Η θεοποίηση του… Dettol και η επιστροφή στη φασολάδα
Ξέχειλα καρότσια, υπάλληλοι που παραλαμβάνουν συνεχώς φορτία και τοποθετούν προϊόντα στα ράφια, καταναλωτές που περιμένουν ως «μάννα εξ ουρανού» τα αντισηπτικά μαντιλάκια και έχουν ως θεό τους το Dettol, ουρές στα ταμεία και αναμονή άνω της μισής ώρας.
Επιπλέον, οι Ελληνες καταναλωτές φαίνεται να «ανακαλύπτουν» ξανά τη μεσογειακή διατροφή και την επιστροφή στις ρίζες αγοράζοντας φασόλια και άλλα όσπρια, ενώ επιστρέφουν στο γάλα που μεγάλωσε τις παλαιότερες γενιές, το εβαπορέ.
Πρόκειται για σκηνές που διαδραματίζονται τις τελευταίες τρεις εβδομάδες στα ελληνικά σούπερ μάρκετ, οι οποίες αναμένεται να συνεχισθούν και το επόμενο διάστημα, καθώς οι καταναλωτές υπό τον φόβο μιας γενικευμένης καραντίνας, υπεραποθεματοποιούν τρόφιμα μακράς διαρκείας και είδη απολύμανσης χεριών και επιφανειών.
Αιφνιδιασμός
Η αύξηση των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ ήδη κατά την πρώτη εβδομάδα εμφάνισης του κοροναϊού στην Ελλάδα, όπως αυτή αποτυπώνεται στα στοιχεία των εταιρειών ερευνών αγοράς, ξεπέρασε ακόμη και τις αρχικές εκτιμήσεις των ίδιων των επιχειρήσεων του κλάδου που έκαναν λόγο για αύξηση της τάξης του 15%-20%.
Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Nielsen την περίοδο από τις 24 Φεβρουαρίου 2020 έως την 1η Μαρτίου 2020, την εβδομάδα δηλαδή πριν από την Καθαρά Δευτέρα που ήταν και η εβδομάδα κατά την οποία ανακοινώθηκαν τα πρώτα κρούσματα κοροναϊού στην Ελλάδα, οι συνολικές πωλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων ενισχύθηκαν κατά 23,9% σε αξία σε σύγκριση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2019 (σ.σ. αντίστοιχη θεωρείται η περυσινή εβδομάδα προ της Καθαράς Δευτέρας, η οποία ήταν από τις 4 Μαρτίου έως τις 10 Μαρτίου 2019).
Ωστόσο, πολύ μεγαλύτερη ήταν η αύξηση των πωλήσεων σε αξία σε συγκεκριμένες ομάδες προϊόντων και δη στα προϊόντα οικιακής χρήσης, καθώς και στα προϊόντα προσωπικής περιποίησης, όπου καταγράφηκε άνοδος του τζίρου κατά 44,2% και 40,4% αντιστοίχως. Στα επιμέρους είδη των ομάδων αυτών καταγράφηκε ακόμη και οκταπλασιασμός των πωλήσεων σε σύγκριση με πέρυσι.
Ρεκόρ τα καθαριστικά
Τα πρωτεία κατέχουν, όπως ήταν αναμενόμενο, τα υγρά καθαριστικά απολυμαντικά, οι πωλήσεις των οποίων αυξήθηκαν σε ετήσια βάση κατά 721%, ακολουθούν τα αντιβακτηριδιακά μαντιλάκια με άνοδο πωλήσεων κατά 709,3%, τα αντισηπτικά υγρά με 495,5% αύξηση τζίρου, τα σαπούνια (υγρά και μπάρες) με αύξηση 204%.
Στις επόμενες θέσεις από πλευράς μεταβολών στην αξία πωλήσεων βρίσκεται το αλεύρι –συμπεριφορά που θυμίζει μάλλον πολύ παλιές εποχές– με αύξηση του τζίρου κατά 142% και ακολουθούν τρόφιμα μακράς διαρκείας, όπως τα ζυμαρικά (140,1%), τα όσπρια (136,4%) και το ρύζι (126,2%).
Η κατηγορία του γάλακτος εβαπορέ, ένα γάλα που μεγάλωσε τις παλαιότερες γενιές, αλλά πλέον χρησιμοποιείτο σχεδόν αποκλειστικά στη ζαχαροπλαστική και ως προσθήκη στον καφέ, παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Αν και το 2006 αποτελούσε σχεδόν το 1/3 της συνολικής αγοράς γάλακτος, σήμερα αποτελεί μόλις το 21% (σε όγκο) της κατηγορίας του λευκού γάλακτος και το 16% σε αξία. Τον περασμένο Ιούνιο, άλλωστε, η Vivartia αποφάσισε να κλείσει το εργοστάσιο παραγωγής του γάλακτος εβαπορέ, το γνωστό σε όλους «Γάλα Βλάχας», κρίνοντας ασύμφορη τη λειτουργία του, δεδομένων μάλιστα των χαμηλών πωλήσεων συνολικά για την κατηγορία. Την πρώτη εβδομάδα κρουσμάτων κορωνοϊού στην Ελλάδα οι πωλήσεις γάλακτος εβαπορέ αυξήθηκαν κατά 90,7%.
Υψηλοί τζίροι
Σύμφωνα, εξάλλου, με την άλλη εταιρεία ερευνών αγοράς, IRI Hellas, την επίμαχη εβδομάδα καταγράφηκε αύξηση αξίας πωλήσεων πάνω από 100% σε 12 κατηγορίες προϊόντων, ενώ από τη θεαματική αύξηση των πωλήσεων στις 54 βασικές κατηγορίες προϊόντων τα σούπερ μάρκετ έβαλαν στα ταμεία τους –υπό τη μορφή μεικτού τζίρου– και μόνο από τις 54 αυτές κατηγορίες 24,2 εκατ. ευρώ περισσότερα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Συγκεκριμένα, οι 54 κατηγορίες με τις περισσότερες πωλήσεις το εξεταζόμενο διάστημα έκαναν τζίρο 60,91 εκατ. ευρώ, έναντι 36,71 εκατ. ευρώ πέρυσι, αύξηση δηλαδή κατά 65,9%.
Την ίδια ώρα παρατηρείται εμπλοκή στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, τα οποία στην καλύτερη περίπτωση παραδίδουν πλέον τις παραγγελίες ύστερα από πέντε ημέρες από τη στιγμή που τις παραλαμβάνουν από τους καταναλωτές.
Ανέπαφες παραδόσεις κατ’ οίκον
Παράδοση χωρίς επαφή ή παράδοση από υπαλλήλους που περισσότερο θα μοιάζουν με χειρουργούς επί το έργον είναι μερικά από τα μέτρα που λαμβάνουν τα σούπερ μάρκετ, αλλά και οι υπηρεσίες παράδοσης γευμάτων κατ’ οίκον τόσο για να προστατέψουν το προσωπικό τους όσο και για να μην κλονισθεί η εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Για παράδειγμα, το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ e-fresh.gr ενημερώνει τους καταναλωτές, μέσω της ιστοσελίδας του, ότι από τις 11 Μαρτίου 2020 πέραν των μέτρων προσωπικής υγιεινής οι οδηγοί θα παραδίδουν τα ψώνια φορώντας ειδική μάσκα προστασίας και γάντια μιας χρήσης. Επίσης, οι οδηγοί έχουν λάβει οδηγία να χρησιμοποιούν το απολυμαντικό έπειτα από κάθε παράδοση παραγγελίας. H Wolt, εταιρεία παράδοσης έτοιμων γευμάτων στο σπίτι, παρέχει τη δυνατότητα στους πελάτες να επιλέξουν «Παράδοση χωρίς επαφή», καθιστώντας δυνατή την παράδοση φαγητού στην πόρτα ή στην είσοδο της κατοικίας.
ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ-kathimerini.gr