«Ναι» από το ΣτΕ στις νέες ηλεκτρονικές ταυτότητες
Εγκρίθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας ο νέος τύπος αστυνομικής ταυτότητας, καθώς κρίθηκαν νόμιμα τα στοιχεία που αποτελούν τη νέα ταυτότητα και το περιεχόμενο της.
Το ανώτατο δικαστήριο με σειρά αποφάσεών του Δ Τμήματος, και μάλιστα με διευρυμένη σύνθεση ( επτά μέλη) και πρόεδρο την Μαρία Καραμανώφ, απέρριψε τις αιτήσεις που προβλήθηκαν από πολλούς προσφεύγοντες, με τις οποίες αμφισβητήθηκε η σκοπιμότητα της επιλογής του συγκεκριμένου τύπου νέας ταυτότητας και υποστηρίχθηκαν παράλληλα θέματα που σχετίζονται με τα προσωπικά δεδομένα και την προστασίας τους, αλλά και την προστασία βασικών δικαιωμάτων και ελευθεριών.
Το ανώτατο δικαστήριο ωστόσο έκρινε, ότι στον νέο τύπο ταυτότητας που θα αφορά το σύνολο των πολιτών, δεν μπορεί να αναγράφονται στοιχεία που απαιτούνται για τις υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, διότι αυτά έχουν ευρύτερο περιεχόμενο και δεν χρειάζονται για να αποδείξει ένας πολίτης την ταυτότητά του.
Αναλυτικά τα ουσιώδη σημεία από την απόφαση, της οποίας εισηγήτρια ήταν η Χριστίνα Σιταρά.
“Α) Με τις ΣτΕ 7μ 2388-91/2019 αποφάσεις κρίθηκαν απορριπτέοι οι λόγοι, με τους οποίους αμφισβητήθηκε η σκοπιμότητα επιλογής του συγκεκριμένου τύπου αστυνομικής ταυτότητας και περαιτέρω προβλήθηκε παραβίαση της νομοθετικών και υπερνομοθετικών διατάξεων περί προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, παραβίαση των με υπερνομοθετικές διατάξεις προστατευόμενων αγαθών της προσωπικότητας, της προσωπικής ελευθερίας, της ελεύθερης κίνησης στη χώρα, της ελευθερίας της θρησκευτικής συνείδησης και, συναφώς, του άρθρου 3 του Συντάγματος, καθώς και υπέρβαση νομοθετικής εξουσιοδότησης ως προς τον προβλεπόμενο αριθμό πρόσβασης κάρτας (CAN – Card Access Number).
Β) Ωστόσο, με την απόφαση ΣτΕ 7μ 2388/2019 η αντίστοιχη αίτηση ακυρώσεως έγινε εν μέρει δεκτή η δε προσβαλλόμενη ακυρώθηκε μόνον κατά το μέρος που προβλέφθηκε με την ως άνω ΚΥΑ ότι στο ενσωματωμένο ηλεκτρονικό μέσο αποθήκευσης μη επαφής που, κατά την προσβαλλόμενη, περιλαμβάνει το νέου τύπου δελτίο ταυτότητας αποθηκεύονται (και) «τα στοιχεία που απαιτούνται για τις υπηρεσίες της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης».
Συναφώς, έκρινε το Δικαστήριο ότι οι υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης έχουν ευρύτατο περιεχόμενο, τα δε ανωτέρω στοιχεία δεν είναι κρίσιμα για την απόδειξη της ταυτότητας των Ελλήνων πολιτών, δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι συνδέονται με τα πρόσθετα στοιχεία του κατόχου, σύμφωνα με μια εκ των εξουσιοδοτικών διατάξεων για την έκδοση της εν λόγω ΚΥΑ (άρθρο 3 Ν. 1599/1986), άρα η αποθήκευση των στοιχείων αυτών δεν βρίσκει έρεισμα στις οικείες εξουσιοδοτικές διατάξεις.
Γ) Τέλος, με την απόφαση ΣτΕ 7μ 2392/2019 απερρίφθη αίτηση ακυρώσεως του εκεί αιτούντος κινήματος, διότι δεν αποδείχθηκε το έννομο συμφέρον του με προσκομιδή του οικείου καταστατικού παραδεκτώς ενώπιον του Δικαστηρίου”.
ΙΩΑΝΝΑ ΜΑΝΔΡΟΥ-kathimerini.gr