ΕΛΛΑΔΑ

Καταναλωτικές δαπάνες: Ποιοι κλάδοι βυθίζονται, ποιοι αντέχουν

Απογοητευτικές οι εκτιμήσεις για το α’ εξάμηνο

Τις αρνητικές επιπτώσεις του κορωνοϊού και των περιοριστικών μέτρων στο καταναλωτικό κλίμα επιβεβαιώνει έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), η οποία πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2020 σε δείγμα 916 ατόμων.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έρευνα, η οποία δημοσιεύθηκε σήμερα:

  • Οι δαπάνες για αγορές προϊόντων αντιπροσωπεύουν περίπου το 31% των συνολικών δαπανών.
  • Η κύρια κατηγορία αγορών (σ.σ. περίπου οι μισές δαπάνες) αφορά τα τρόφιμα – ποτά με ποσοστό 49%, σημειώνοντας αύξηση κατά οκτώ ποσοστιαίες μονάδες το 2020 σε σχέση με το 2019.
  • Η εστίαση, η οποία το 2019 βρισκόταν στη 2η θέση, υποχώρησε από 12% σε μόλις 5%. Παρομοίως, τα εισιτήρια – ξενοδοχεία διολίσθησαν από 5% σε 1%.
  • Αύξηση, αντίθετα, παρουσίασαν τα ηλεκτρικά – ηλεκτρονικά είδη, με το μερίδιό τους να διαμορφώνεται από 7% το 2019 σε 15% το 2020.

Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας του ΣΕΛΠΕ, οι προοπτικές των καταναλωτών αναμένονται δυσοίωνες και στο α’ εξάμηνο του 2021. Ειδικότερα:

  • Το 44% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το α΄ εξάμηνο 2021 θα είναι μειωμένες, ενώ μόλις το 10% ότι θα είναι αυξημένες.
  • Το ίδιο ισχύει και για τις υπηρεσίες (σ.σ. εισιτήρια, εστίαση), καθώς το 30% αναμένει μείωση και μόλις το 18% αύξηση.
  • Αυξητική τάση καταγράφεται όμως, για τις πάγιες δαπάνες, όπως λογαριασμοί (20% αύξηση έναντι 8% μείωση) και φορολογία (19% αύξηση έναντι 8% μείωση).