ΤΕΧΝΕΣ

Οι ζωές των άλλων

Η συγκλονιστική ταινία που περιγράφει τη ζωή στο Ανατολικό Βερολίνο του 1984

Ένα έργο με βάθος και συναίσθημα για μια εποχή πριν την πτώση του τείχους, μια ταινία που έγραψε τη δική της ιστορία μέσα στη σύγχρονη ιστορία.

Συγκλονιστική, με εξαιρετικές ερμηνείες, ταινία γύρω από τη σχέση ανάμεσα σ’ έναν απογοητευμένο αξιωματικό της «Στάζι», της μυστικής αστυνομίας της Ανατολικής Γερμανίας, κι έναν διανοούμενο, ιδεαλιστή συγγραφέα που αυτός τον παρακολουθεί – βραβείο της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου καλύτερης ευρωπαϊκής ταινίας του 2006.

Το συναρπαστικό δράμα ενός απογοητευμένου αξιωματικού της «Στάζι», της μυστικής αστυνομίας της Ανατολικής Γερμανίας, που, λίγα χρόνια πριν από την πτώση του τείχους του Βερολίνου, αναλαμβάνει να παρακολουθήσει, εξαιτίας της φιλίας του μ’ έναν περιθωριακό αντικαθεστωτικό συγγραφέα, έναν ιδεαλιστή, πιστό στο κομμουνιστικό καθεστώς, συγγραφέα και την ηθοποιό φίλη του, είναι το θέμα της συγκλονιστικής αυτής γερμανικής ταινίας του πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ, που πρόσφατα κέρδισε τα πιο πολλά από τα γερμανικά βραβεία της χρονιάς καθώς και το βραβείο της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου (EFA) καλύτερης ευρωπαϊκής ταινίας του 2006.

Ο Ντόνερσμαρκ έφτιαξε μια ταινία που από τη μία μας δίνει την ωμή εικόνα ενός καθεστώτος στενής παρακολούθησης (και τρομοκρατίας) των πολιτών του (περισσότεροι από 300.000 ήταν οι άνθρωποι στην υπηρεσία ή απλώς «καρφιά» της «Στάζι») κι από την άλλη αποπειράται, και σ’ ένα μεγάλο βαθμό το πετυχαίνει, να μας δώσει ένα όσο το δυνατό πιο αληθινό ψυχολογικό πορτρέτο των πρωταγωνιστών του.

Με φόντο το Ανατολικό Βερολίνο το 1984 (πριν ακόμη η γκλάσνοστ εμφανιστεί στον ορίζοντα, όπως μας πληροφορούν οι τίτλοι της ταινίας) και μ’ ένα καλογραμμένο και με ολοκληρωμένους χαρακτήρες σενάριο, ο Ντόνερσμαρκ έφτιαξε μια ταινία που από τη μία μας δίνει την ωμή εικόνα ενός καθεστώτος στενής παρακολούθησης (και τρομοκρατίας) των πολιτών του (περισσότεροι από 300.000 ήταν οι άνθρωποι στην υπηρεσία ή απλώς «καρφιά» της «Στάζι») κι από την άλλη αποπειράται, και σ’ ένα μεγάλο βαθμό το πετυχαίνει, να μας δώσει ένα όσο το δυνατό πιο αληθινό ψυχολογικό πορτρέτο των πρωταγωνιστών του. Με την κάμερά του ν’ ακολουθεί με επιμονή τα πρόσωπα, καταγράφοντας τις εκφράσεις, τις αντιδράσεις και τις παραμικρές κινήσεις τους, και με υπόκρουση την υποβλητική μουσική του Γκάμπριελ Γιάρεντ, με τον Γκερτ Βίσλερ (Ούλριχ Μούε), αστυνομικό «ήρωά» του, σταδιακά να επηρεάζεται από τη ζωή του Γκέοργκ Ντράιμαν (Σεμπάστιαν Κοχ), του ανθρώπου που παρακολουθεί κι ερωτεύεται ταυτόχρονα τη φιλενάδα του Γκέοργκ, Κρίστα-Μαρία (Μαρτίνα Γκέντεκ), αποφασίζοντας τελικά να τους προστατέψει.

Η ταινία στηρίζεται σ’ ένα μεγάλο βαθμό στον διάλογο, διάλογο όμως που φέρνει στην επιφάνεια τους χαρακτήρες και που κρατά το ενδιαφέρον του θεατή, ο οποίος την παρακολουθεί με εξαιρετικό ενδιαφέρον παρά τα 137 λεπτά της. Σ’ αυτό συμβάλλουν τόσο η όλη σκηνοθετική ματιά του σκηνοθέτη, με τη μουντή, κλειστοφοβική ατμόσφαιρα που καταφέρνει να δημιουργήσει όσο και οι ερμηνείες των ηθοποιών του, μ’ επικεφαλής τον Ούλριχ Μούε που δίνει με τρόπο εκπληκτικό τις ψυχολογικές αλλαγές του μυστικού αστυνομικού (ο ίδιος είχε μάλιστα παντρευτεί πληροφοριοδότρια της Στάζι), ρόλο που του χάρισε το βραβείο καλύτερης ανδρικής ερμηνείας της EFA, και τη Μαρτίνα Γκέντεκ που ισορροπεί σωστά ανάμεσα στη γυναίκα που προσπαθεί να σώσει την καριέρα της από τη μία και την ερωτευμένη, με δυνατά αισθήματα, γυναίκα, από την άλλη.

Das Leben der Anderen. Γερμανία, 2006. Σκηνοθεσία-σενάριο: Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ. Ηθοποιοί: Μαρτίνα Γκέντεκ, Ούλριχ Μούε, Σεμπάστιαν Κοχ, Ούλριχ Τούκουρ. 137 λεπτά.

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας: