Επίδαυρος: Οι «Όρνιθες» νίκησαν τη βροχή
Οι «Όρνιθες» του Αριστοφάνη ενθουσίασαν το κοινό που αψήφησε το βροχερό καιρό και παρακολούθησε την πρεμιέρα του ΚΘΒΕ στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, την Παρασκευή 7 Αυγούστου.
Η Νεφελοκοκκυγία έμεινε αλώβητη από τη βροχή και το Σάββατο 8 Αυγούστου, ενώ ακολουθεί άλλη μία παράσταση χθες, Κυριακή 9 Αυγούστου.
Με παρατεταμένο χειροκρότημα, όρθιοι οι θεατές, δεν άφηναν τους ηθοποιούς και τους συντελεστές να φύγουν από τη σκηνή, ενώ οι επευφημίες και τα ηχηρά «μπράβο» για τις ερμηνείες αλλά και τη χαρισματική σκηνοθετική προσέγγιση του έργου από τον Γιάννη Ρήγα, κράτησαν πολλά λεπτά μετά το τέλος της παράστασης.
Οι θεατές είχαν την ευκαιρία να δουν μια παράλληλη ιδανική εικαστική Πολιτεία, η οποία δημιουργήθηκε ειδικά για το ΚΘΒΕ, εν μέσω κορωνοϊού, ως δώρο για το Θέατρο. Την έκθεση «Ορνιθο/Θεομαχία – Νοημοσύνη σμήνους», που ταξίδεψε κι αυτή έως την Επίδαυρο με έργα που έχουν υπερβατικά τη δύναμη των «φτερών» της ψυχής των απόδημων καλλιτεχνών.
Επισκέπτες από γη και ουρανό
Στην υπόθεση του έργου, ο Πεισθέταιρος και ο Ευελπίδης απηυδισμένοι από τη διαφθορά σε πολιτικό, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο, στην οποία έχει περιέλθει η πόλη, φεύγουν για να βρουν τον Τηρέα, τώρα πια Έποπα, κάποτε άνθρωπο, τώρα πια τσαλαπετεινό, για να μάθουν από αυτόν και τα άλλα πουλιά -που πετούν ψηλά και ίσως γνωρίζουν- αν υπάρχει κάποιος τόπος ειρηνικός να πάνε να ζήσουν εκεί.
Εκείνος δεν γνωρίζει, και τότε ο Πεισθέταιρος του προτείνει να ιδρύσουν από κοινού μια νέα Πολιτεία -μεταξύ ουρανού και γης- που θα εξουσιάζει ταυτόχρονα θεούς και ανθρώπους και όπου τα πουλιά θα έχουν τη θέση που τους αναλογεί. Πριν ακόμα, καλά- καλά, χτιστεί η νέα Πολιτεία, η φήμη της εξαπλώνεται, γίνεται μόδα ανάμεσα στους ανθρώπους αλλά αυτό αναστατώνει τους θεούς. Επισκέπτες από γη και ουρανό πάνε κι έρχονται και όλοι προσπαθούν να αποκομίσουν οφέλη από την ίδρυσή της.
Η λυτρωτική λειτουργία του γέλιου
Ο Πεισθέταιρος συνδιαλέγεται με Θεούς και ανθρώπους, συνάπτει ή απορρίπτει συμμαχίες, επιβάλλει τους δικούς του κανόνες-ακόμα και με τη βία- πάντα στο όνομα της Δημοκρατίας, παντρεύεται την κόρη του Δία και ανακηρύσσεται παντοκράτορας. Η νέα Πολιτεία είναι μια ουτοπία που διέπεται από λογικούς κανόνες και λειτουργεί ως φανταστικό πείραμα. Τι θα γινόταν αν η ανθρώπινη λογική δοκίμαζε τα όρια της πιο αδιαμφισβήτητης(;) εξουσίας; Ο Αριστοφάνης, με εργαλεία του τη σάτιρα και τη φαντασία, καταφέρνει να μετουσιώσει την πίκρα και την αγανάκτηση σε κωμικότητα και να αναδείξει ακόμα μια φορά τη λυτρωτική λειτουργία του γέλιου.
Ο Αριστοφάνης έγραψε τους «Όρνιθες» το 414 π.Χ., στα χρόνια του πελοποννησιακού πολέμου και μέσα από το έργο του ασκεί οξύτατη κριτική στην Αθηναϊκή δημοκρατία και στον τρόπο που λειτουργούν οι θεσμοί της. Αν και η σάτιρα συνδέεται άμεσα με τον τόπο και τον χρόνο γραφής, η ευρηματική μετάφραση του Κ.Χ. Μύρη, κατορθώνει να μεταφέρει το κείμενο στο σήμερα και να το αποδώσει μέσα από έναν λόγο τολμηρό και επίκαιρο.
Κάναμε θέατρο. Όχι για να είμαστε καλοί, αλλά για να είμαστε εκεί. Όσοι άντεξαν, αυτοί που είχαν το κουράγιο, έμειναν στη δουλειά. Στο σώμα τους και το μυαλό τους είναι γραμμένη η ιστορία του σύγχρονου νεοελληνικού θεάτρου. Δεν νοσταλγώ το παρελθόν.