ΖΩΗ

Οι γκέισες στη σκιά του κοροναϊού

Στην Ιαπωνία η πανδημία απειλεί με εξαφάνιση ένα επάγγελμα με ιστορία αιώνων.

Η Ikuko, μητρική φιγούρα για τις γκέισες της περιοχής Ακασάκα στο Τόκιο, μετακόμισε στην πρωτεύσουσα το 1964- τη χρονιά που η πόλη φιλοξένησε για πρώτη φορά τους Ολυμπιακούς Αγώνες- για να βρει την τύχη της.

Τώρα το επάγγελμα που κουβαλά ιστορία αιώνων απειλείται με εξαφάνιση λόγω της πανδημίας.

Ο αριθμός των γκεϊσών- οι οποίες φημίζονται για την εξυπνάδα, την ομορφιά και τις γνώσεις τους στις παραδοσιακές τέχνες – μειωνόταν συνεχώς τα τελευταία χρόνια αλλά πρόσφατα, με την Ιαπωνία σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω της πανδημίας, η Ikuko και οι συνάδελφοί της έμειναν για μήνες χωρίς δουλειά.

Πλέον εργάζονται εφαρμόζοντας τους αμήχανους κανόνες κοινωνικής απόστασης.

«Υπήρχαν περισσότερες από 400 γκέισες στην Ακασάκα όταν πρωτοήρθα- τόσες που δεν μπορούσα να θυμηθώ τα ονόματά τους. Αλλά οι καιροί άλλαξαν», αφηγείται η 80χρονη πλέον Ikuko.

Τώρα στην περιοχή εργάζονται 20 περίπου γκέισες οι οποίες δεν αναλαμβάνουν καινούργιες μαθητευόμενες καθώς ο κοροναϊός έχει μειώσει δραματικά τη δουλειά.

Ο κοροναϊός έφερε λιτότητα ενώ πολλοί διστάζουν πλέον να περάσουν ώρες στις κομψές αλλά κλειστές παραδοσιακές αίθουσες όπου εμφανίζονται οι γκέισες.

Οι δουλειές για τις γκέισες έχουν μειωθεί κατά 95 τοις εκατό και οι νέοι κανόνες τους απαγορεύουν να σερβίρουν ποτά στους πελάτες, να τους αγγίζουν, ακόμα και να κάνουν χειραψία.

Οι ίδιες υποχρεούνται να τηρούν την απόσταση των δύο μέτρων ενώ οι περίτεχνες περούκες δυσκολεύουν πολύ την χρήση μάσκας προστασίας.

«Όταν κάθεσαι κοντά, μπορείς να μιλάς με συναίσθημα, όταν απέχεις δύο μέτρα από τον άλλο η συνομιλία διαλύεται» λέει η Ikuko.

Οι μακιγιέρ, έκεινοι που κατασκευάζουν τις περούκες και όσοι ντύνουν τις γκέισες με τα κιμονό τους κινδυνεύουν και εκείνοι να χάσουν τη δουλειά τους.

Αν και το Κιότο είναι η πρωτεύουσα των γκεισών, το Τόκιο έχει και εκείνο έξι περιοχές με γκέισες. Ενώ η Ακασάκα είχε 120 γκέισες πριν από 30 χρόνια τώρα ολόκληρο το Τόκιο έχει μόνο 230. «Το εισόδημά μας έχει μειωθεί στο μηδέν», δήλωσε η Ikuko.

«Διοργανώνουμε πλέον τις εκδηλώσεις στο μεγαλύτερο δυνατό χώρο», ανέφερε ο Shota Asada, ιδιοκτήτης του πολυτελούς εστιατορίου όπου εμφανίζεται η γκέισα. «Κάνουμε ό, τι μπορούμε για να κρατηθεί ζωντανή η κουλτούρα».