ΕΛΛΑΔΑ

Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι του Αυγούστου

Εξασθένηση της ραγδαίας πτώσης του τζίρου δείχνουν τα στοιχεία των ηλεκτρονικών συναλλαγών για τον Αύγουστο, ενώ το πρώτο δεκαήμερο Σεπτεμβρίου ο ηλεκτρονικός τζίρος εμφανίζεται περίπου στα ίδια επίπεδα με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, στηρίζοντας τις ελπίδες του οικονομικού επιτελείου ότι η ύφεση δεν θα είναι διψήφια στο σύνολο της φετινής χρονιάς.

Τα στοιχεία αποκαλύπτουν, επίσης, μεγάλες διαφοροποιήσεις ανάλογα με τους κλάδους. Οσοι σχετίζονται με τον τουρισμό (ξενοδοχεία, εστίαση, ενοικιάσεις αυτοκινήτων κ.λπ.) αλλά και ορισμένοι άλλοι εμφάνισαν ραγδαία πτώση, ενώ υπήρξαν κλάδοι που γνώρισαν πραγματική άνθηση εν μέσω κορωνοϊού.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές στην περίοδο της πανδημίας, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, κινήθηκαν ως εξής: Τον Μάρτιο ήταν αυξημένες κατά 15%, τον Απρίλιο έπεσαν κατά 21%, Μάιο, Ιούνιο και Ιούλιο υποχώρησαν επίσης κατά περίπου 10% κάθε μήνα, τον Αύγουστο η πτώση συγκρατήθηκε στο 4% και το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου ήταν αυξημένες κατά 1%.

«Το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου, έπειτα από πολλούς μήνες, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές δεν δείχνουν μείωση σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, αλλά βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο», σχολιάζει πηγή του οικονομικού επιτελείου. «Δεν ξέρουμε, βεβαίως, πόσο διατηρήσιμη είναι αυτή η εξέλιξη», προσθέτει η πηγή, αναδεικνύοντας τον βασικό παράγοντα της οικονομικής συγκυρίας επί κορωνοϊού, που είναι η αβεβαιότητα.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει, όμως, και η πλήρης αλλαγή της σύνθεσης του τζίρου που έφερε η πανδημία, αναδεικνύοντας κερδισμένους και χαμένους.

Με βάση τα στοιχεία του ηλεκτρονικού τζίρου Αυγούστου και πρώτου δεκαημέρου Σεπτεμβρίου, οι μεγάλοι ηττημένοι είναι οι επηρεαζόμενοι άμεσα και έμμεσα από τον τουρισμό, με τις αερομεταφορές να εμφανίζουν πτώση 48% τον Αύγουστο και 58% το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου, τις ενοικιάσεις αυτοκινήτων να έχουν μειωμένο τζίρο 45%-50% συνολικά την περίοδο αυτή, τα ξενοδοχεία να γνωρίζουν πτώση 50%, αλλά και τα είδη δώρων και σουβενίρ να αντιμετωπίζουν υποχώρηση των ηλεκτρονικών πωλήσεών τους κατά 45%. Μείωση 45% είχαν και τα κοσμηματοπωλεία, είτε λόγω απώλειας της τουριστικής πελατείας τους είτε και γιατί ο κορωνοϊός άλλαξε τις προτεραιότητες των καταναλωτών.

Στους μεγάλους χαμένους και τα πολυκαταστήματα, που είδαν μείωση του τζίρου τους κατά 30%, ενώ ο ρουχισμός στο σύνολό του έχει πέσει κατά 20%, κάτι που σημαίνει ότι, συγκριτικά, τα μικρά καταστήματα ένδυσης τα πήγαν καλύτερα.

Αντιστοίχως, στην εστίαση ο ηλεκτρονικός τζίρος ήταν μειωμένος κατά 12%-15%, όχι όμως και στα φαστ φουντ και σουβλατζίδικα, που είχαν αύξηση 60% την περίοδο Αυγούστου – πρώτου δεκαημέρου Σεπτεμβρίου, όπως και τα delivery.

Ο ηλεκτρονικός τζίρος των γιατρών δεν πήγε καθόλου άσχημα, εμφανίζοντας αύξηση 60%-70%, ενώ αντίστοιχα ποσοστά αύξησης, 50%-60%, είδαν και οι οδοντίατροι και οι σχετικές υπηρεσίες.

Σταθερά καλά πηγαίνουν τα φαρμακεία με αύξηση τζίρου 30%-40% και τα σούπερ μάρκετ με αύξηση 25%. Επίσης, στα κουρεία και κομμωτήρια η αύξηση ήταν 9% τον Αύγουστο και 37% το πρώτο δεκαήμερο Σεπτεμβρίου, καθώς επιστρέψαμε από τις διακοπές μας.

Επίσης, στους σταθερούς κερδισμένους του κορωνοϊού παραμένουν οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές σε όλες τις εκδοχές τους (προγραμματισμός +70%-80%, software +20%-30%, περιφερειακά +35%), καθώς και οι τηλεπικοινωνίες. Ανάμεσα στους απρόσμενους νικητές τον Αύγουστο και το πρώτο δεκαήμερο Σεπτεμβρίου είναι τα pet shops που έχουν αυξήσει τον ηλεκτρονικό τζίρο τους κατά 42%, οι κάβες κατά 20%, τα γλυκά και οι ξηροί καρποί κατά 40%-45%.

Στις μεταφορές έγιναν επίσης αξιοσημείωτες ανακατατάξεις. Στην κατηγορία κυκλοφορία – διόδια ο ηλεκτρονικός τζίρος διπλασιάστηκε, ενώ αντιθέτως στα λεωφορεία μειώθηκε κατά 30%. Οι περισσότεροι, προφανώς, κινήθηκαν με τα Ι.Χ. τους, κάτι που εξηγεί και την αύξηση του ηλεκτρονικού τζίρου στις επισκευές αυτοκινήτων, στα ελαστικά και στα αξεσουάρ κατά 25%.

«Σημειώνεται μια συνολική αναταραχή της οικονομίας στο κλαδικό επίπεδο», σχολιάζει η πηγή του οικονομικού επιτελείου. «Το ερώτημα είναι πώς θα επανέλθει η κατάσταση. Σίγουρα η αύξηση τζίρου δίνει τη δυνατότητα για επενδύσεις και προσθέτει δυναμική στις επιχειρήσεις. Η περίοδος αυτή δεν είναι όπως εκείνη των μνημονίων, που είχαμε καθολική ύφεση, αλλά είναι ύφεση ή άνθηση κλαδική».

Ειρήνη Χρυσολωρά – kathimerini.gr