Κινδυνεύουν με «κανόνι» τα ΕΛΤΑ – Άθλος η πληρωμή των μισθών
Από την είσπραξη της επιχορήγησης ύψους €15 εκατ. από την καθολική υπηρεσία εξαρτάται η έγκαιρη καταβολή της μισθοδοσίας του πρώτου 15νθήμερου του μήνα. Ιδιαίτερα δύσκολη η πληρωμή της μισθοδοσίας τους επόμενους μήνες. Πώς θα απομακρυνθούν, μέσω εθελουσίας και κινήτρων, 2000 εργαζόμενοι, σύμφωνα με το πλάνο εξυγίανσης της PwC. Γιατί η εταιρεία των 6.000 εργαζομένων φαίνεται ότι δύσκολα θα μπορούσε να γλυτώσει το ατύχημα.
Στην είσπραξη περίπου 15 εκατ. ευρώ, από την καθολική υπηρεσία (η υποχρέωση για αποστολή και στην πιο απομακρυσμένη περιοχή αλληλογραφίας) στηρίζεται, για τον μήνα Φεβρουάριο, η έγκαιρη καταβολή της μισθοδοσίας, συνολικού ύψους 18 εκατ. ευρώ, των περίπου 6 χιλιάδων υπαλλήλων των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Για τον Μάρτιο και τους υπόλοιπους μήνες; Το μέλλον είναι παραπάνω από αβέβαιο. Σήμερα, Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου, η εταιρεία θα πρέπει να καταβάλει τις αποδοχές του πρώτου δεκαπενθήμερου, ενώ το υπόλοιπο ποσό θα πληρωθεί τέλος του μήνα.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, χθες Τετάρτη, για τυπικούς λόγους, τα 15 εκατ. ευρώ δεν υπήρξε δυνατόν να εκταμιευθούν. Αυτό σημαίνει ότι τα ΕΛΤΑ ενδέχεται σήμερα να κηρύξουν στάση πληρωμών εκτός κι αν κάνει την εμφάνισή του ο “από μηχανής θεός”. Σε αυτόν, εξάλλου, πιστεύουν ορισμένοι που αναφέρουν ότι το θρίλερ αυτό έχει “παιχτεί” αρκετές φορές την τελευταία τετραετία, αλλά είχε, πάντοτε, αίσιο τέλος. Ωστόσο, σύμφωνα με ενημερωμένες πηγές, αλλά και βάσει όσων αναφέρει η έκθεση αναδιάρθρωσης της PriceWaterhooseCoopers, που έχει επεξεργαστεί το Capital.gr, κάθε περιθώριο έχει εξαντληθεί και το χειρόφρενο έχει λυθεί στα ΕΛΤΑ.
Οι αριθμοί δεν βγαίνουν
Όπως πρώτο είχε αποκαλύψει το Capital.gr, πριν από δύο χρόνια, τα ΕΛΤΑ βρίσκονται αντιμέτωπα με ένα μη διαχειρίσιμο ταμειακό έλλειμμα. Τότε, η Διεύθυνση Οικονομικών της κρατικής εταιρείας στην οικονομική αναφορά της για το εννεάμηνο του 2016, τοποθετούσε σε μηνιαία βάση το έλλειμμα σε 4 εκατ. ευρώ. Πλέον, το μέγεθος αυτό, σύμφωνα με την έκθεση αναδιάρθρωσης της PriceWaterhooseCoopers, τοποθετείται σε 7 εκατ. ευρώ ή σε 86 εκατ. ευρώ για το 2019.
Στα αρνητικά ταμειακά διαθέσιμα για καθημερινές ανάγκες (working capital) προστίθενται ληξιπρόθεσμες οφειλές, ύψους 32,5 εκατ. ευρώ, με τις μεγαλύτερες να είναι προς ασφαλιστικά ταμεία (21 εκατ.) και ΟΤΑ-ΕΡΤ (5,9 εκατ.), σύμφωνα με το σχέδιο αναδιάρθρωσης. Ως εκ τούτου, το συνολικό ταμειακό έλλειμμα (86+32,5) ανέρχεται για φέτος σε 118,5 εκατ. ευρώ.
Εάν ληφθεί υπόψη ότι το ετήσιο κόστος μισθοδοσίας των ΕΛΤΑ ανέρχεται σε 220 εκατ. ευρώ ή σε περίπου 18 εκατ. ευρώ, σε μηνιαία βάση, γίνεται κατανοητό γιατί η εταιρεία δεν είναι σε θέση να πληρώσει ούτε τους μισθούς. Σήμερα θα πρέπει να καταβάλει περίπου 9 εκατ. ευρώ.
Κατά το σχέδιο “σωτηρίας” των ΕΛΤΑ, εάν δεν υπάρξει καμία παρέμβαση, η σωρευτική λειτουργική ζημιά (EBITDA) το διάστημα 2019-2021 θα ανέλθει από 181 έως 202 εκατ. ευρώ. Με άλλα λόγια, το αρνητικό ebitda, που υπολογίζεται σε -35,5 εκατ. ευρώ για το 2018, εκτοξεύεται σε -67 εκατ. για το 2021, εάν δεν ληφθούν μέτρα. Αντίστοιχα, με την παραδοχή ότι η εταιρεία θα εισπράξει την τριετία 45 εκατ. ευρώ από την καθολική υπηρεσία, τότε σωρευτικά το ταμειακό έλλειμμα θα διαμορφωθεί το διάστημα 2019-2021 σε περίπου 233 εκατ. ευρώ.
Οι συνδικαλιστές θεωρούν ότι εάν τα ΕΛΤΑ εισέπρατταν 250-300 εκατ. ευρώ από την καθολική υπηρεσία (τόσο τοποθετούν τις συνδεόμενες με αυτήν οφειλές), η εταιρεία θα γλύτωνε τα χειρότερα. Ωστόσο, όπως αναφέρουν ενημερωμένες πηγές, τα ΕΛΤΑ θα μπορούσαν να εισπράξουν από καθολική υπηρεσία μόνο 170 εκατ. ευρώ, αλλά ακόμη ο φάκελος για τη συγκεκριμένη επιχορήγηση δεν έχει κατατεθεί προς έγκριση στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού.
Με άλλα λόγια, τα ΕΛΤΑ θα μπορούσαν να εισπράξουν άμεσα, ενδεχομένως, σήμερα μόλις 15 εκατ. ευρώ, ποσό που αφορά την αποζημίωση από την καθολική υπηρεσία του 2017 και αρκεί για τμήμα μόνο των εξόδων μισθοδοσίας.
Αλλάζουν ή βουλιάζουν
Τα ΕΛΤΑ μπορούν να γλυτώσουν τη στάση πληρωμών, εάν εφαρμόσουν το σχέδιο εξυγίανσης της PwC, το οποίο όμως, δεν έχει ακόμη εγκρίνει το υπουργείο Οικονομικών, ενώ δεν τυγχάνει αποδοχής από τους εργαζόμενους από τους οποίους 968, 695 και 373 προβλέπεται ότι θα αποχωρήσουν, μέσω εθελουσίας και συνταξιοδοτικών κινήτρων, τα έτη 2019, 2020 και 2021, αντίστοιχα.
Ειδικότερα, το πρόγραμμα εξυγίανσης:
– υπολογίζει το κόστος της εθελουσίας εξόδου σε περίπου 192 εκατ. ευρώ
– εκτιμά την καθαρή μισθολογική εξοικονόμηση την περίοδο 2019-28 σε 230 εκατ. ευρώ
-υπολογίζει ότι από τα 652 καταστήματα μόλις τα 274 συνεισφέρουν το 80% του εσόδου λιανικής, ενώ 378 καταστήματα αντιστοιχούν σε μόλις 20% του εσόδου λιανικής. Και από αυτά 103 έχουν έναν μόνο τακτικό υπάλληλο, 96 εμφανίζουν ετήσια έσοδα λιγότερα από 60 χιλ. ευρώ και 16 είναι σε απόσταση μικρότερη των 2,5 χλμ. από κεντρικό κατάστημα των ΕΛΤΑ. Σε περίπου, δηλαδή 215 (103+96+16) θα πρέπει να μπει λουκέτο.
– τοποθετεί τα απαιτούμενα κεφάλαια- πλέον της ετήσιας επιχορήγησης για την καθ.υπηρεσία- για τη διατήρηση της ρευστότητας και την εξυγίανση, για το διάστημα 2019-2022, σε 290 εκατ. ευρώ.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου – capital.gr