Θεσσαλονίκη: Ανησυχία της ΕΛΛΕΤ για τον σταθμό «Βενιζέλου»
Την ανησυχία της μετά τις ανακοινώσεις των τελευταίων ημερών για το μετρό της Θεσσαλονίκης εκφράζει η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ).
Η οργάνωση εκτιμά ότι το χρονοδιάγραμμα που ανακοινώθηκε για την ολοκλήρωση του σταθμού «Βενιζέλου» δεν είναι εφικτό, ενώ υποστηρίζει ότι η απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων αφορά στην ουσία της τη δημιουργία μιας σκηνογραφικής εγκατάστασης, παρά ενός αρχαιολογικού χώρου αντάξιου των ευρημάτων.
Το παράρτημα Θεσσαλονίκης της Ελληνικής Εταιρείας με ανακοίνωσή του αποδοκιμάζει τις ανακοινώσεις που έκαναν από τη Θεσσαλονίκη ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής και ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό» Νίκος Ταχιάος. Σε πρώτο επίπεδο, η ΕΛΛΕΤ υποστηρίζει ότι το ανακοινωθέν χρονοδιάγραμμα για τον σταθμό «Βενιζέλου» δεν είναι ρεαλιστικό: «Ο κ. Ταχιάος, πρόεδρος της “Αττικό Μετρό” Α.Ε., ανακοίνωσε πριν από λίγες μέρες ότι οι δοκιμές για τη λειτουργία του μετρό διαρκούν 18 μήνες. Επομένως, οι εργασίες και στον σταθμό “Βενιζέλου” θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2021. Υπολογίζει επίσης η απόσπαση των αρχαιοτήτων, η μελέτη και η υλοποίηση, να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2020, οπότε και θα ξεκινήσουν οριστικές μελέτες και μελέτες εφαρμογής για τον σταθμό στο κυρίως τμήμα του, δηλαδή κάτω από τις αρχαιότητες. Επομένως, μέσα στο 2021 θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι ανασκαφικές εργασίες στα υποκείμενα στρώματα και να αποσπαστούν ή καταστραφούν, ανάλογα με την αξία τους, αφού προηγουμένως ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, Αποφάσεις), να εκπονηθούν και εγκριθούν όλες οι οριστικές μελέτες και μελέτες εφαρμογής για έργα πολιτικού μηχανικού, αρχιτεκτονικών και Η/Μ εγκαταστάσεων και να υλοποιηθεί το έργο. Γνωρίζοντας όμως πόσο σύνθετα είναι αυτά τα έργα και τις επισφάλειες που εμπεριέχουν, είναι αμφίβολο εάν το έργο του σταθμού από μόνο του θα μπορούσε να ολοκληρωθεί ακόμα και μέχρι τον Απρίλιο του 2023», παρατηρεί η ΕΛΛΕΤ.
Παράλληλα, επαναλαμβάνει τη διαφωνία της ως προς την απόσπαση των αρχαιοτήτων, υποστηρίζοντας ότι το τελικό αποτέλεσμα δεν θα έχει σχέση με αρχαιολογικό χώρο. «Ξεριζώνουμε ένα κομμάτι της πόλης, με τα επάλληλα στρώματα της ιστορίας του και τα άυλα στοιχεία της ζωής των κοινωνιών που για αιώνες τα κατοίκησαν και από αυθεντικούς φορείς ιστορίας και μνήμης τους μετατρέπουμε σε μονοσήμαντα εικαστικά στοιχεία, μια σκηνογραφική εγκατάσταση (installation), που θα κοσμεί τους χώρους του σταθμού», εκτιμά, υποστηρίζοντας ότι το έργο κατασκευής του σταθμού κάτω από τις αρχαιότητες (η προηγούμενη λύση που τώρα εγκαταλείφθηκε) θα μπορούσε να έχει ξεκινήσει. «Κινδυνεύουμε, εφόσον εμμένουμε στη θέση να συμπεριληφθεί ο σταθμός “Βενιζέλου” του μετρό στη λειτουργία του τον Απρίλιο του 2023, και μετρό να μην έχουμε και η πόλη να απολέσει ένα σημαντικό κομμάτι της Ιστορίας της», καταλήγει.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ-kathimerini.gr