ΕΛΛΑΔΑ

Νέο θερμό επεισόδιο μεταξύ «Άκτωρ» και «Αττικό Μετρό» στη Θεσσαλονίκη

Με απόφαση της «Αττικό Μετρό» (με ημερομηνία 26/3/20), η εταιρεία αναθέτει στην κοινοπραξία «Άκτωρ», Salini Impregilo, Hitachi Rail STS, Hitachi Rail την επικαιροποίηση ή την εκ νέου εκπόνηση του συνόλου των μελετών για τον επανασχεδιασμό του σταθμού Βενιζέλου.

Κορυφώνεται η σύγκρουση ανάμεσα στην «Αττικό Μετρό» και στην κοινοπραξία που έχει αναλάβει το μετρό της Θεσσαλονίκης.

Μετά την κατάθεση, προ μηνός, αιτημάτων αποζημίωσης ύψους 50 εκατ. ευρώ για την κύρια γραμμή και την επέκταση προς Καλαμαριά για το διάστημα 2017-2019, ακολούθησε πριν από μία εβδομάδα η υποβολή ένστασης και απειλή προσφυγής στη διαιτησία για τις αποφάσεις της «Αττικό Μετρό» για τον τρόπο πληρωμής των μελετών που αφορούν τον σταθμό Βενιζέλου. Η σύγκρουση μεταφέρθηκε και σε πολιτικό επίπεδο.

Οι επίμαχες μελέτες

Με απόφαση της «Αττικό Μετρό» (με ημερομηνία 26/3/20), που φέρνει στο φως η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, η «Αττικό Μετρό» αναθέτει στην κοινοπραξία («Ακτωρ», Salini Impregilo, Hitachi Rail STS, Hitachi Rail) την επικαιροποίηση ή εκ νέου εκπόνηση του συνόλου των μελετών για τον επανασχεδιασμό του σταθμού Βενιζέλου. Παράλληλα, ανακαλεί την απόφαση εκκίνησης αρχαιολογικών εργασιών στη νότια πρόσβαση του σταθμού. Πιο συγκεκριμένα, όπως σημειώνει η «Αττικό Μετρό», με βάση τον προηγούμενο σχεδιασμό (για κατά χώρα διατήρηση των αρχαιοτήτων), μέχρι στιγμής έχουν πληρωθεί 240.000 ευρώ για την εκτέλεση εργασιών, δεν έχει πληρωθεί η πρώτη φάση των μελετών που ζητήθηκαν και εγκρίθηκαν το 2017 για τον σταθμό Βενιζέλου, ενώ έχει ολοκληρωθεί μέρος των τελικών μελετών (ΟΜ2 και εφαρμογής) «από τις οποίες θα πληρωθούν αποκλειστικά και μόνο οι μελέτες που αφορούν σε εργασίες που έχουν ήδη κατασκευαστεί».

Μετά τη νέα απόφαση για κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων (υπουργείο Πολιτισμού, 4/3/2020), ο ανάδοχος του έργου καλείται να υποβάλει νέο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου. Η «Αττικό Μετρό» εκτιμά ότι, από τις νέες μελέτες που θα απαιτηθούν, οι προμελέτες (ΟΜ1) δεν διαφέρουν σημαντικά από εκείνες της αρχικής, συμβατικής λύσης, και άρα θα πρέπει απλώς να επικαιροποιηθούν. Ενώ ζητεί να εκπονηθούν εκ νέου οριστικές μελέτες (ΟΜ2) και οι μελέτες εφαρμογής που θα διαφοροποιούνται. Η δαπάνη, σημειώνεται, θα καλυφθεί από τα «απρόβλεπτα» του έργου (ειδικό κονδύλι που περιλαμβάνεται στον αρχικό προϋπολογισμό).

Η απόφαση της «Αττικό Μετρό» προκάλεσε την έντονη αντίδραση του αναδόχου του έργου, που πλέον απειλεί να προσφύγει σε διαιτησία ζητώντας να πληρωθεί το σύνολο των μελετών που έχει εκπονήσει μέχρι σήμερα (και του ζητούνταν ανάλογα με τις αλλαγές σχεδιασμού), ζητεί να υπογραφεί συμπληρωματική σύμβαση για τις εργασίες κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου και αρνείται να καταθέσει χρονοδιάγραμμα πριν εκπονηθούν και εγκριθούν όλες οι νέες μελέτες, συμπεριλαμβανομένης της μελέτης απόσπασης και επανατοποθέτησης (που γίνεται μέσω διαγωνισμού από εξειδικευμένη εταιρεία).

Στη μακροσκελή της απάντηση (που βρίσκεται στη διάθεση της «Κ»), η κοινοπραξία παραθέτει όλο το ιστορικό των αρχαιολογικών ανασκαφών στο έργο, υποστηρίζοντας ότι η κοινοπραξία είχε εξαρχής ενημερωθεί πλημμελώς. Θυμίζει ότι μέχρι στιγμής έχουν διατεθεί 133 εκατ. ευρώ για αρχαιολογικές ανασκαφές, το εννεαπλάσιο από αυτό που είχε αρχικά εκτιμηθεί, ενώ από το 2013 έως το 2020 εκδόθηκαν 5 διαδοχικές αποφάσεις από το υπουργείο Πολιτισμού που άλλαζαν τον σχεδιασμό του σταθμού Βενιζέλου. «Η τελευταία λύση ανατρέπει εκ νέου τον προγραμματισμό για τον ακριβή χρόνο και κόστος ολοκλήρωσης του σταθμού και κατ’ επέκταση όλου του έργου», σημειώνει. Οπως ισχυρίζεται, ο νέος σχεδιασμός έχει ουσιώδεις διαφορές από τον αρχικό, συμβατικό σχεδιασμό: τη συνολική αναδιάταξη του εσωτερικού του σταθμού, την ανάγκη εξαρχής στατικού υπολογισμού της κατασκευής, τη νέα διάταξη των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων.

Τέλος, για το χρονοδιάγραμμα σημειώνει ότι η απόφαση της «Αττικό Μετρό» «αφορά μόνο σε εντολή προς τον ανάδοχο εκπόνησης μελετών για τον επανασχεδιασμένο σταθμό, χωρίς να δίδεται εντολή για κατασκευή των απαιτούμενων πρόσθετων εργασιών και να καθορίζεται ο τρόπος πληρωμής αυτών (ακόμα και μέσω απαιτούμενης συμπληρωματικής σύμβασης εργασιών), οπότε και θα οριστικοποιηθεί το συμβατικό αντικείμενο».

Εν τω μεταξύ, η δημοσιοποίηση πριν από λίγες ημέρες του νέου αιτήματος αποζημίωσης των κατασκευαστών (30 εκατ. ευρώ για τη βασική γραμμή και 11 εκατ. ευρώ για την επέκταση προς Καλαμαριά) ανέβασε τους τόνους σε πολιτικό επίπεδο. Ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό» Νίκος Ταχιάος επέρριψε τις ευθύνες στον προκάτοχό του, καθώς τα αιτήματα αφορούν κατά κύριο λόγο τη δική του διοίκηση (από το 2017 μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2019). Αντίθετα, ο τέως υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υποστήριξε ότι ο ανάδοχος δεν κατέθετε επί ΣΥΡΙΖΑ αιτήματα αποζημίωσης επειδή «προφανώς δεν βρήκε ανταπόκριση από την (τότε) διοίκηση της “Αττικό Μετρό”».

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ-kathimerini.gr