ΕΛΛΑΔΑ

Ο εμπορικός κόσμος εκπέμπει S.O.S.

Σήμα κινδύνου εκπέμπει ο εμπορικός κόσμος, που αναμένει τις επίσημες ανακοινώσεις της Παρασκευής, για να δει αν από την ερχόμενη Δευτέρα θα ανοίξει τα καταστήματα του.

Πρόθεση της Κυβέρνησης, είναι να επαναλειτουργήσει το λιανεμπόριο με τα υβριδικά μοντέλα του click away και του click in shop για τους κλάδους της ένδυσης, υπόδησης και κοσμημάτων. Όμως, όπως κατ’ επανάληψη ανέφεραν χθες Τετάρτη σε συνεντεύξεις τους τόσο ο κ. Άδωνις Γεωργιάδης, υπουργός Ανάπτυξης, όσο και ο αναπληρωτής υπουργός κ. Νίκος Παπαθανάσης, οι αποφάσεις της Επιτροπής Επιδημιολόγων θα οριστικοποιηθούν την Παρασκευή.

Σε λιγότερες από 34 ώρες λοιπόν θα γνωρίζουμε αν η Επιτροπή θα ανάψει το “πράσινο φως”, ώστε η Κυβέρνηση να δώσει το σήμα της επαναλειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων, οι εκπρόσωποι των οποίων έχουν περάσει στην αντεπίθεση και έχουν επιστρατεύσει τις τελευταίες ώρες γιατρούς και καθηγητές Πανεπιστημίου για να στηρίξουν, με επιστημονικά δεδομένα, ότι το λιανεμπόριο δεν θα επιβαρύνει πολύ περισσότερο την κατάσταση.

Σύμφωνα με τον κ. Δημοσθένη Σαρηγιάννη, καθηγητή Περιβαλλοντικής Μηχανικής στο ΑΠΘ, ο οποίος συμμετείχε στη διαδικτυακή συνέντευξη τύπου του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας, η επίδραση στη διασπορά του κορωνοϊού του click away, όταν αυτό εφαρμόσθηκε την εορταστική περίοδο, ήταν της τάξεως του 4% ενώ με βάση τις εκτιμήσεις του, με το click in shop θα φθάσει στο 5%. “Θεωρούμε” είπε ο κ. Σαρηγιάννης “ότι το λιανεμπόριο μπορεί να λειτουργήσει από τις 18 Ιανουαρίου και μετά να ακολουθήσει η δευτεροβάθμια εκπαίδευση”, υπό την προϋπόθεση, όπως σημείωσε, ότι θα τηρούνται οι κανόνες και οι αποστάσεις.

Αναφανδόν υπέρ της επαναλειτουργίας της αγοράς τάσσεται ο πρόεδρος του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου Αθανάσιος Εξαδάκτυλος. Σύμφωνα με τον ίδιο “επειδή η υγεία χρειάζεται πόρους, η οικονομία θα πρέπει να προηγείται”.

Σε ποια κατάσταση όμως βρίσκεται η αγορά, ποιες είναι οι προβλέψεις και γιατί ο εμπορικός κόσμος τρομάζει στην ιδέα ότι μπορεί να χαθεί κι άλλος πολύτιμος χρόνος από την εκπτωτική περίοδο;

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Ο εκπτωτικός τζίρος υπολογίζεται στα 5 δισ. ευρώ και στο δίμηνο που διαρκούν οι χειμερινές εκπτώσεις -σ.σ. ξεκίνησαν στις 11 Ιανουαρίου και θα διαρκέσουν έως το τέλος Φεβρουαρίου- οι έμποροι παραδοσιακά ξεστοκάρουν το εμπόρευμα που τους έχει μείνει, μαζεύουν ρευστό και προχωρούν σε νέες παραγγελίες. Παρ’ ότι αυτός ο κύκλος έχει διαρραγεί ήδη από τον περασμένο Μάρτιο, η επανεκκίνηση της αγοράς και οι εκπτώσεις είναι στο μόνο στο οποίο ελπίζουν για να επανασυνδεθούν με την πραγματικότητα, να κόψουν τη φόρα των σούπερ μάρκετ και να πείσουν τους καταναλωτές να μοιραστούν κάποια από τα χρήματα που έχουν βάλει στην άκρη. Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, το διάστημα Μαρτίου-Νοεμβρίου το άθροισμα των μηνιαίων καθαρών ροών καταθέσεων των νοικοκυριών, άγγιξε τα 7,1 δισ. ευρώ.
Το πόσο εύκολα βέβαια θα δελεάσουν τους καταναλωτές που έχουν τη δυνατότητα και γεμάτο πορτοφόλι να μοιραστούν αυτό το επιπλέον ποσό θα φανεί. Ένας στους δύο καταναλωτές πάντως δηλώνει ότι σκοπεύει να μειώσει τις δαπάνες του για αγορά προϊόντων (πηγή: έρευνα ΣΕΛΠΕ) και 1 στους 10 (ποσοστό 9%) αναφέρει πως ξοδεύει πάνω από 100%, που σημαίνει ότι πρακτικά ότι δανείζεται με κάποιον τρόπο για να καλύψει τις ανάγκες του.

Αυτό είναι το καλό σενάριο. Το κακό σενάριο είναι τα καταστήματα να μην ανοίξουν ή να ανοίξουν και σε λίγες ημέρες να ξανακλείσουν, ο κύκλος του εμπορίου να σπάσει. Αυτό θα αναγκάσει 1 στις 2 επιχειρήσεις να κατεβάσει ρολά υποστηρίζει ο πρόεδρος του ΕΣΑ κ. Στ. Καφούνης. Μια τέτοια εξέλιξη θα προκαλέσει τσουνάμι αφού θα συμπαρασύρει το σύνολο της αγοράς, θα “κτυπήσει” την απασχόληση και θα “κοκκινίσει” την οικονομία.

Χθες το βράδυ έπεσε στο τραπέζι ένα ακόμη. Η λειτουργία του λιανεμπορίου με τη μέθοδο του click in shop να έχει διάρκεια 3 ώρες την ημέρα και να επιτρέπονται οι αγορές στα καταστήματα στα οποία διαμένουν οι καταναλωτές, δηλαδή στην περιοχή τους. Το τελευταίο είναι κάτι το οποίο προτείνει και ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών, πιθανότατα και αρκετοί έμποροι, γιατί έτσι θα καταφέρουν να “κόψουν” τον δρόμο στους καταναλωτές προς τα μεγάλα εμπορικά καταστήματα.

Σε ότι αφορά την πορεία της οικονομίας, χθες Τετάρτη η HSBC υποβάθμισε την πρόβλεψή της για την ύφεση της Ελλάδας το 2020 στο 9,7% από 8,2% πριν, και την εκτίμησή της για την ανάκαμψη του 2021, στο 3% από 5%.

Της Αλεξάνδρας Γκίτση – capital.gr