«Μην αφήσουμε το σινεμά στην τύχη του»
Όπως συμβαίνει με τους περισσότερους κλάδους του πολιτισμού, έτσι και στον κινηματογράφο, εργαζόμενοι και επιχειρηματίες είναι ανάστατοι.
Με τα θερινά σινεμά να ανοίγουν, σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, την 1η Ιουνίου, οι αιθουσάρχες προετοιμάζουν τους χώρους τους, ενώ οι διανομείς επιλέγουν τις ταινίες που θα ζητήσουν πρώτες την ψήφο εμπιστοσύνης του κοινού. Αν ωστόσο ακούσει κανείς σχεδόν κάθε άνθρωπο του εγχώριου κινηματογραφικού μικρόκοσμου, το άμεσο μέλλον προβλέπεται από δυσοίωνο έως ζοφερό. «Μέσα σε μια τέτοια κρίση, ένα κράτος που θέλει να λέγεται σύγχρονο δεν επιτρέπεται να αφήσει τον πολιτισμό στην τύχη του. Ειδικότερα το σινεμά, για το οποίο μέχρι στιγμής έχουν ληφθεί ελάχιστα και σίγουρα ελλιπή μέτρα στήριξης. Το βασικό πρόβλημα είναι ότι υπάρχει άγνοια της κινηματογραφικής αλυσίδας. Ο διανομέας, για παράδειγμα, προαγοράζει τα δικαιώματα μιας ταινίας, πληρώνει για να την προετοιμάσει και να τη διαφημίσει, προκειμένου στη συνέχεια να έχει ποσοστό από τις εισπράξεις και με τη σειρά του να τροφοδοτήσει εκ νέου την παραγωγή. Το τελευταίο διάστημα, δύο από τους τρεις κρίκους της αλυσίδας (διανομή, αίθουσες) έπαψαν να λειτουργούν, ενώ και το τωρινό άνοιγμα, με τους περιορισμούς που υπάρχουν, είναι εξαιρετικά αμφίβολο εάν μπορεί να καλύψει τα έξοδα», μας λέει η Ειρήνη Σουγανίδου, η οποία είναι διευθύντρια της Feelgood και ταυτόχρονα πρόεδρος της ένωσης των Ελλήνων διανομέων.
Πράγματι ο κινηματογράφος, σε σχέση ακόμη και με άλλους τομείς του πολιτισμού, είναι μάλλον «ριγμένος» από τα μέτρα που έχουν ήδη ανακοινωθεί. Σύμφωνα με αυτά, οι αιθουσάρχες καταβάλλουν το 60% των ενοικίων για τους χώρους τους, ενώ έχουν προβλεφθεί ειδικές επιδοτήσεις μέσω του Κέντρου Κινηματογράφου για την προβολή ντοκιμαντέρ και μικρού μήκους ταινιών. Από εκεί και έπειτα, η εκτίμηση (προφανώς) είναι πως τα σινεμά μπορούν να λειτουργήσουν και να τα βγάλουν πέρα μόνα τους. «Αυτό είναι πρακτικά αδύνατο. Μιλάμε για ένα χώρο που, όπως και η υπόλοιπη χώρα, βγαίνει από 10 χρόνια κρίσης, δεν υπάρχει πια “λίπος” για να καεί.
Η Ειρήνη Σουγανίδου, πρόεδρος της Ενωσης Διανομέων Κινηματογραφικών Ταινιών Ελλάδας.
Επιπλέον, συνεχίζονται δύο σοβαρά προβλήματα που μας ταλαιπωρούν εδώ και χρόνια: το πρώτο είναι ο ΦΠΑ, ο οποίος στα εισιτήρια του σινεμά παραμένει στο 24% –και τον έχουμε απορροφήσει εξ ολοκλήρου διανομείς και αιθουσάρχες– σε αντίθεση με το 6% που ισχύει σε βιβλία, συναυλίες και θέατρο. Το δεύτερο αφορά την ανεξέλεγκτη πειρατεία, η οποία μας έφτασε στη δεύτερη θέση παγκοσμίως (αναλογικά) με τα περισσότερα παράνομα “κατεβάσματα”, με τεράστια διαφυγόντα ποσά, τόσο για τη βιομηχανία όσο και για το κράτος», απαντά σχετικά η κυρία Σουγανίδου. Σημειώνεται πως όλα τα παραπάνω συμβαίνουν μέσα σε ένα σύγχρονο περιβάλλον, όπου ολόκληρη η προαναφερθείσα αλυσίδα καλείται να μετασχηματιστεί για να ανταποκριθεί στις παγκόσμιες εξελίξεις. Η περίφημη οικιακή ψυχαγωγία, για παράδειγμα, η οποία στο εξωτερικό παράγει ήδη περισσότερα κέρδη με το καινούργιο διαδικτυακό προφίλ της, εδώ βρίσκεται σε εμβρυακό ακόμη στάδιο ή κινείται στην παρανομία.
Τι ταινίες, όμως, θα δούμε από την 1η Ιουνίου οπότε θα ανοίξουν (μόνο) οι θερινοί κινηματογράφοι; «Οι διανομείς έχουμε έτοιμες αρκετές ταινίες και από την πλευρά μας θα κυκλοφορήσουμε όσο περισσότερες καινούργιες αντέχουμε, μέσα στο πλαίσιο των δυνατοτήτων μας», λέει η κ. Σουγανίδου και από την απάντησή της καταλαβαίνουμε πως πολλά θα εξαρτηθούν από τους ακριβείς όρους με τους οποίους θα ανοίξουν τα σινεμά. Τα πρωτόκολλα υγείας και ασφάλειας είναι μέχρι σήμερα μάλλον ασαφή: για παράδειγμα, οι αίθουσες θα πρέπει να έχουν πληρότητα μόνο 40%, ωστόσο δεν διευκρινίζεται εάν οι κάποιοι μεγάλοι χώροι μπορούν να φιλοξενήσουν περισσότερους θεατές εφόσον τηρούνται αυστηρά οι αποστάσεις των 2 μέτρων. Ενα άλλο ζήτημα είναι το ωράριο. Με τους ισχύοντες κανόνες λειτουργίας των θερινών –οι οποίοι χρονολογούνται στη δεκαετία του 1930– και τις καθυστερήσεις που θα παρατηρηθούν σίγουρα λόγω των μέτρων ασφαλείας, είναι αμφίβολο εάν θα είναι εφικτές οι κλασικές δύο προβολές ημερησίως, ρίχνοντας αυτομάτως τα έσοδα στο μισό.
«Από την πλευρά μας έχουμε δεσμευθεί να τηρήσουμε απαρέγκλιτα όλα τα μέτρα. Και από το κοινό παίρνουμε θετικά μηνύματα, πιστεύω πως ο κόσμος θα έρθει στην αίθουσα. Για να συνεχίσει όμως η αλυσίδα του σινεμά να υπάρχει και την επόμενη μέρα, χρειάζονται ενισχύσεις. Ο κινηματογράφος, όπως και ο τουρισμός, είναι κλάδος άμεσα αναπτυξιακός, όπως έχει αποδειχθεί σε πολλές χώρες του εξωτερικού. Τα τελευταία χρόνια, με την πολύ θετική συνδρομή του ΕΚΟΜΕ, έχουμε μπει κι εμείς σε αυτόν τον δρόμο, ο οποίος δεν πρέπει τώρα να εγκαταλειφθεί. Δεν είμαστε επαίτες. Το σινεμά πρέπει να στηριχθεί και με τη σειρά του να βοηθήσει στην ανάπτυξη της χώρας».
ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ-kathimerini.gr