ΚΟΣΜΟΣ

Ένα σύμβολο σε κίνδυνο: Αβέβαιο το μέλλον των διώροφων λεωφορείων του Λονδίνου

Tα γνωστά διώροφα λεωφορεία Routemaster, που αποτελούν σήμα κατατεθέν της βρετανικής πρωτεύουσας. Η χρεοκοπία της Wrightbus, λίγες μόνον ημέρες μετά την κατάρρευση της Thomas Cook, εντείνει την αβεβαιότητα για την πορεία της βρετανικής οικονομίας, ενόψει μάλιστα του Brexit στα τέλη Οκτωβρίου

Λουκέτο έβαλε η εταιρεία κατασκευής των κόκκινων διώροφων λεωφορείων του Λονδίνου, αποτελώντας τη δεύτερη μεγάλη χρεοκοπία στη Βρετανία μετά την κατάρρευση του ταξιδιωτικού ομίλου Thomas Cook. Η κατάρρευση της Wrightbus –η οποία κατασκευάζει τα γνωστά διώροφα λεωφορεία Routemaster που αποτελούν σήμα κατατεθέν της βρετανικής πρωτεύουσας– συμβαίνει σε μια κρίσιμη συγκυρία για τη Βρετανία ενόψει του Brexit που έχει δρομολογηθεί για τα τέλη Οκτωβρίου.

Επικρατεί μεγάλη αβεβαιότητα για τις συνθήκες του Brexit και δυσαρέσκεια για τυχόν οικονομικές επιπτώσεις από την επαναφορά των συνοριακών ελέγχων ανάμεσα σε Βόρεια Ιρλανδία και Δημοκρατία της Ιρλανδίας. Η Wrightbus είναι ένας από τους μεγαλύτερους εργοδότες στη Βόρεια Ιρλανδία. Επειδή, όμως, οι 11ωρες διαπραγματεύσεις για τη διάσωση της εταιρείας μαζί με άλλες του ομίλου Wrights Group κατέληξαν σε αδιέξοδο, 1.200 εργαζόμενοι μάλλον οδηγούνται στην ανεργία. Η συνδικαλιστική ένωση Unite κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την απώλεια ακόμη 1.700 θέσεων εργασίας που θα επηρεαστούν από την εφοδιαστική αλυσίδα. «Θα μείνουν αρκετές υποχρεώσεις ανοικτές και θα εκτεθούν τοπικοί προμηθευτές», ανέφερε ένας προμηθευτής της Wrightbus σε σχετικό δημοσίευμα του Guardian.

Η κατάρρευση της εταιρείας συνέβη λίγο μετά τη δέσμευση του πρωθυπουργού Μπόρις Τζόνσον πως θα εξαντλήσει κάθε μέσο για τη στήριξή της. Ανάλογη ήταν η τοποθέτηση του Ιαν Πέσλεϊ, μέλους του βρετανικού Κοινοβουλίου, που δήλωσε πως η κυβέρνηση θα μπορούσε να συμβάλει στη διάσωση της Wrightbus χωρίς να παραβιάσει τη νομοθεσία για την παροχή κρατικής στήριξης. Πηγές της κυβέρνησης, ωστόσο, αρνούνται πως ελήφθησαν ποτέ μέτρα προς αυτήν την κατεύθυνση.

Σε αυτή τη φάση, ο όμιλος ορκωτών λογιστών Deloitte αναλαμβάνει καθήκοντα διαχειριστή στην πτώχευση αρκετών εταιρειών του ομίλου Wrights Group, συμπεριλαμβανομένων των Wrightbus, Wright En-Drive, Wright Composites και Μetallix. Στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας εξανεμίστηκαν οι ελπίδες για την πώληση της Wrightbus αφού αποσύρθηκε από τις διαπραγματεύσεις η κινεζική μηχανολογική εταιρεία Weichai και μια εταιρεία με επικεφαλής τον κληρονόμο της πολυεθνικής JCB, Τζο Μπάμφορντ. Εάν δεν βρεθεί ενδιαφερόμενος για να εξαγοράσει τις εταιρείες του ομίλου σε μεμονωμένη βάση, τότε εκτιμάται πως μόνον 50 υπάλληλοι θα καταφέρουν να διατηρήσουν τη δουλειά τους από ένα προσωπικό 1.250 ατόμων.

Οι περισσότεροι εργάζονταν στις μονάδες της Wrightbus στην πόλη Μπαλιμένα της Βόρειας Ιρλανδίας, η οποία έχει ήδη δεχθεί μεγάλο πλήγμα από το κλείσιμο εργοστασίων της εταιρείας ελαστικών Michelin και της καπνοβιομηχανίας Gallaner’s. Στο Ηνωμένο Βασίλειο πολλοί θεωρούν πως εάν κάποιος πρέπει να δώσει απαντήσεις, αυτός είναι ο Τζεφ Ράιτ, που είναι βασικός μέτοχος στον όμιλο συμμετοχών Wright Group. Ο σερ Ουίλιαμ Ράιτ, πατέρας του Τζεφ Ράιτ και επικεφαλής της οικογενείας που έχει συμφέροντα στη Wrightbus, είχε υποστηρίξει την αποχώρηση της Βρετανίας από την Ε.Ε.