Η Ελλάδα αλλάζει… πίστα
Βιντεοπαιχνίδια made in Greece στο Nordic Game
Στην Ελλάδα όταν μιλάμε για βιντεοπαιχνίδια, ο περισσότερος κόσμος φέρνει στον νου του αποβλακωμένους νεαρούς να περνούν εκατοντάδες ώρες μπροστά από οθόνες· γενικώς εκείνο που το ανεχόμαστε διότι «παιδιά είναι» και πάντως όχι κάτι που μπορεί να προσφέρει ουσιαστικά στην κοινωνία. Πέραν του γεγονότος πως τα πράγματα έχουν αλλάξει αισθητά και με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια κάθε είδους (κονσόλες, υπολογιστής, κινητά κ.ο.κ.) ασχολούνται πια σταθερά και οι ενήλικες, εκείνο που είναι αδύνατο να αγνοηθεί είναι η δεσπόζουσα θέση που καταλαμβάνει η βιομηχανία των games στο σύνολο της σύγχρονης οικιακής διασκέδασης.
Πόσοι για παράδειγμα γνωρίζουν πως ο παγκόσμιος τζίρος του συγκεκριμένου κλάδου ξεπερνά αρκετά εκείνον του κινηματογράφου και της μουσικής μαζί; To 2020 και με τη… βοήθεια της καραντίνας, υπολογίζεται πως το συγκεκριμένο ποσό θα φτάσει τα 180 δισ. δολάρια(!), μόνο από τις ηλεκτρονικές αγορές.
Πίσω βέβαια από όλο αυτό το οικοδόμημα υπάρχουν οι άνθρωποι που σχεδιάζουν τα βιντεογκέιμ, κάποιοι από τους οποίους το κάνουν και στη χώρα μας. «Στην Ελλάδα η βιομηχανία βρίσκεται σε ενδιαφέρον σημείο, μεγαλώνουμε σιγά σιγά. Αυτό που πολύς κόσμος δεν γνωρίζει είναι πως game developer δεν είναι μόνο ο προγραμματιστής, αλλά και ο καρτουνίστας, ο designer, ο αρχιτέκτονας, ο τεχνικός ήχου, οποιοσδήποτε ασχολείται με τη δημιουργία ενός ψηφιακού παιχνιδιού. Εδώ προς το παρόν οι εταιρείες δουλεύουν και στην ανάπτυξη παιχνιδιών πέραν της ψυχαγωγίας (εκπαίδευση, ανθρώπινο δυναμικό, υγεία κ.ά.) προκειμένου να έχουν παραπάνω έσοδα», μας λέει ο Βασίλης Καραβασίλης, μάνατζερ της Envy Softworks και πρόεδρος του Συλλόγου Δημιουργών Ψηφιακών Παιχνιδιών Ελλάδας.
Το εκπληκτικό «Assassin’s Creed Odyssey» της Ubisoft, πέρα από το ελληνικό θέμα του, έχει εν μέρει και ελληνική ταυτότητα κατασκευής.
Οπως ανακοινώθηκε πρόσφατα, η εταιρεία του μαζί με πέντε ακόμα, θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στη σπουδαία έκθεση Nordic Game, η οποία πραγματοποιείται κάθε χρόνο στο Μάλμε της Σουηδίας, με όλες τις μεγάλες δυνάμεις του παγκόσμιου gaming παρούσες. Λόγω πανδημίας η φετινή διοργάνωση μεταφέρθηκε στα τέλη Νοεμβρίου κι εκεί για πρώτη φορά η Ελλάδα θα έχει το δικό της περίπτερο, χάρη σε μια πρωτοβουλία του ΕΚΟΜΕ.
Ο πρόεδρος του Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων, Πάνος Κουάνης, μας λέει σχετικά: «Εξαρχής είδαμε το μεγάλο κενό που υπήρχε στον συγκεκριμένο τομέα στη χώρα μας, ιδιαίτερα συγκριτικά με ό,τι συμβαίνει στο εξωτερικό. Πρόκειται καθαρά για μια βιομηχανία υπηρεσίας, δεν χρειάζεται πρωτογενής τομέας παραγωγής, επομένως πιστεύουμε ότι μπορεί σχετικά εύκολα να αναπτυχθεί στην Ελλάδα. Το σύστημα cash rebate του 35% (σ.σ. το ίδιο που ισχύει για σινεμά και τηλεόραση) πρόσφατα ξεκίνησε και για τα παιχνίδια· αυτή τη στιγμή έχουμε δύο αιτήσεις από εγχώριους παραγωγούς και ο στόχος μας είναι διπλός: να υποστηρίξουμε την ντόπια αγορά και ταυτόχρονα να προσελκύσουμε μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού».
Αυτό το τελευταίο θα ήταν ευχής έργον, όπως μας λέει ο Β. Καραβασίλης, μιας και θα σήμαινε περισσότερες δουλειές, πολύτιμη εμπειρία και προβολή των ικανοτήτων και της τεχνογνωσίας που όντως οι Ελληνες developers διαθέτουν. Αλλωστε, κάποια πρώτα δείγματα ήδη υπάρχουν. Πριν από δύο χρόνια η Ubisoft κυκλοφόρησε το «Assassin’s Creed Odyssey», ένα παιχνίδι εμπνευσμένο από την αρχαία Ελλάδα και με μπάτζετ που θα ζήλευαν τα μεγάλα χολιγουντιανά μπλοκμπάστερ. Ολόκληρο το ηχητικό κομμάτι της παραγωγής, συμπεριλαμβανομένου του ελληνόφωνου voice over ανατέθηκε σε ντόπιες εταιρείες, με αρτιότατα αποτελέσματα. Το επόμενο βήμα είναι να πειστούν μεγέθη όπως η Ubisoft (το έχει κάνει ήδη στη Βουλγαρία) ή η Blizzard να ανοίξουν στούντιο εδώ, κάτι που ενδεχομένως θα δελέαζε και κάποιους από τους καλούς Ελληνες developers να επιστρέψουν από το εξωτερικό.
«Τα πάντα μπορούν να γίνουν, αρκεί να υπάρχει τριπλή στήριξη: από τον ιδιωτικό τομέα, για τον οποίο θα πρέπει να απευθυνθούμε στο εξωτερικό·το Δημόσιο, που βρίσκεται σε καλό δρόμο χάρη στο ΕΚΟΜΕ·το ακαδημαϊκό κομμάτι που καλό είναι να συνδέσει περισσότερο –έχουν γίνει κάποια βήματα– τα πανεπιστήμια και τις σχολές πληροφορικής με την ανάπτυξη αλλά και την αγορά του gaming», καταλήγει ο κ. Καραβασίλης.
ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ-kathimerini.gr