ΜΟΔΑ

Η διαχρονική μόδα της ταινίας «The Talented Mr. Ripley»

20 χρόνια μετά, το στυλ των πρωταγωνιστών αποτελεί ένα case study για την κομψότητα στο πέρασμα του χρόνου

Ήταν μια δυνατή χρονιά για το σινεμά όταν ο Ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ έκανε το ντεμπούτο πριν από 20 χρόνια στις κινηματογραφικές αίθουσες. Ο Matt Damon, ο Jude Law και η Gwyneth Paltrow αιχμαλώτισαν τους θεατές ως Tom Ripley, Dickie Greenleaf και Marge Sherwood στην ταινία The Talented Mr. Ripley. Τοποθετημένη στο σκηνικό της ιταλικής Ριβιέρας, στα τέλη της δεκαετίας του ΄50, η ταινία ακολουθεί έναν Αμερικανό μικροαπατεώνα που σκοτώνει το πλουσιόπαιδο που τον φιλοξενεί και οικειοποιείται την ταυτότητά του.

Η ταινία, που αποτελεί αρκετά πιστή διασκευή του ομώνυμου βιβλίου της Πατρίσια Χάισμιθ, έλαβε πέντε υποψηφιότητες για Όσκαρ, μεταξύ των οποίων Διασκευασμένου Σεναρίου και Β’ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του Τζουντ Λο. Κυκλοφόρησε στους κινηματογράφους των Ηνωμένων Πολιτειών στις 25 Δεκεμβρίου 1999, έλαβε εξαιρετικά σχόλια από τους κριτικούς και σημείωσε μεγάλη εισπρακτική επιτυχία. Είκοσι χρόνια μετά όμως, φαίνεται ότι η ταινία έμεινε στη μνήμη μας για τη διαχρονική μόδα και τις στυλιστικές επιλογές των πρωταγωνιστών.

Το προσωπικό στυλ και η προσπάθεια του να παριστάνεις κάποιον άλλον

Στον πυρήνα της, η ταινία του Anthony Minghella αφορά το να παριστάνεις κάποιον που δεν είσαι. Αυτό εξερευνήθηκε μέσα από διάφορους τρόπους – οικονομικά, κοινωνικά και σεξουαλικά. Αλλά η βασική αντιπαράθεση μεταξύ του Dickie Greenleaf (Jude Law) και του Tom Ripley (Matt Damon) εξετάζεται καλύτερα μέσα από τη μόδα. Ο Tom επιθυμεί διακαώς να γίνει ο Dickie, και μεγάλο κομμάτι αυτής της επιθυμίας είναι το γεγονός ότι ζηλεύει το στυλ του Dickie. Τελικά, ο Tom υιοθετεί την ταυτότητα του δεύτερου, όμως δεν μπορεί πότε να μιμηθεί το μοναδικό στυλ του. Σε πρώτο επίπεδο, η ταινία αποτελεί μία ωδή στο ιταλικό στυλ των 50s. Στη συνέχεια όμως εισχωρεί βαθύτερα στην έννοια του προσωπικού στυλ και πώς αυτό συνδέεται με τη μοναδικότητα και τον χαρακτήρα του καθενός.

Οι επιλογές της ενδυματολόγου Anne Roth και του συνεργάτη της, Gary Jones, έπαιξαν καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση των χαρακτήρων και στους συμβολισμούς της ταινία. Η Roth κατάλαβε ότι για να πει μια ολόκληρη ιστορία γύρω από την κεντρική ιδέα της πλοκής, έπρεπε να κάνει κάτι πιο περίπλοκο από το να ντύσει τους πρωταγωνιστές με ωραία ρούχα. Ο Tom ντύνεται με ένα συγκεκριμένο budget, σχεδόν με μία στολή (blazer, πουκάμισο, γυαλιά) ενώ το στυλ του Dickie αποτελεί ένα συνδυασμό του προσωπικού του στυλ, επίσημο και casual – πλεκτά polo και σορτς με παιχνιδιάρικα μοτίβα που συνδυάζονται συχνά με εκκεντρικά αξεσουάρ (καπέλα και δαχτυλίδια σεβαλιέ).

Οι στυλιστικές τους διαφορές γίνονται πιο έντονες στη σκηνή της βαρκάδας, στην οποία ο Tom φοράει navy polo και καφέ παντελόνι, ενώ ο Dickie, που είναι ντυμένος τυπικά με τον ίδιο τρόπο, παρουσιάζει την αυθεντική έκδοση: εμφανίζεται με καλοραμμένο πουκάμισο και λευκό παντελόνι που μπορεί να φορεθεί μόνο με εξαιρετική αυτοπεποίθηση. Η γκαρνταρόμπα της ταινίας αποδίδει τις κοινωνικές τάξεις του τουρισμού: Όταν ο Tom προσπαθεί να γίνει ο Dickie, αποτυγχάνει στην κομψότητα καθώς προσπαθεί να υποδυθεί ένα άτομο ανώτερης κοινωνικής τάξης. Στον αντίποδα, τα ρούχα του Dickie φανερώνουν το μεγάλο εισόδημά του αλλά και την ευρωπαϊκή κουλτούρα του. “Θέλαμε να δημιουργήσει την αίσθηση ότι ο Dickie θα έδειχνε ωραίος ό,τι κι αν φορούσε” είχε δηλώσει σε συνέντευξή του ο Jones.

Αν όμως η ταινία ξεχωρίζει για κάτι ακόμα αυτός είναι ο τρόπος που παρουσιάζονται τα καλοκαιρινά ρούχα. Τα κουμπιά στα φορέματα της Marge είναι όσο πρέπει ανοιχτά, τα αέρινα φορέματα κυματίζουν και τα ξανθά μαλλιά της αναδεικνύονται με τα headpieces. Κάθε επιλογή είναι σαν να μην υποτάσσεται στα δεινά που μπορεί να φέρει το καλοκαίρι στα ρούχα αλλά και σε αυτούς που τα φοράνε (η υγρασία, η ζέστη και ο ιδρώτας φαίνεται πώς δεν πτοούν την καλοντυμένη ελίτ).

Παρόλο που η πρόθεση των ενδυματολόγων ήταν να δημιουργήσουν μια “old-fashioned aura”, είκοσι χρόνια μετά, κάποια κομμάτια είναι απρόσμενα επίκαιρα, χάρη στη συνεχή ανακύκλωση της μόδας. Το πράσινο πουλόβερ του Dickie θα το επιθυμούσε ο καθένας ενώ τα Gucci loafers είναι πάντα διαχρονικά. Τα bandeau και τα headbands της Marge (Gwyneth Paltrow) είναι κομμάτια που επίσης συγκαταλέγονται στις σύγχρονες τάσεις. Μία από τις πιο καλοντυμένες παρουσίες είναι και η Cate Blanchett, η οποία υποδύεται την αμερικανίδα socialite Meredith Logue, και κάνει το δικό της statement με τους μπερέδες και τα κλασικά peacoats. Η παρουσία της Meredith – κομψή αλλά και τόσο νευρική, δυσκολεύει το παιχνίδι του Tom. Σε μια σύντομη στιγμή όμως ευλαβικής ευδαιμονίας, ο Tom μπορεί να φορέσει το jacket του Dickie και να γίνει αποδεκτός χωρίς να ιδρώνει μέσα στα ρούχα του.

Πηγή: harpersbazaar.gr