Οι Έλληνες «κόβουν» τις αγορές τους λόγω ανεπάρκειας εισοδημάτων
Μείωση της κατανάλωσης από 7 στους 10 Έλληνες αποτυπώνεται σε βασικά είδη πρώτης ανάγκης αλλά και σε ένδυση-υπόδηση, διασκέδαση, ταξίδια και διακοπές, σύμφωνα με πανελλαδική έρευνα της Focus Bari.
Πιο συγκεκριμένα, το 75% έχει μειώσει την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος, το 73% στο σούπερ-μάρκετ, το 70% στα καύσιμα, το 69% στα τρόφιμα-ποτά, το 56% στην ένδυση-υπόδηση αλλά και στο πετρέλαιο θέρμανσης και το 51% έχει περιορίσει τις εξόδους εκτός σπιτιού. Μάλιστα, ο κυριότερος λόγος για τον οποίο έχουν περικόψει ή σταματήσει εντελώς συγκεκριμένες κατηγορίες δαπανών είναι η ανεπάρκεια εισοδημάτων.
Η ακρίβεια η μεγαλύτερη ανησυχία των Ελλήνων, πάνω και από την πανδημία και τον πόλεμο στην Ουκρανία
Ο βασικότερος παράγοντας ανησυχίας αυτήν τη στιγμή περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο θέμα της κοινωνίας είναι για τον Έλληνα πολίτη η ακρίβεια στις τιμές, ακολουθεί η ενδοοικογενειακή βία και η κακοποίηση, ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι ελλείψεις σε βασικά αγαθά διατροφής και ο κορωνοϊός.
Υπερβολική αύξηση της τιμής βλέπουν οι καταναλωτές σε 11 από τα 18 είδη αγαθών και υπηρεσιών που αγοράζουν
Μάλιστα, οι ερωτώμενοι απάντησαν κατά μέσο όρο ότι έχει ανέβει υπερβολικά η τιμή για 11 από τα 18 είδη αγαθών και υπηρεσιών που εξετάζονται. Υπερβολική ακρίβεια στις τιμές εντοπίζεται στο ρεύμα, στα καύσιμα, στο σούπερ-μάρκετ. Ταυτόχρονα, 7 στους 10 από τους συμμετέχοντες στην έρευνα αναφέρουν ότι έχουν κάνει περικοπές στις αγορές τους επειδή έχουν πραγματικό πρόβλημα, ενώ 3 στους 10 από φόβο. Να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη έρευνα καταγράφει 18 κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών που χρησιμοποιούν τα νοικοκυριά και οι καταναλωτές και πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 5-12 Απριλίου του 2022 σε δείγμα 1.000 ατόμων.
Μειωμένη αισιοδοξία στους καταναλωτές
Tην ίδια στιγμή, απώλεια αισιοδοξίας καταγράφεται το τελευταίο διάστημα στους καταναλωτές, όπως παρατήρησε η Δήμητρα Κατσίπη, εμπορική διευθύντρια της IRI Hellas στο πλαίσιο του Food Retail CEO Forum που διοργάνωσε το περιοδικό “σελφ σέρβις”. Η ίδια αναφέρθηκε σε δύο σενάρια αύξησης τιμών. Με βάση το πρώτο, η αύξηση των τιμών θα είναι μεσοσταθμικά 3% και θα έχει ως αποτέλεσμα αύξηση πωλήσεων στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά που πωλούνται από τα σούπερ-μάρκετ κατά 0,8%, κάτι που είναι λογικό εάν κανείς λάβει υπόψη του τις αυξημένες τιμές, που φέρνουν κατ’ επέκταση μεγαλύτερο τζίρο. Στο δεύτερο σενάριο παρουσιάστηκε η μεσοσταθμική αύξηση κατά 5% ως πιθανότητα για το 2022, με την κυρία Κατσίπη να επισημαίνει ότι σε αυτή την περίπτωση οι πωλήσεις στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά θα αυξηθούν κατά 1%.
Ο παράγοντας «ψυχολογία»
Η κυρία Κατσίπη στάθηκε στην επίπτωση που είχε στην ψυχολογία το θέμα της αύξησης κόστους στην ενέργεια και στα καύσιμα, παράγοντες που επηρεάζουν σημαντικά την οικονομική κατάσταση του καταναλωτή. “Σήμερα που μιλάμε, ζούμε το τέλος του πρώτου τριμήνου που μας κατέβαλε η ενεργειακή κρίση. Έχουμε μπει στην ψυχολογία του Πάσχα και τα κανάλια βοηθούν αρκετά σε αυτό με τις συγκρίσεις τιμών στο αρνί, στις λαμπάδες και στα πασχαλινά προϊόντα”, ανέφερε.
Επικαλούμενη έρευνα του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, σημείωσε ότι θα χαθούν 1.200 ευρώ από την επίπτωση στον οικογενειακό προϋπολογισμό.
Τα σενάρια πωλήσεων για το 2022 με βάση την αύξηση των τιμών
Η κυρία Κατσίπη εξέθεσε διαφορετικά σενάρια για να παρουσιάσει την εικόνα των πωλήσεων στα σούπερ-μάρκετ για το 2022. Έτσι, με βάση το ένα σενάριο, εάν η αγορά τρέχει με 3% αύξηση τιμών, το σύνολο των ταχυκίνητων αγαθών θα έτρεχε με αύξηση πωλήσεων 0,8%, τα τρόφιμα και ποτά με 1,1%, τα προϊόντα ατομικής περιποίησης -2,8% και τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού με αύξηση πωλήσεων κατά 2,4%.
Σε ό,τι αφορά επιμέρους κατηγορίες, με βάση αυτό το σενάριο, τα αλκοολούχα, με 3% αύξηση τιμών, θα χάσουν πωλήσεις 6,9% το 2022, τα ποτά θα χάσουν 2,9%, τα γαλακτοκομικά 2,2%, ενώ τα συσκευασμένα θα κρατήσουν ανοδική διαδρομή με 4,3%.
Το δεύτερο σενάριο, με αύξηση τιμών κατά 5% εντός του 2022
Ένα δεύτερο σενάριο της IRI για το 2022 “βλέπει” αύξηση τιμών κατά 5%. Με βάση αυτό το σενάριο, οι πωλήσεις στα ταχυκίνητα καταναλωτικά σε όρους αξίας θα αυξηθούν κατά 1%, στα τρόφιμα και ποτά κατά 1,8%, στα προϊόντα ατομικής περιποίησης θα καταγραφούν απώλειες 3,5%, ενώ στα προϊόντα φροντίδας σπιτιού θα εμφανιστεί αύξηση πωλήσεων σε αξία με 5,4%.
Του Γιώργου Λαμπίρη-capital.gr