ΤΕΧΝΕΣ

Θόδωρος Αγγελόπουλος: Ανέκδοτο υλικό από τα μοιραία γυρίσματα

Θόδωρος Αγγελόπουλος: Ανέκδοτο υλικό από τα μοιραία γυρίσματα
28 Δεκεμβρίου 2011, 10.42. Οι μέρες των γυρισμάτων ήταν είκοσι και άλλες τόσες είναι οι εικόνες της έκθεσης

Ο Ν. Νικολόπουλος ήταν ο φωτογράφος πλατό στην τελευταία ταινία του σκηνοθέτη και στην έκθεσή του παρουσιάζει ανέκδοτο υλικό από τα γυρίσματα

«Οι μέρες των γυρισμάτων ήταν είκοσι, τόσες ήθελα να είναι και οι εικόνες». Τυπωμένες σε μεγάλη διάσταση και format οριζόντιο, για να υπάρχει ο συσχετισμός με το κινηματογραφικό έργο, συνθέτουν στην πραγματικότητα μια έκθεση-εγκατάσταση. Τόσο η αυστηρή επιλογή των φωτογραφιών όσο και ο τρόπος παρουσίασής τους βάζουν τον επισκέπτη σε μια ατμόσφαιρα αντίστοιχη με εκείνη των γυρισμάτων. «Δεν πρόκειται μόνον για τη φωτογραφική αποτύπωση κάποιων κινηματογραφικών στιγμών. Θέλουμε να δημιουργήσουμε τους όρους ενός βιώματος», λέει ο σκηνοθέτης, κινηματογραφιστής και φωτογράφος Νίκος Νικολόπουλος. Υπήρξε ο φωτογράφος πλατό για την ταινία «Η άλλη θάλασσα», την τελευταία που σκηνοθέτησε ο Θόδωρος Αγγελόπουλος και τώρα παρουσιάζει τη δουλειά του, που προέκυψε από εκείνη τη συνεργασία.

Μιλώντας με τον κ. Νικολόπουλο για το υλικό της φωτογραφικής έκθεσης-εγκατάστασης, με τίτλο «Γεφυροποιός», που εγκαινιάζεται στο τέλος του μήνα (29.1) στη μεγάλη αίθουσα του Πολιτιστικού Κέντρου «Μελίνα» του Δήμου Αθηναίων, δεν μπορούμε παρά να αναφερθούμε σε εκείνες τις περίπου τρεις εβδομάδες των γυρισμάτων της «Άλλης θάλασσας». Στις 24 Ιανουαρίου συμπληρώνονται δέκα χρόνια από το τραγικό δυστύχημα που κόστισε τη ζωή του σπουδαίου σκηνοθέτη και η συγκεκριμένη έκθεση αποτελεί φόρο τιμής και αγάπης σε εκείνον και το καλλιτεχνικό του έργο.

2 Ιανουαρίου 2012, 22.50.

Ο ίδιος, σχεδόν μέλος του συνεργείου, ήταν παρόν και φωτογράφιζε καθημερινά και όλες τις ώρες στα γυρίσματα. Οι περισσότερες από τις φωτογραφίες που πρόκειται να εκτεθούν είναι ανέκδοτες. Αυτά τα 20 μεγάλου μεγέθους τυπώματα που θα αναρτηθούν στην ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα, σύμφωνα με τη μουσειογραφική πρόταση που συνυπογράφουν οι επιμελητές της έκθεσης, ο καλλιτέχνης και η αρχιτέκτων Μαρία Μανέτα, έχουν επιλεγεί από ένα πλούσιο υλικό που διαθέτει ο φωτογράφος.

«Το σκεπτικό της έκθεσης είναι η κατασκευή ενός “ιερού” της κινηματογραφικής τέχνης: οι επισκέπτες θα εισδύουν στον “ενδιάμεσο χώρο” μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας, καλούμενοι άλλοτε να ξεχωρίσουν τη μία από την άλλη, άλλοτε να συμμετάσχουν τελετουργικά στη σύζευξή τους», αναφέρουν οι επιμελητές: ο επιμελητής εκθέσεων και δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ, Χριστόφορος Μαρίνος, σε συνεργασία με τον Βαγγέλη Ιωακειμίδη.

24 Ιανουαρίου 2012, 16.59.

Δύο μήνες ήταν προγραμματισμένο να διαρκέσουν τα γυρίσματα της «Αλλης θάλασσας», που δυστυχώς τερματίστηκαν το βράδυ της 24ης Ιανουαρίου 2012. «Επιλέξαμε η έκθεση να γίνει αυτούς τους χειμωνιάτικους μήνες, επειδή η εποχή είναι αντίστοιχη με εκείνη των γυρισμάτων. Σκοπός μας ήταν οι συνθήκες –το φως, ο καιρός– να πλησιάζουν όσο το δυνατόν πιο κοντά σε αυτές που βιώναμε στην ταινία. Η ιδέα είναι ο χώρος να υποβάλει στον θεατή ησυχία και ηρεμία. Κάποιες εικόνες θα αναρτηθούν στους τοίχους και κάποιες θα αιωρούνται στο κέντρο της μεγαλύτερης αίθουσας κρεμασμένες από το ταβάνι και φωτισμένες με tubes. Ο φωτισμός, επικεντρωμένος σε αυτές, δημιουργεί μια εσωτερικότητα. Αυτό θα διευκολύνει τον επισκέπτη να “μπει” στο περιβάλλον που έχουμε επινοήσει. Στην ουσία δεν πρόκειται για περιγραφή της κινηματογραφικής πράξης, αλλά για ένα προσωπικό χρονολόγιο, που βασίζεται στην προσωπική επαφή που είχα με το έργο και τον δημιουργό του στη διάρκεια των γυρισμάτων», λέει ο κ. Νικολόπουλος.

10 Ιανουαρίου 2012, 15.23. Εικονίζεται ο Τόνι Σερβίλο.

Έχοντας μεγάλη εμπειρία ως φωτογράφος πλατό –με περισσότερες από 35 ταινίες μεγάλου μήκους στο ενεργητικό του–, θέλουμε να μας μεταφέρει τις εντυπώσεις από εκείνη τη συνεργασία με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο. «Αυτό που έβλεπα να γίνεται ήταν μια καλλιτεχνική πράξη», σχολιάζει. «Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος υπήρξε άνθρωπος με μεγάλη γοητεία και δημιουργούσε γύρω του μια ατμόσφαιρα που σε κρατούσε εκεί. Οσοι εργάζονταν μαζί του εμπνέονταν από τη δουλειά του. Ο τίτλος της έκθεσης, “Γεφυροποιός”, δηλώνει στην ουσία μια πολλαπλή σύζευξη. Ενώνει αυτό που συνέβαινε μπροστά από την κάμερα και το έργο που γινόταν πίσω, στη δική μου πλευρά. Στην ουσία αυτό το τελευταίο δημιουργεί με τη σειρά του έναν καινούργιο κόσμο, τον κόσμο των ανθρώπων που εργάζονταν για την ταινία. Ολα τα χρόνια που δουλεύω βρίσκομαι ανάμεσα σε αυτούς τους δύο κόσμους».

Διοργάνωση ΟΠΑΝΔΑ, διάρκεια έως 2.3.

Μάρω Βασιλειάδου – kathimerini.gr