ΚΟΣΜΟΣ

Η αληθινή ιστορία του «γίγαντα» με τη μικρή καρδιά

Αν και σχεδόν τα συνολικά ετήσια έσοδα του σινεμά υπολογίζεται πως ανήκουν στην Ντίσνεϊ, η εταιρεία εν μέσω πανδημίας άφησε χιλιάδες εργαζομένους της σε όλο τον κόσμο δίχως πληρωμή, ενώ ποσό 1,5 δισ. δολ. των ετήσιων μερισμάτων των στελεχών της καταβάλλεται κανονικά…

Γράφουμε συχνά για τα επιτεύγματα της Ντίσνεϊ την τελευταία δεκαετία, η οποία με μια σειρά από τολμηρές αλλά εύστοχες, όπως αποδείχθηκε, κινήσεις κατάφερε να μετατραπεί από σημαντική παραγωγό του κινηματογράφου (και θεματικών πάρκων) στον Νο 1 παγκόσμιο κολοσσό της διασκέδασης. Το γεγονός ότι κοντά στα μισά(!) από τα συνολικά ετήσια έσοδα του σινεμά υπολογίζεται πως ανήκουν πλέον στην Ντίσνεϊ, μιλάει από μόνο του. Και όμως, αυτός ο γίγαντας, εν μέσω πανδημίας, άφησε 100.000 εργαζομένους του σε όλο τον κόσμο, σχεδόν τους μισούς δηλαδή, δίχως πληρωμή. Την ίδια στιγμή, ποσό περίπου 1,5 δισ. δολ. των ετήσιων μερισμάτων των στελεχών του καταβάλλεται κανονικά…

Η υπόθεση ίσως δεν θα είχε λάβει τόσο μεγάλη δημοσιότητα εάν δεν υπήρχε η πρόσφατη παρέμβαση της Αμπιγκεϊλ Ντίσνεϊ, εγγονής του συνιδρυτή της εταιρείας, Ρόι Ντίσνεϊ, η οποία δεν μάσησε τα λόγια της: «Αυτά τα μπόνους είναι μισθοί τριών μηνών για τους εργαζομένους της πρώτης γραμμής. Και πηγαίνουν σε ανθρώπους που κερδίζουν απίθανα χρήματα εδώ και χρόνια. Τα μερίσματα δεν είναι όλα άσχημα, δεδομένου πως υπάρχουν και αρκετοί που αμείβονται αποκλειστικά από αυτά. Ομως, το 80% των μπόνους ανήκει στο πιο πλούσιο 10% των μετόχων. Πληρώστε τους ανθρώπους που κάνουν τη μαγεία πραγματική, με τον σεβασμό και την αξιοπρέπεια που έχουν κερδίσει. Αυτή η εταιρεία πρέπει να κάνει περισσότερα», έγραψε, μεταξύ άλλων, στα σόσιαλ μίντια η κ. Ντίσνεϊ, η οποία δεν κατέχει κάποια θέση στην εταιρεία, φέρει ωστόσο τη βαριά κληρονομιά του ονόματος.

Η αλήθεια είναι πως το ξέσπασμα της κρίσης βρήκε την εταιρεία εν μέσω μεγάλων αλλαγών. Ο επί πολλά χρόνια επικεφαλής και αρχιτέκτονας της σύγχρονης επιτυχίας, Μπομπ Αϊγκερ, επρόκειτο να αποχωρήσει για να αναλάβει ο Μπομπ Τσέιπεκ· ταυτόχρονα μια καινούργια στρατιά υπερηρώων ετοιμαζόταν να κυριαρχήσει στις αίθουσες, ενώ η πολύ σημαντική –και για το μέλλον– παγκόσμια ανάπτυξη του διαδικτυακού Disney+ βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Τελικά ο Αϊγκερ, ο οποίος έχει… σχεδόν αποχωρήσει άλλες δύο φορές στο παρελθόν, αποφάσισε να μείνει μέχρι να βγει το καράβι από τη φουρτούνα.

Επιπλέον, ο ίδιος παραιτήθηκε από τον ετήσιο μισθό του των 3 εκατ. δολαρίων για το υπόλοιπο του έτους. Η λεπτομέρεια είναι ότι, όπως και πέρυσι, ο Αϊγκερ υπολογίζεται πως θα λάβει κοντά στα 50 εκατ. δολάρια από μερίσματα – το ίδιο και τα υπόλοιπα μεγάλα στελέχη της εταιρείας. Ηταν άραγε όντως απαραίτητο να μείνουν 100.000 εργαζόμενοι στην παραγωγή, στα πάρκα και στα ξενοδοχεία απλήρωτοι, εξαρτώμενοι από τα όποια επιδόματα των κρατών όπου βρίσκονται; Οταν σε μερικούς μήνες ο Μίκυ θα ξαναβάλει τη στολή του, μάλλον θα είναι λίγο πιο θλιμμένος.

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ-kathimerini.gr