ΤΕΧΝΕΣ

Επαγγελματίας εκτελεστής στο στόχαστρο

Επαγγελματίας εκτελεστής στο στόχαστρο

Εξαιρετικός ο Μ. Φασμπέντερ στον ρόλο του «κυνηγού» που γίνεται «θήραμα» στο «The killer» του Ντέιβιντ Φίντσερ

The killer ★★★
ΘΡΙΛΕΡ (2023)
Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Φίντσερ
Ερμηνείες: Μάικλ Φασμπέντερ, Τίλντα Σουίντον, Τσαρλς Παρνέλ

Ο Ντέιβιντ Φίντσερ, από τους σπουδαιότερους κινηματογραφιστές του καιρού μας, παρουσιάζει την πιο «λιτή» ταινία του εδώ και πολλά χρόνια, σε μια παραγωγή του Netflix. Πρωταγωνιστής εδώ είναι ο Μάικλ Φασμπέντερ στον ρόλο ενός επαγγελματία εκτελεστή, ο οποίος βρίσκεται κυνηγημένος από τα ίδια του τα αφεντικά έπειτα από μια «δουλειά» που πηγαίνει στραβά. Καθώς η αμφίπλευρη καταδίωξη συνεχίζεται σε όλο τον κόσμο, ο ίδιος θα πρέπει να αναμετρηθεί και με τους προσωπικούς του δαίμονες, οι οποίοι σε κάποιες περιπτώσεις αποδεικνύονται πιο επικίνδυνοι από τους φυσικούς διώκτες του.

Ο Φίντσερ σκηνοθετεί με ταχύτατους ρυθμούς ρίχνοντας το περισσότερο βάρος στο στυλ και στην ατμόσφαιρα ενός μάλλον απλού συνόλου. Η σύγκριση με τη σειρά ταινιών του Τζέισον Μπορν, όπως και με άλλες του είδους, είναι αναπόφευκτη, όμως ο Αμερικανός σκηνοθέτης δεν φαίνεται να νοιάζεται αν θα κατηγορηθεί για… μιμήσεις. Ο δικός του ήρωας είναι ακόμη πιο ψυχρός και «ουδέτερος», ένα ρομπότ που επαναλαμβάνει συνεχώς (στον εαυτό του) φράσεις όπως «μείνε πιστός στο σχέδιο», «μην εμπιστεύεσαι κανέναν», «μην αυτοσχεδιάζεις», «μη δείχνεις συμπόνια» και άλλα παρόμοια.

Ο ήρωας του Φίντσερ είναι μια φονική μηχανή που επαναλαμβάνει (στον εαυτό του) φράσεις του τύπου «μείνε πιστός στο σχέδιο», «μην εμπιστεύεσαι κανέναν», «μη δείχνεις συμπόνια»…

Από την άλλη και στη δική του περίπτωση –όπως και στου Μπορν– υπάρχει ένα στοιχείο προσωπικής εκδίκησης απέναντι σε εκείνους που έχουν βλάψει αγαπημένα του πρόσωπα. Κάπως έτσι το κυνηγητό συνεχίζεται σε διάφορες τοποθεσίες, από τον Αγιο Δομίνικο μέχρι τη Νέα Υόρκη και τη Φλόριντα, με την ακρίβεια του εκτελεστή να συναγωνίζεται μόνο με εκείνη του ίδιου του Φίντσερ, ο οποίος μοιάζει αποφασισμένος να παραδώσει την τέλεια κατασκευή· μια τέτοια είναι άλλωστε η ταινία του (κατασκευή), διανθισμένη με μερικούς καλά διαλεγμένους «ύμνους» των The Smiths και βασισμένη στο ομώνυμο graphic novel των Αλέξις Νόλεντ και Λικ Τζακαμόν, το οποίο ο Φίντσερ επιθυμούσε διακαώς να μεταφέρει στην οθόνη εδώ και περίπου δύο δεκαετίες.

Ο πρωταγωνιστής

Ξεχωριστός λόγος, φυσικά, πρέπει να γίνει και για τον Μάικλ Φασμπέντερ. Στα 46 του, ο Ιρλανδός ηθοποιός έχει πια αποδείξει ότι μπορεί να παίξει περίπου τα πάντα, από πιο περίπλοκους χαρακτήρες που του χαρίζουν οσκαρικές υποψηφιότητες («Στιβ Τζομπς») μέχρι υπερήρωες της Marvel ή στυλάτους πρωταγωνιστές δράσης σαν αυτόν στο «The killer». Ψυχρός, ακριβής, αποτελεσματικός, βγάζει όλα τα χαρακτηριστικά που απαιτεί ο ρόλος, ενώ η δική του παρουσία είναι αυτή που δίνει έξτρα ενδιαφέρον σε ένα κατά τα άλλα αρκετά επίπεδο φιλμ.

Αιμίλιος Χαρμπής-kathimerini.gr