχνης με ηχητική ξενάγηση σε έξι γλώσσες:
Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού
Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης
Μουσείο Μπενάκη / Πινακοθήκη Γκίκα
Μουσείο Μπενάκη / Εργαστήριο Γιάννη Παππά
- 3. Εθνική Πινακοθήκη
https://www.nationalgallery.gr/el/sulloges.html
Μόνιμη συλλογή ζωγραφικής
https://www.nationalgallery.gr/el/zographikh-monimi-ekthesi.html
Μόνιμη συλλογή γλυπτικής
https://www.nationalgallery.gr/el/gluptikh-monimi-ekthesi.html
Ψηφιακές παρουσιάσεις
https://www.nationalgallery.gr/el/psiphiakes-parousiaseis/museums.html
Γ. Άλλες Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού
Η Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης διαθέτει στην ιστοσελίδα της (www.ysma.gr ) ανοικτές ψηφιακές εφαρμογές και ποικίλο υλικό για τα μνημεία και τα αναστηλωτικά έργα στην Ακρόπολη. Όλες οι ψηφιακές εφαρμογές της ΥΣΜΑ είναι διαθέσιμες εδώ
–Ένας αρχαίος ναός. Διαδικτυακό παιχνίδι για την αρχιτεκτονική των αρχαίων ελληνικών ναών. Ο καθένας μας μπορεί να γίνει ο αρχιτέκτονας ενός νέου ναού που θα οικοδομηθεί στην Αθήνα, τη κλασική περίοδο! http://ancienttemple.gr/
– Εικονική Περιήγηση Ακρόπολης. Αποτελείται από εικόνες και πανοράματα υψηλής ανάλυσης, καθώς και από λεπτομερείς φωτογραφικές απεικονίσεις επιλεγμένων εξωτερικών όψεων των αρχαίων τειχών που περιβάλλουν το βράχο. Κάθε άποψη συνοδεύεται από περιγραφικά στοιχεία σχετικά με τα μνημεία και επιλεγμένα σημεία ενδιαφέροντος. Οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να πλοηγηθούν στην εφαρμογή είτε διαδικτυακά, είτε μέσω των κινητών τους τηλεφώνων. http://www.acropolisvirtualtour.gr
–Η Ζωφόρος του Παρθενώνα. Ο χρήστης μπορεί να γνωρίσει τη ζωφόρο είτε ανά λίθο, είτε μέσα από θεματικούς περιπάτους στις επιμέρους ενότητες (ιππείς, άρματα, θεοί κλπ) ενώ τα παιδιά καλούνται να παίξουν μέσα από τεστ μνήμης ή χρωματισμού. http://www.parthenonfrieze.gr/
-”Μικρές ιστορίες αναστήλωσης”. Έξι μικρές ιστορίες από την αναστήλωση του Ερεχθείου, των Προπυλαίων και του Ναού της Νίκης, μέσα από τις αφηγήσεις των μαρμαροτεχνιτών βασισμένες σε ψηφιοποιημένο υλικό από το αρχείο της ΥΣΜΑ. Η παραγωγή είναι του 2019, διάρκειας 10΄, με αγγλικούς και ιταλικούς υπότιτλους. Η ταινία είναι διαθέσιμη εδώ
Οι υπόλοιπες ταινίες σχετικά με το αναστηλωτικό έργο των μνημείων της Ακρόπολης βρίσκονται εδώ
–Αθηνά, Η θεά της Ακρόπολης. Η εφαρμογή αυτή μας συμφιλιώνει με τις διαφορετικές υποστάσεις της θεάς Αθηνάς αλλά και με το Μουσείο της Ακρόπολης. Μέσα από μία εικονική περιήγηση στο Μουσείο, ο χρήστης ακολουθώντας μία δέσμη φωτός αναζητεί και παρατηρεί τα επιλεγμένα εκθέματα της θεάς. Κάποια από αυτά απηχούν τα ιερά λατρευτικά αγάλματα που βρίσκονταν μέσα στους ναούς και τα οποία σήμερα δε σώζονται.
Ορισμένα ανήκουν στα σημαντικότερα αρχιτεκτονικά γλυπτά της Ακρόπολης ενώ άλλα αποτελούν αναθήματα – αφιερώματα στη θεά που παριστάνουν την ίδια. Για κάθε ένα έκθεμα διαβάζουμε τη σύντομη περιγραφή, ένα σχετικό μύθο, στοιχεία για τη λατρεία της Αθηνάς και αρχαία κείμενα του Παυσανία. Επίσης, παρατηρούμε τις λεπτομέρειες των εκθεμάτων, μπορούμε να τα περιστρέψουμε και να δούμε τις αποκαταστάσεις τους. http://www.acropolis-athena.gr/
Αποθετήριο Εκπαιδευτικού Περιεχομένου για την Ακρόπολη. Το διαδικτυακό αυτό σύστημα ηλεκτρονικού αποθετηρίου ενσωματώνει το εκπαιδευτικό περιεχόμενο του Τομέα Ενημέρωσης & Εκπαίδευσης. Έχουμε ελεύθερη πρόσβαση στο σύνολο του ψηφιοποιημένου υλικού, με δυνατότητα πλοήγησης ανά ομάδα κοινού, μνημείο, θέμα, σχολικό μάθημα και εκπαιδευτικό επίπεδο. Η δυναμικότητα του αποθετηρίου έγκειται στη δυνατότητα συνεχούς ανανέωσης του υλικού του και προσθήκης των σχετικών εργασιών των σχολείων. http://repository.acropolis-education.gr/acr_edu/
«Ακολούθησε τον Οδυσσέα»
Στον κόμβο του ΥΠΠΟΑ, στην εφαρμογή «Ακολούθησε τον Οδυσσέα» περιλαμβάνεται όλο το εκπαιδευτικό υλικό που έχει εκπονηθεί από τις υπηρεσίες του Υπουργείου. Ο ταξιδευτής Οδυσσέας μας παίρνει μαζί του σε ένα συναρπαστικό ταξίδι στον ελληνικό πολιτισμό από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. http://followodysseus.culture.gr/
-Εκπαιδευτική έκθεση «Ανακαλύπτουμε το αρχαίο θέατρο»
Είναι η διαφορετική πρόταση προσέγγισης του αρχαίου θεάτρου, με διαδραστικές εφαρμογές, ηχητικά ντοκουμέντα, εκμαγεία αρχαίων αντικειμένων, αντίγραφα αρχαίων μουσικών οργάνων και πλούσιο φωτογραφικό υλικό. Η εικονική περιήγηση είναι διαθέσιμη και στην αγγλική γλώσσα για τους ξενόγλωσσους επισκέπτες.
Η έκθεση «Ανακαλύπτουμε το αρχαίο θέατρο» φιλοξενείται από το Δεκέμβριο του 2015 στο Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου, όπου πραγματοποιείται και το ομώνυμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Δείτε την εδώ