ΕΛΛΑΔΑ

Πλατεία Ελευθερίας: Η απειλή πίσω από τις λαμαρίνες

Σε τέλμα τα έργα ανάπλασης της ιστορικής πλατείας – Τρόπο απεμπλοκής από τη σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία, αναζητεί ο δήμος Θεσσαλονίκης

Τον κίνδυνο να ακολουθήσει τη μοίρα του έργου του μετρό που είχε σαν αποτέλεσμα τους «μετρόπληκτους» αντιμετωπίζει η πλατεία Ελευθερίας, καθώς τα έργα για την ανάπλαση έχουν τελματώσει και ο δήμος Θεσσαλονίκης αναζητεί τρόπο απεμπλοκής του από τη σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία «Στέντωρ Α.Ε.».

Από τον Φεβρουάριο που υπογράφηκε η σύμβαση «δεν έχει γίνει τίποτα. Δεν προλαβαίνει να το κάνει», σημειώνει στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Μάκης Κυριζίδης. Βάσει της σύμβασης, ο εργολάβος πρέπει να παραδώσει ολοκληρωμένο το έργο τον Φεβρουάριο του 2020, κάτι το οποίο δεν γίνεται σύμφωνα με τον ίδιο.

«Διαζύγιο» με τον εργολάβο ή…

Στόχος του δήμου είναι η διάλυση της σύμβασης με τον εργολάβο, διότι «αν δεν απεμπλακούμε, θα αφήσω την πόλη με 2,5 χρόνια ακόμα λαμαρίνες εκεί» και γι’ αυτόν το λόγο «προσπαθούμε να μην είμαστε στα δικαστήρια. Να τελειώσουμε συναινετικά», υποστηρίζει ο αντιδήμαρχος.

Ερωτηθείς εάν η σύμβαση εμπεριέχει ρήτρες για αποζημιώσεις υπέρ του δήμου, ο αντιδήμαρχος απαντά αρνητικά και προσθέτει: «Δεν έχει λεφτά να μας κάνει το έργο. Ρήτρες θα δώσει και αποζημιώσεις;».

Παράλληλα, ο κ. Κυριζίδης επισημαίνει ότι η αρχαιολογική σκαπάνη έδειξε πως τα ευρήματα δεν αποτελούν τροχοπέδη για την υλοποίηση του έργου, καθώς είναι κατεστραμμένα.

Πλέον, «ή θα πάμε στο ίδιο σχέδιο» με επόμενο ανάδοχο, όπως ορίζει ο νόμος, «ή θα πάμε σε κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης» με ταυτόχρονη υλοποίηση της επιφανειακής ανάπλασης, όπως προβλέπει η υφιστάμενη μελέτη. Στο δεύτερο ενδεχόμενο θα «γίνει μελέτη και κατασκευή» και ενδεχομένως σύμπραξη δημοσίου ιδιωτικού τομέα για την εξοικονόμηση χρόνου.

Παρ’ όλα αυτά «θέλουμε έναν χρόνο μέχρι να μπει ο νέος εργολάβος» ομολογεί ο αντιδήμαρχος.

Θ. Παππάς: «Προβληματικός ο εργολάβος»

Ο εργολάβος καθυστερούσε και ταυτόχρονα «τον είχαμε φωνάξει πάρα πολλές φορές, επειδή κάτι είδαμε ότι δεν πήγαινε καλά» με την πορεία εκτέλεσης των έργων, παραδέχεται μέσω της «ΜτΚ» ο πρώην αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Θανάσης Παππάς.

Ο εργολάβος αποδείχθηκε προβληματικός και έτσι «του είχαμε προτείνει διάφορα πράγματα: να βρει κάποιον να γίνει υποκατάσταση, ή τον 2ο ανάδοχο, ή κάποιον να συνεργαστεί, ή να συναινέσει να κηρυχθεί έκπτωτος. Οι υπηρεσίες τού ‘τράβαγαν το αυτί’, είπε ότι θα συμμορφωθεί», κάτι το οποίο δεν συνέβη, όπως περιγράφει ο κ. Παππάς.

Παράλληλα, «επειδή ήμασταν στο τέλος της θητείας, δεν μπορούσαμε να αναλάβουμε πρωτοβουλίες και ευελπιστούσαμε ότι θα μπορούσε να προχωρήσει το έργο», συνεχίζει ο ίδιος.

Η «Στέντωρ Α.Ε.» είχε καταθέσει όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά όταν κέρδισε το διαγωνισμό, μεταξύ των οποίων και εγγυητικές επιστολές, τα οποία βέβαια τώρα «πρέπει να ελεγχθούν», θεωρεί ο πρώην αντιδήμαρχος.

Σε ό,τι αφορά τις κινήσεις της διοίκησης Μπουτάρη, ο κ. Παππάς ισχυρίζεται πως «δεν ανταποκρινόταν στις παραινέσεις της υπηρεσίας να ανταποκριθεί στις συμβατικές του υποχρεώσεις. Είχε μία μεγάλη δυσκολία. Προφανώς θα είχε και μεγάλη οικονομική δυσκολία από ό,τι φάνηκε εκ των υστέρων».

Ο ίδιος θεωρεί ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης μπορεί να ανακηρύξει έκπτωτο τον εργολάβο και στη συνέχεια να πάει στο 2ο ανάδοχο, για να εκτελεστεί το έργο.

Γ. Σκιαδαρέσης: «Δεν είναι πρόβλημα τα αρχαία»

«Βρήκαμε το τείχος, αλλά όχι όπως το περιμέναμε. Βρέθηκε ήδη κατεστραμμένο σε μεγάλη κλίμακα από ένα κτίριο των αρχών του 20ού αιώνα, το οποίο είναι εκεί στη θέση του», εξηγεί στη «ΜτΚ» ο Γιώργος Σκιαδαρέσης, προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης.

Σήμερα οι αρχαιολογικές εργασίες, οι οποίες αφορούν τον εντοπισμό του τείχους της Θεσσαλονίκης, έχουν ολοκληρωθεί περίπου κατά 50% σύμφωνα με τον ίδιο και μάλιστα «θα είχαμε τελειώσει εδώ και πάρα πολύ καιρό αν ο εργολάβος ήταν συνεπής».

Ειδικότερα, ο κ. Σκιαδαρέσης καταγγέλλει τον εργολάβο ότι «δεν μας άφηνε να μπούμε μέσα στο εργοτάξιο, γιατί είχε μία χαλασμένη πόρτα και υπήρχε κίνδυνος για τους εργάτες και δεν άφηνε το εργατικό προσωπικό να δουλέψει. Δεν έφερνε αντλίες να αρδέψει τα νερά. Δεν πλήρωνε το προσωπικό».

Σε κάθε περίπτωση σήμερα «δεν είναι πρόβλημα η αρχαιολογία για την ανάπλαση», ενώ ταυτόχρονα η αρχαιολογική υπηρεσία επιθυμεί την τάχιστη υλοποίηση του έργου, διαμηνύει ο κ. Σκιαδαρέσης.

Ερωτηθείς εάν οι αρχαιολόγοι είναι σίγουροι για τη δυνατότητα κατασκευής και υπόγειου χώρου στάθμευσης, εφόσον το αποφασίσει ο δήμος, ο κ. Σκιαδαρέσης είναι σαφής: «Δεν μπορώ να βάλω το χέρι μου στη φωτιά για το τι υπάρχει στο υπόλοιπο» οικόπεδο της πλατείας. «Σίγουρα γνωρίζουμε ότι έχει κάποια ερείπια των τελευταίων αιώνων της οθωμανικής περιόδου» παρατηρεί.

Οι αποτυχίες της «Στέντωρ Α.Ε.»

Ανατρέχοντας στο πρόσφατο ιστορικό του εργολάβου, στις 23 Οκτωβρίου του 2019 ο δήμος Παλαμά στη Θεσσαλία κηρύσσει έκπτωτη τη «Στέντωρ Α.Ε.» για το έργο βελτίωσης αντικατάστασης του δικτύου ύδρευσης στην τοπική κοινότητα Φύλλου. «Δεν ολοκλήρωσε τις εργασίες αποκατάστασης του ασφαλτοτάπητα του δικτύου που κατασκευάστηκε σε μήκος 12 χιλιομέτρων περίπου (…) β) Δεν κατασκεύασε τα τμήματα του δικτύου (…) γ) Δεν ολοκλήρωσε τις παροχές σύνδεσης στο κατασκευασμένο δίκτυο» αναφέρει η απόφαση του δήμου (σ.σ. ΑΔΑ: 6Γ8ΝΩΞΛ-ΧΥΟ).

Νωρίτερα, στις 17 Οκτωβρίου, η Οικονομική Επιτροπή της περιφέρειας Θεσσαλίας αποφασίζει να αντικαταστήσει την εταιρεία «Στέντωρ Α.Ε.» στο έργο «Βελτιώσεις σε ανοιχτά αθλητικά κέντρα της Π.Ε. Λάρισας», διότι η εταιρεία αδυνατεί να λάβει χρηματοδότηση από τράπεζες, ενώ αντιμετωπίζει και έκτακτα οικονομικά προβλήματα, σύμφωνα με το έγγραφο της περιφέρειας (σ.σ. Ω72Η7ΛΡ-ΙΡΒ).

Συγκεκριμένα η αντικατάσταση αποφασίστηκε «λόγω της επικαλούμενης αδυναμίας χρηματοδότησης της αναδόχου από τραπεζικά ιδρύματα, της έκτακτης οικονομικής δυσχέρειας και της κατάστασης αφερεγγυότητας της εταιρείας και κατ’ επέκταση της αδυναμίας ανταπόκρισής της στις υποχρεώσεις που απορρέουν από την υπογραφή της από 05-12-2018 σύμβασης», υπογραμμίζεται στο έγγραφο.

Για την ιστορία, η εν λόγω εταιρεία είχε κερδίσει το διαγωνισμό για την ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας, προσφέροντας έκπτωση 52,65% και τον προϋπολογισμό του έργου να ανέρχεται ακολούθως σε, περίπου, 2,4 εκατομμύρια ευρώ.

Να σημειωθεί πως η «ΜτΚ» ζήτησε την άποψη των ιθυνόντων του έργου από την πλευρά της εταιρείας, ωστόσο δεν υπήρξε απάντηση.

Πηγή: makthes.gr