ΚΟΘ: Η πρόκληση του Ηρωδείου και οι ιδέες για φεστιβάλ κλασικής μουσικής
Μια μεγάλη συναυλία, όπως αυτή στο Ηρώδειο, στις 24 Ιουνίου 2022, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, με περισσότερα από 80 άτομα στη σκηνή, είναι «πάντα μια πρόκληση για να δείξουμε τις αρετές μας», λέει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η καλλιτεχνική διευθύντρια της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης και μαέστρος της συναυλίας Ζωή Τσόκανου.
Από το 2017 που βρίσκεται στο «τιμόνι» της ΚΟΘ είναι η τρίτη φορά που θα διευθύνει την Ορχήστρα στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού και κάθε φορά αισθάνεται το ίδιο τυχερή. «Νιώθουμε όλοι την ενέργειά του χώρου και την ιστορία που κουβαλάει», σημειώνει.
Στόχος είναι να παίξει η ΚΟΘ «καλά, καλή μουσική και να δείξουμε ότι είναι μια δυναμική ορχήστρα που εξελίσσεται, μια ορχήστρα που μπορεί να σταθεί δίπλα σε πολλές ευρωπαϊκές», λέει η κ. Τσόκανου.
Παρ’ όλες τις αγωνίες -ιδιαίτερα λόγω αστάθμητων παραγόντων όπως η covid- η καλλιτεχνική διευθύντρια της ΚΟΘ βλέπει την Ορχήστρα να εξελίσσεται και τονίζει ότι ενώ «με την πανδημία κάναμε πολλά βήματα πίσω όσον αφορά τη συχνότητα εμφάνισης και την επαφή με το κοινό, αλλά με το που άρχισαν οι ζωντανές συναυλίες υπάρχει μια καμπύλη που συνεχώς ανεβαίνει. Η ορχήστρα είναι σε ένα πολύ ωραίο σημείο, σίγουρα ανοδικό».
«Δεν πρέπει να ανησυχούμε για το μέλλον της κλασικής μουσικής»
Το αξιοσημείωτο, σύμφωνα με τη Ζωή Τσόκανου, δεν είναι μόνο ο ανοδικός αριθμός των ανθρώπων που παρακολουθούν τις συναυλίες της ΚΟΘ, αλλά ότι πρόκειται για ένα «ζωντανό και υγιές κοινό», όπως το χαρακτηρίζει.
«Βλέπουμε μια ωραία μίξη ηλικιών, μια μίξη αυτών που ακολουθούν την ορχήστρα και γενικά συναυλίες κλασσικής μουσικής και εκείνων που επιλέγουν κάποιες φορές να πάνε σε τέτοια συναυλία. Αυτή η υγιής μίξη μού δίνει τροφή για σκέψη. Αφενός ότι θέλουμε να εξελιχθεί περαιτέρω αυτή η δυναμική, αφετέρου ότι με τέτοιο κοινό δεν πρέπει να ανησυχούμε για το μέλλον της κλασικής μουσικής», υπογραμμίζει η μαέστρος.
Συνάντηση του Σουηδού βιολονίστα Daniel Lozakovich με νεαρούς μουσικούς
Στο πλαίσιο των εορτασμών της Ευρωπαϊκής Ημέρας Μουσικής, στις 21 Ιουνίου 2022, η ΚΟΘ θα δώσει στο Βασιλικό Θέατρο, στη Θεσσαλονίκη, συναυλία -με το ίδιο πρόγραμμα που θα εμφανιστεί τρεις ημέρες αργότερα στο Ηρώδειο- μαζί με τον νεαρό Σουηδό βιολονίστα Daniel Lozakovich, ο οποίος ερμηνεύει το «Κοντσέρτο για βιολί» του Τσαϊκόφσκι.
«Το παίξιμό του έχει στόφα μεγάλων βιολιστών», κάτι που εξηγεί το λόγο που σε πολύ νεαρή ηλικία -είναι μόλις 21 ετών- τον έχουν ήδη στηρίξει τα μεγαλύτερα ονόματα κλασικής μουσικής», σημειώνει η κ. Τσόκανου.
Στη Θεσσαλονίκη, μάλιστα, έχει προγραμματιστεί, νεαροί βιολιστές να συνομιλήσουν με τον Lozakovich, καθώς σύμφωνα με την καλλιτεχνική διευθύντρια της ΚΟΘ, «είναι πολύ σημαντικό όταν έρχεται ένας καλλιτέχνης, εκτός από το αποτύπωμα που αφήνει με τη συναυλία του, να έχει επαφές και σε προσωπικό επίπεδο, με ανθρώπους της πόλης και πόσο μάλλον με νεαρούς σπουδαστές».
Σπουδή για κάθε όργανο
Το πρόγραμμα των δύο συναυλιών -Βασιλικό και Ηρώδειο- ξεκινά με το «Λυρικό Ιντερμέτζο» του Έλληνα συνθέτη Γεώργιου Αξιώτη και ολοκληρώνεται με την ατμοσφαιρική συμφωνική σουίτα «Σεχραζάτ», που είναι βασισμένη στη διάσημη αραβική συλλογή παραμυθιών «Χίλιες και μια Νύχτες».
Σε αυτή, ο Ρίμσκι-Κόρσακοφ ενσωματώνει ανατολίτικα στοιχεία στη μουσική του και με μία πολύχρωμη ενορχήστρωση μεταδίδει την παραμυθένια ατμόσφαιρα μερικών εκ των γνωστών ιστοριών της Σεχραζάτ, που διατηρούσαν αμείωτο το ενδιαφέρον του Σουλτάνου Σαχριάρ και την κρατούσαν στη ζωή. «Η “Σεχραζάτ” είναι σαν μια σπουδή τόσο δεξιοτεχνική όσο και μουσική για κάθε όργανο. Έχει πολλά σόλο, πολλές τεχνικές δυσκολίες, σαν να περνάει η δυσκολία από ομάδα σε ομάδα της ορχήστρας και όλοι ουσιαστικά περνάμε ένα τεστ σε αυτό το έργο και δείχνουμε πραγματικά τι μπορούμε να κάνουμε», σημειώνει η Ζωή Τσόκανου.
Το Φεστιβάλ Οδησσού «γέννησε»… φεστιβαλικές ιδέες
«Το ζήσαμε όλοι σαν ένα όνειρο. Ξαφνικά έγινε η Θεσσαλονίκη ένα κέντρο, που μαζεύτηκαν υπέροχοι καλλιτέχνες, οι οποίοι έδωσαν σε όλους μας έμπνευση. Ήταν μια γιορτή της μουσικής στην πόλη. Τόσες πολλές, καταπληκτικές συναυλίες, τόσο κοντά η μία με την άλλη», σημειώνει η μαέστρος, λίγες ημέρες μετά την ολοκλήρωση του Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής της Οδησσού, το οποίο, λόγω πολέμου, «μετακόμισε» φέτος στη Θεσσαλονίκη, με διοργανωτή το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την ΚΟΘ και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.
Η Ζωή Τσόκανου σημειώνει ότι ήταν η πρώτη φορά που η πόλη έζησε «φεστιβαλική ατμόσφαιρα κλασικής μουσικής», για να προσθέσει ότι «αυτό το τετραήμερο μας έδωσε πολλές ιδέες, για ένα φεστιβάλ κλασικής μουσικής που θα μπορούσε άνετα να το υποστηρίξει η Θεσσαλονίκη.