ΕΛΛΑΔΑ

Θεσσαλονίκη: Κατά της απόσπασης των αρχαίων στη Βενιζέλου

Έκκληση στο υπουργείο Πολιτισμού να απορρίψει την πρόταση απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στον σταθμό μετρό Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη απευθύνει η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ).

Συντασσόμενη με πολλούς επιστημονικούς φορείς, η ΕΛΛΕΤ υποστηρίζει ότι η ανεκτίμητη αξία των αρχαιοτήτων και η αυθεντικότητα του αρχαιολογικού χώρου θα χαθούν οριστικά με την απόσπασή τους, ενώ θα οδηγήσουν σε πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση το έργο.

Ενόψει της εξέτασης, απόψε, από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο της νέας μελέτης που υπέβαλε η «Αττικό Μετρό» (η οποία υποστηρίζει ως ασφαλέστερη, ταχύτερη και οικονομικότερη την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων), η ΕΛΛΕΤ διοργάνωσε χθες συνέντευξη Τύπου, μαζί με φορείς που υποστηρίζουν την in situ παραμονή των αρχαιοτήτων. «Στη ζωή των πόλεων υπάρχουν κάποιες αποφάσεις που είναι τόσο σημαντικές, που βαραίνουν το μέλλον τους», ανέφερε η πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας, Λυδία Καρρά. «Μια τέτοια περίπτωση είναι οι αρχαιότητες που αποκαλύφθηκαν στην Εγνατία Οδό. Είναι ένα μοναδικό εύρημα για την ιστορία της Θεσσαλονίκης, που πρέπει να διασωθεί ως σύνολο. Πριν από 4 χρόνια έγινε μεγάλη επιστημονική συζήτηση για το θέμα και καταλήξαμε όλοι να συμφωνήσουμε στη διατήρηση των αρχαιοτήτων. Τι άλλαξε τώρα; Πιστεύουμε ότι σε τέτοια θέματα δεν πρέπει να χωρά πολιτική διαχείριση».

Με την ΕΛΛΕΤ συντάχθηκαν χθες εκπρόσωποι από την Europa Nostra, την Ελληνική Επιτροπή Βυζαντινών Σπουδών, τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων, τη Χριστιανική Αρχαιολογική Εταιρεία, την Εταιρεία Ερευνας και Προώθησης Αναστήλωσης Μνημείων, την Πανελλήνια Ενωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων, την Κίνηση Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, καθώς και καθηγητές του ΕΜΠ και του ΑΠΘ. «Παρακολουθούμε το έργο με αγωνία», ανέφερε η κ. Πολυξένη Βελένη, προϊσταμένη της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠΠΟ και μέλος του ΚΑΣ. Οπως εκτιμά, η διαχείριση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Αγίας Σοφίας είναι ενδεικτικό του τι μπορεί να συμβεί και στη Βενιζέλου. «Το 2012 κόπηκαν και αφαιρέθηκαν 73 μέτρα της Κεντρικής Οδού και μεταφέρθηκαν στο Καλοχώρι της Θεσσαλονίκης. Είχαν πει ότι θα επαναφέρουν τα 45 μέτρα, τελικά όμως αποδείχθηκε ότι δεν υπήρχε μελέτη επανατοποθέτησης. Εκ των υστέρων ανακάλυψαν ότι δεν υπήρχε χώρος στον σταθμό». Επεσήμανε δε ότι τους τελευταίους μήνες έχουν σταματήσει οι εργασίες σε όλο το έργο και όχι μόνο στους επίμαχους σταθμούς.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ-kathimerini.gr