Αυτά είναι τα δυο βασικά σενάρια για το άνοιγμα των σχολείων στις 7 Σεπτεμβρίου
Τα δεδομένα που εξετάζει κι αξιολογεί το υπουργείο Παιδείας ενόψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς – Τι λέει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα προσωπικά δεδομένα στα εξ αποστάσεως μαθήματα- Τι θα γίνει με το ολοήμερο σχολείο
Με όλα τα παιδιά στην τάξη και με αυξημένα μέτρα προστασίας, μάσκες και διαφορετικά διαλείμματα, θα ανοίξουν φέτος τα σχολεία, στις 7 Σεπτεμβρίου, όπως προγραμματίζει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, εφόσον δοθεί το «πράσινο φως» από την επιτροπή ειδικών με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα που θα επικρατούν εκείνες τις ημέρες.
Σε διαφορετική περίπτωση θα εφαρμοσθεί το δεύτερο σενάριο, που προβλέπει την εκ περιτροπής, προσέλευση των μαθητών στις τάξεις, μέρα παρά μέρα, και την διδασκαλία εξ αποστάσεως (τηλεκπαίδευση) τις υπόλοιπες ημέρες. Τα αυξημένα μέτρα προφύλαξης θα ισχύουν ωστόσο και στο δεύτερο αυτό σενάριο.
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως έχει στα χέρια της τα δεδομένα με βάση τα οποία η λειτουργία των σχολείων τον περασμένο Ιούνιο, υπήρξε άψογη, χωρίς να εμφανιστεί δηλαδή το παραμικρό πρόβλημα και αυτό ακριβώς το στοιχείο είναι που δίνει την δυνατότητα να ανοίξουν κανονικά τα σχολεία, ανεξάρτητα από το εάν καταγράφεται αυτή τη στιγμή μία αύξηση κρουσμάτων στην κοινότητα που ανησυχεί τους επιστήμονες.
Με άλλα λόγια, τα παιδιά απέδειξαν ότι και τα μέτρα προστασίας λαμβάνουν, αλλά και επιβεβαίωσαν ότι η μεταδοτικότητα του ιού ανάμεσά τους, καθώς και από τα παιδιά σε ανθρώπους μεγαλύτερων ηλικιών, είναι περιορισμένη, όπως έχει επισημάνει και ο καθηγητής Σωτήρης Τσιόδρας.
Ένα ακόμα στοιχείο που αξιολογεί το υπουργείο Παιδείας είναι το ενδεχόμενο ενός δεύτερου μεγάλου κύματος της νόσου τον ερχόμενο χειμώνα, πράγμα που θα οδηγούσε αναγκαστικά σε ένα νέο κλείσιμο των σχολικών μονάδων. Κατά συνέπεια, μέχρι τότε θα πρέπει να έχει αξιοποιηθεί ο χρόνος για την κάλυψη μεγάλου μέρους της ύλης των μαθημάτων που έχει καθορίσει το υπουργείο Παιδείας.
«Με βάση τα τωρινά δεδομένα το επικρατέστερο σενάριο είναι το πρώτο» τόνισε η υπουργός, σημειώνοντας ωστόσο ότι δεν έχει ακόμα ληφθεί απόφαση. «Η απόφαση θα ληφθεί τον Αύγουστο με βάση τα τελευταία επιδημιολογικά δεδομένα» δηλώνει η κ. Κεραμέως, επισημαίνοντας ότι τα παιδιά αρρωσταίνουν λιγότερο και μεταδίδουν πιο δύσκολα τον ιό στους ενήλικες . Σε ότι αφορά στις παραμέτρους που βάρυναν στην κατάρτιση των δύο προτάσεων ως προς την επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων, η κ. Κεραμέως λέει ότι «έχουμε δεδομένα από όλο τον πλανήτη αναφορικά με την πανδημία» και ανέφερε ότι υπάρχουν δύο εναλλακτικές για τη λειτουργία των σχολείων. Η πρώτη είναι να ξεκινήσουν τα μαθήματα με όλους τους μαθητές κάθε τμήματος σε μία αίθουσα, τηρώντας όλα τα μέτρα προστασίας. Η δεύτερη εναλλακτική είναι να συνεχιστεί η εκ περιτροπής διδασκαλία με τμήματα έως 15 μαθητών και με όλα τα μέτρα προστασίας.
Όπως ανέφερε, το υπουργείο Παιδείας είναι έτοιμο και για τις δύο εναλλακτικές όμως, όπως επαναλαμβάνει η υπουργός είναι αρκετά νωρίς για να ληφθούν αποφάσεις, καθώς τα επιδημιολογικά δεδομένα συνεχώς αλλάζουν. Οι ειδικοί θα αποφασίσουν τον τρόπο που θα ανοίξουν τα σχολεία, όταν πλησιάζει η ώρα για το πρώτο κουδούνι.
Σύσκεψη με τους Περιφερειακούς Διευθυντές για την έναρξη της σχολικής χρονιάς
Για το λόγο αυτό η κ. Κεραμέως και η υφυπουργός Σοφία Ζαχαράκη υποδέχτηκαν στο υπουργείο τους 13 Περιφερειακούς Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με στόχο την προετοιμασία της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς. Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης, η υπουργός συζήτησε μεταξύ άλλων για την επιτυχημένη υλοποίηση της Σύγχρονης και Ασύγχρονης Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, την Επανέναρξη των Σχολικών Μονάδων και την κατανομή του ψηφιακού εξοπλισμού των Σχολικών Μονάδων. Έδωσε κατευθυντήριες γραμμές για την προετοιμασία της νέας σχολικής χρονιάς, αναφορικά με τους διορισμούς για πρώτη φορά στην ειδική αγωγή και τις προσλήψεις αναπληρωτών νωρίτερα από άλλες χρονιές, αλλά και τις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται από τον κορωνοϊό.
Τι λέει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα προσωπικά δεδομένα στα εξ αποστάσεως μαθήματα
Σύμφωνος με τις αρχές προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα είναι ο Ελληνικός νόμος για τη μετάδοση μαθημάτων, αναγνωρίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μετά το θόρυβο που δημιουργήθηκε για το θέμα.
Σε απάντηση του Επιτρόπου Δικαιοσύνης Didier Reynders προς ερώτηση 5 Ελλήνων Ευρωβουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, επισημαίνεται ότι ο νόμος που αφορά στην εξ αποστάσεως μάθηση αναφέρει ρητώς, μεταξύ άλλων, τη μη καταγραφή των διαδικτυακών συνεδριών, τη μη μετάδοση της εικόνας των μαθητών, τους τύπους των προς επεξεργασία δεδομένων και τη διάρκεια της επεξεργασίας. Επιπλέον, υπογραμμίζεται ότι η σχετική Υπουργική Απόφαση εκδόθηκε μετά τη διενέργεια εκτίμησης επιπτώσεων σχετικά με την προστασία των δεδομένων.
Ο αρμόδιος Ευρωπαίος Επίτροπος επισημαίνει ότι τα ληφθέντα μέτρα προσπαθούν να ελαχιστοποιήσουν τον κίνδυνο αποκάλυψης ευαίσθητων δεδομένων. Οι αναφορές της ερώτησης σε «περιορισμούς στην προστασία των προσωπικών δεδομένων», κινδύνους «προσβολής της προσωπικότητας και της αξιοπρέπειας διδασκόντων και μαθητών», προσωπικά δεδομένα «τα οποία αναπόφευκτα θα αποκαλύπτονται και θα μπορούν να στοιχειοθετούν προφίλ εκπαιδευτών και εκπαιδευομένων» δεν βρήκαν κανένα έρεισμα στην αυστηρή πολιτική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την προστασία προσωπικών δεδομένων. Αναδεικνύεται, για ακόμη μία φορά, ότι πίσω από την επίμονη μάχη κατά της δυνατότητας εξασφάλισης πρόσβασης όλων των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία και κατά τη διάρκεια πανδημίας, κρύβονται μικροκομματικές σκοπιμότητες.
Τι θα γίνει με το ολοήμερο σχολείο
Για την επαναλειτουργία των ολοήμερων σχολείων που αποτελεί σημαντική προϋπόθεση για τους γονείς που εργάζονται, το υπουργείο έχει διασφαλίσει την χρηματοδότηση για την επόμενη χρονιά, ώστε να λειτουργήσει το ολοήμερο σχολείο, το οποίο δεν λειτούργησε τον περασμένο Ιούνιο. Οι μαθητές εγγράφονται στο Ολοήμερο Πρόγραμμα, κατόπιν σχετικής αίτησης-δήλωσης των γονέων/κηδεμόνων τους. β) Ενδιάμεση αποχώρηση των μαθητών μπορεί να γίνεται μετά το τέλος της 2ης ώρας του Ολοήμερου Προγράμματος (15:00), εφόσον κατατεθεί σχετική ενυπόγραφη δήλωση των γονέων/κηδεμόνων. γ) Στα σχολεία με λειτουργικότητα από 6/θέσια και άνω, ο ελάχιστος αριθμός για τη λειτουργία του Ολοήμερου Προγράμματος (1η, 2η ή 3η ώρα) είναι 14 φοιτώντες μαθητές.