Με καθυστέρηση 1,5 έτους το ν/σ για εξετάσεις οδήγησης
Νέες τεχνολογίες και διχοτόμηση της διαδικασίας πρακτικής εξέτασης περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για τις εξετάσεις οδήγησης, που κατατέθηκε στη Βουλή. Η καθυστέρηση στην κατάθεσή του έχει προκαλέσει σημαντική αναστάτωση στο σύνολο της αλυσίδας των εμπλεκομένων, ενώ η αποχή των εξεταστών από τη διενέργεια εξετάσεων έχει θέσει σε ομηρία χιλιάδες υποψήφιους οδηγούς. Το σχέδιο νόμου «Δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, άλλες διατάξεις για τις άδειες οδήγησης και λοιπές διατάξεις» προβλέπει τη δημιουργία Σώματος Επιθεωρητών-ελεγκτών, το οποίο δεν θα διενεργεί τις εξετάσεις, αλλά θα βαρύνεται με την ευθύνη αξιολόγησης της διαδικασίας καθώς και διερεύνησης των καταγγελιών. Το Σώμα υπάγεται απευθείας στον υπουργό Υποδομών και αποτελείται από τον γενικό επιθεωρητή και 40 επιθεωρητές – ελεγκτές. Ο γενικός επιθεωρητής είναι μόνιμος υπάλληλος του υπουργείου Υποδομών, κάτοχος πτυχίου Πολυτεχνείου, ενώ οι επιθεωρητές-ελεγκτές είναι επίσης μόνιμοι υπάλληλοι κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ ή απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και με 6ετή τουλάχιστον προϋπηρεσία. Κάθε τετράμηνο θα ορίζονται μέσω ηλεκτρονικής κλήρωσης οι μισοί εξεταστές ως τακτικοί και οι υπόλοιποι ως αναπληρωματικοί. Πριν από κάθε εξέταση πραγματοποιείται πρόσθετη κλήρωση από την οποία προκύπτει το ζεύγος εξεταστή-υποψηφίου.
Η πρακτική εξέταση του υποψηφίου οδηγού χωρίζεται στην πορεία (πρώτο στάδιο) και στο δεύτερο στάδιο ειδικές δοκιμασίες (ελιγμοί). Προϋπόθεση για τη συμμετοχή υποψηφίου στο δεύτερο στάδιο είναι η επιτυχής ολοκλήρωση του πρώτου, για τη συμμετοχή στο οποίο πρέπει να έχει περάσει επιτυχώς τη θεωρητική εξέταση. Τα δύο στάδια της πρακτικής εξέτασης μπορούν να διεξαχθούν την ίδια ημέρα. Ο δάσκαλος οδήγησης βγαίνει από το όχημα, καθώς πλέον απαγορεύεται η παρουσία του εντός του οχήματος κατά τη διάρκεια της εξέτασης.
Εντός 4 μηνών από την ψήφιση του νομοσχεδίου θα καθοριστούν οι τεχνικές προδιαγραφές τις οποίες θα πρέπει να πληρούν τα εκπαιδευτικά οχήματα. Συγκεκριμένα, το όχημα θα πρέπει να διαθέτει διαδικτυακή σύνδεση με το κέντρο ελέγχου του υπουργείου Υποδομών, κάμερα με μικρόφωνο, που να απεικονίζει ευδιάκριτα ολόκληρη την καμπίνα του οχήματος ή τις θέσεις ανάβασης για τις περιπτώσεις των μοτοσικλετών. Παράλληλα, υπάρχει υποχρέωση ανάρτησης σε εμφανή σημεία πινακίδων που γνωστοποιούν ότι ο χώρος του οχήματος βιντεοσκοπείται. Αντίστοιχα βιντεοσκοπείται και η θεωρητική εξέταση. Προβλέπονται επίσης διοικητικές κυρώσεις σε εκπαιδευτές και υποψηφίους οδηγούς για παραβάσεις κατά τη διαδικασία ανάλογα με τη σοβαρότητα και τη συχνότητα υποτροπής.
Καθιερώνεται για πρώτη φορά στη χώρα η δυνατότητα συνοδευόμενης οδήγησης για άτομα 17 ετών. Οι υποψήφιοι 17χρονοι περνούν τις ίδιες διαδικασίες εξετάσεων και σε περίπτωση επιτυχίας βεβαιώνεται η ικανότητά τους για οδήγηση με συνοδεία οδηγού, ο οποίος πρέπει να είναι τουλάχιστον 30 ετών, να διαθέτει δίπλωμα οδήγησης τουλάχιστον 5 έτη και να μην έχει συγκεντρώσει κανέναν πόντο στο point system τον τελευταίο χρόνο.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ – kathimerini.gr