ΤΕΧΝΕΣ

Παρουσίαση του βιβλίου «Graphic Novel και Ολοκαύτωμα»

Παρουσίαση του βιβλίου «Graphic Novel και Ολοκαύτωμα»

Τις δυνατότητες που υπάρχουν για να διδαχθεί στα σχολεία ένα συγκρουσιακό και τραυματικό γεγονός, όπως το Ολοκαύτωμα, μέσω των graphic novels, στα οποία συναντώνται τα κόμικς και η λογοτεχνία, αναδεικνύει το βιβλίο «Graphic Novel και Ολοκαύτωμα: Διδακτικές Προτάσεις και Εφαρμογές για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση», το οποίο παρουσιάστηκε σε ειδική εκδήλωση σε βιβλιοπωλείο, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: «Το Βραχιόλι της Φωτιάς» – Η ιστορία των Εβραίων της Θεσσαλονίκης στην ΕΡΤ

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Ροπή» και το υπογράφουν η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Τασούλα Τσιλημένη και η εκπαιδευτικός, υποψήφια διδάκτορας του ίδιου ιδρύματος, Γεωργία Καραντώνα.

Ο επίκουρος καθηγητής στην έδρα Εβραϊκών Σπουδών, του τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας του ΑΠΘ Γιώργος Αντωνίου επισήμανε, μιλώντας στην παρουσίαση, ότι η διδακτική του Ολοκαυτώματος, επηρεάζει την μετάδοση της πληροφορίας από γενιά σε γενιά και καθώς πλησιάζει ο καιρός που δεν θα υπάρχουν επιζώντες, δεν πρέπει «να αφήσουμε το ζήτημα στη μοίρα του».
Τόνισε δε πως σε ότι αφορά τη διδασκαλία του Ολοκαυτώματος, βρισκόμαστε σε σημείο ωριμότητας επιστημονικά, γιατί υπάρχουν εργαλεία, ιδέες και άνθρωποι, αλλά πρακτικά η διείσδυση του στα σχολεία είναι πολύ περιορισμένη.

Υπογράμμισε, τέλος, ότι ελάχιστοι άνθρωποι διαβάζουν επιστημονικά συγγράμματα ιστορίας και τα έργα τέχνης έχουν τη δυνατότητα να προσεγγίσουν πολύ περισσότερο κόσμο.
Από την πλευρά του, ο επίκουρος καθηγητής Παιδικής Λογοτεχνίας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ, Δημήτρης Γουλής, επισήμανε ότι με την βιολογική αποχώρηση των επιζώντων του Ολοκαυτώματος είναι αναγκαία η δημιουργία καινούργιας μορφής ενσυναίσθησης που θα κάνει τον θεατή δευτερεύοντα μάρτυρα, ο οποίος θα δεσμευθεί ότι δεν θα επαναληφθούν ανάλογα φαινόμενα.

Ο κ. Γουλής χαρακτήρισε το βιβλίο πολύτιμο και δήλωσε εντυπωσιασμένος από το εύρος και τη δημιουργικότητα των προτάσεων που παρουσιάζονται για την διδασκαλία του Ολοκαυτώματος μέσα από graphic novel σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Η Ξένια Ελευθερίου, δρ. Φιλοσοφικής Α.Π.Θ, επιστημονική υπεύθυνη Εβραϊκού Μουσείου Θεσσαλονίκης υπογράμμισε ότι από τη δική της διδακτορική διατριβή προκύπτει ότι οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση διστάζουν να προσεγγίσουν το γεγονός του Ολοκαυτώματος, το θεωρούν συγκρουσιακό και τραυματικό και φοβούνται ότι θα υπάρξουν αντιδράσεις από τους γονείς.

Πρόσθεσε ότι το βιβλίο συμπληρώνει ουσιαστικά τη βιβλιογραφία για την προσέγγιση του Ολοκαυτώματος στο ελληνικό σχολείο με την αξιοποίηση των graphic novels, για τα οποία είπε ότι είναι καινοτόμο λογοτεχνικό είδος. Ωστόσο, σημείωσε ότι απαιτείται μεγάλη προετοιμασία από τους εκπαιδευτικούς στο ιστορικό πλαίσιο πριν προσεγγίσουν στην τάξη το Ολοκαύτωμα, γιατί η χρήση μόνο των graphic novels μπορεί να έχει τα αντίστροφα αποτελέσματα.

Παρουσίαση του βιβλίου «Graphic Novel και Ολοκαύτωμα»

Την εκτίμηση ότι η «σύζευξη εικόνας και κειμένου» μπορεί να καταφέρει να μιλήσει για το ανείπωτο διατύπωσε η κ. Τσιλημένη. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην εντυπωσιακή συμμετοχή 500 εκπαιδευτικών στο διαδικτυακό σεμινάριο για την διδασκαλία του Ολοκαυτώματος με θέμα «Το Ολοκαύτωμα: από τη Λογοτεχνία στα Graphic Novel» που διοργάνωσαν χθες το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης και Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.

Το graphic novel μπορεί να αποτελέσει αφορμή για να προσεγγίσουν το Ολοκαύτωμα οι μαθητές, που ζουν στην εποχή του κινητού τηλεφώνου, τόνισε η κ. Καραντώνα. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι είναι σημαντικό στις τάξεις να δοθεί έμφαση στη ζωή των Εβραίων πριν το Ολοκαύτωμα για να περάσει το μήνυμα ότι δεν ήταν θύματα, αλλά άνθρωποι.

Η παρουσίαση του βιβλίου έγινε σε συνεργασία με την Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης και το «παρών» έδωσαν ο πρόεδρος του Εβραϊκού Μουσείου Ισαάκ (Νίνο) Σαλτιέλ και η αντιπρόεδρος Χέλλα Κούνιο-Ματαλών.