ΕΛΛΑΔΑ

Από τον κορωνοϊό του 21ου στα… κόλλυβα του 18ου αιώνα

Από τον κορωνοϊό του 21ου στα… κόλλυβα του 18ου αιώνα

H ιερή κοινωνία του Αγίου Όρους έχει ισχυρή παράδοση σε εξτρεμιστικά κινήματα ζηλωτισμού, όπως αυτό του αντιεμβολιασμού, που με αφορμή την COVID-19 σαρώνει τον Άθω και επηρεάζει επικίνδυνα και την κοσμική κοινωνία.

Τέτοιου είδους ζυμώσεις και «εξεγέρσεις» φανατικών μοναχών εναντίον εκκλησιαστικών μεταρρυθμίσεων και γενικά καθετί νέου στο επίπεδο της θρησκείας και της επιστήμης, εντός και εκτός Άθω, καταγράφονται αιώνες τώρα στην κοιτίδα της Ορθοδοξίας. Στα μέσα του 18ου αιώνα ξέσπασε στον Άθω το λεγόμενο «κίνημα των Κολλυβάδων», που ως αιτία είχε τη διαμάχη για την τέλεση των μνημοσύνων τα Σάββατα ή τις Κυριακές και πήρε το όνομά του από τα γνωστά κόλλυβα (βρασμένο σιτάρι).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Νεκροί από κορωνοϊό 40 μοναχοί στο Άγιο Όρος – Εισαγγελική έρευνα (ΒΙΝΤΕΟ)

Η έριδα ξεκίνησε τότε από τη Σκήτη της Αγίας Άννης, όπου και σήμερα η ατμόσφαιρα μεταξύ αντιεμβολιαστών και εμβολιασμένων δείχνει ηλεκτρισμένη. Η αγιορείτικη κοινωνία χωρίστηκε σε «Κολλυβάδες» και «Αντικολλυβάδες», προκαλώντας ισχυρές αναταράξεις στον έξω κόσμο της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Θα χρειαστεί να γίνουν δύο πατριαρχικές σύνοδοι για να καταλήξουν σε συμβιβασμό οι αντιμαχόμενοι, δηλαδή ότι τα μνημόσυνα μπορούν να τελούνται είτε το Σάββατο είτε την Κυριακή.

Σήμερα η κατειλημμένη Μονή Εσφιγμένου αποτελεί τον προμαχώνα των αντιεμβολιαστών, όχι μόνο στον Άθω αλλά και εκτός της χερσονήσου του, στον ανά την υφήλιο κόσμο των φανατικών παλαιοημερολογιτών. Οι νέες ταυτότητες και το «σατανικό 666» διέγειραν τους Αγιορείτες ζηλωτές, που έδωσαν την «αγία κάλυψη» και «ευλογία» ενισχύοντας το εκτός Όρους κίνημα, πρωτοστατώντας σε λαοσυνάξεις και υπόγεια προπαγάνδα μέσω παραεκκλησιαστικών οργανώσεων και του γεροντισμού.

Τώρα, με αφορμή τον κορωνοϊό, οι ζηλωτές βρίσκονται στα «κεραμίδια» των μοναστηριών, σκητών και κελιών του Άθω. Ο επικίνδυνος «ψαλμός» είναι πάνω κάτω ο ίδιος. Στην αρχή διαλαλούσαν ότι δεν υπήρχε ο ιός, μετά ότι τον έφτιαξαν οι Εβραίοι και ο Πάπας για να καταστρέψουν την (Ορθόδοξη) ανθρωπότητα, και όταν βγήκε το εμβόλιο φούντωσαν οι κατάρες για τσιπάκια που μας εμφυτεύουν στο κορμί μας ώστε να μας παρακολουθούν και να ελέγχουν τη συνείδησή μας. Ήδη, τουλάχιστον σαράντα είναι οι μοναχοί που έχουν πεθάνει από τον ιό στον Άθω και οι θάνατοι αυξάνονται καθημερινά, ενώ εκατοντάδες έχουν νοσήσει και καθημερινά μεταφέρονται καλόγεροι στα νοσοκομεία. Για τους ζηλωτές, που εγκαταβιούν παντού, από μοναστήρια και σκήτες έως και μεμονωμένα κελιά και καλύβες, και υπολογίζονται σε αρκετές εκατοντάδες, οι θάνατοι δεν είναι παρά «θέλημα Θεού».

Οι ακραίοι ζηλωτές μοναχοί του Αγίου Όρους και το τίμημα των απόψεών τους τόσο εντός της Αθωνικής Πολιτείας όσο και εκτός αυτής

Όλοι αυτοί δεν κρατούν βεβαίως τις επικίνδυνες απόψεις τους για τους εαυτούς τους. Τις εξάγουν από τον Αθω και τις διοχετεύουν με πολλούς τρόπους (Διαδίκτυο, προσκυνητές, «γεροντισμός» κ.ά.) στην εκτός κοινωνία, όπου στο όνομα της ακτινοβολίας του Αγίου Όρους «παίρνουν αθώους ανθρώπους στον λαιμό τους».

Το Άγιον Όρος, με αφορμή την πανδημία, διχάζεται – επικίνδυνα τούτη τη φορά. Σε τουλάχιστον επτά μοναστήρια κυριαρχούν οι αντιεμβολιαστές και στα υπόλοιπα, με κάποιες εξαιρέσεις που οι μοναχοί έχουν εμβολιαστεί στο σύνολό τους, είναι μοιρασμένοι. Οι καλόγεροι αντιμετωπίζουν με καχυποψία ο ένας τον άλλον με την υπόνοια και μόνο ότι μπορεί να του μεταδώσει τον ιό και σε κάποιες περιπτώσεις, όπως αυτή στη Νέα Σκήτη, για την οποία διατάχθηκε εισαγγελική έρευνα, ασκείται από τους αρνητές τρομοκρατία. Μοναστήρια όπως τα Φιλοθέου, Γρηγορίου, Ξηροποτάμου, (παλιό) Εσφιγμένου, Κωνσταμονίτου, Καρακάλου, Κουτλουμουσίου, που «βράζουν» στον κορωνοϊό, επιμένουν να συμπεριφέρονται ως προπύργια αντιεμβολιασμού, μολονότι νοσούν και πεθαίνουν μέλη των κοινοβίων τους. Φήμες ανέφεραν πως στη Μονή Φιλοθέου, στην οποία είχε φιλοξενηθεί δύο φορές στο παρελθόν ο πρωθυπουργός της Ρωσίας Μιχαήλ Μισούστιν, κατέφθασαν τρεις Ρώσοι γιατροί για να περιθάλψουν ασθενείς με COVID-19, ενώ σερβική ιατρική βοήθεια φέρεται να εστάλη από το Βελιγράδι στην Ιερά Μονή Χιλανδαρίου.

Η στάση της πολιτείας

Η πολιτεία, από την πλευρά της, προσπαθεί να πείσει τους Αγιορείτες να εμβολιαστούν και ταυτόχρονα παρέχει ιατρική βοήθεια στους νοσούντες, με τον πολιτικό διοικητή Θανάση Μαρτίνο σε πολλές περιπτώσεις, όπως λένε στις Καρυές, να χρηματοδοτεί ο ίδιος και διακομιδές και νοσηλείες μοναχών.

Σε δημόσια παρέμβασή του («Βήμα Ορθοδοξίας») ο κ. Μαρτίνος τόνιζε ότι «το Άγιον Όρος είναι απολύτως ασφαλές στους προσκυνητές. Δεν υπάρχει διασπορά του ιού COVID-19. Οι μοναχοί και οι πολίτες, εργαζόμενοι και δημόσιοι υπάλληλοι, είναι είτε εμβολιασμένοι είτε έχουν νοσήσει στο παρελθόν». Ειδικότερα ανέφερε ότι «το 50% των μοναχών έχουν νοσήσει και 30% είναι εμβολιασμένοι. Το 100% των υπηρετούντων σε Σώματα Ασφαλείας και Πολιτικής Προστασίας είναι εμβολιασμένοι. Συνεπώς έχουμε στο Άγιον Όρος μια σχετική ανοσία και τα χειρότερα έχουν περάσει. Όλοι οι εισερχόμενοι προσκυνητές και μοναχοί υπόκεινται σε έλεγχο rapid test στις πύλες εισόδου της Ουρανούπολης και Ιερισσού από τον Δεκέμβριο του 2020. Το Κέντρο Υγείας επιλαμβάνεται άμεσα όποιων κρουσμάτων και έχει εποπτεία της διαχείρισης της πανδημίας με αρωγό την Πολιτική Διοίκηση. Μία Ιερά Μονή με πρόσφατα κρούσματα είναι σε καραντίνα. Δύο άλλες Μονές δεν δέχονται προσκυνητές για λόγους πρόληψης. Έχουμε 22-23 απώλειες μοναχών και δύο διασωληνωμένους μοναχούς σε νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης σε κρίσιμη κατάσταση. Οι περισσότεροι απολεσθέντες είχαν υποκείμενα νοσήματα ή καθυστέρησαν την είσοδό τους στα νοσοκομεία, όταν πλέον είχαν βαριά πνευμονία με λίγες ελπίδες ίασης».

Ωστόσο, το θεσμικό καθεστώς του αυτοδιοίκητου αναθέτει τις εξουσίες ως προς τη λειτουργία της μοναστικής κοινωνίας στην Ιερά Κοινότητα, όπου όμως αντανακλάται η διχαστική ατμόσφαιρα που επικρατεί στα μοναστήρια. Πληροφορίες ανέφεραν ότι ο ίδιος ο Πρωτεπιστάτης της Ιεράς Κοινότητας ανήκει στους αρνητές, ενώ ο σύμβουλος της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης της Ορθοδοξίας, Κώστας Μυγδάλης, μιλώντας στη δημοτική τηλεόραση Θεσσαλονίκης ανέφερε πως μεγάλος αριθμός αστυνομικών στις Καρυές λειτουργούν περισσότερο ως «υποτακτικοί του γέροντα» παρά ως όργανα της πολιτείας την οποία υπηρετούν. Σε μια τέτοια ατμόσφαιρα καλείται να ερευνήσει τα τεκταινόμενα γύρω από τον κορωνοϊό στον Άθω ο εισαγγελέας…

Σταύρος Τζίμας-kathimerini.gr